Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا - مجري شبکه هاي فرعي طرح مهار آب هاي مرزي در آذربايجان شرقي گفت: اجراي اين طرح در استان با يکهزار و 950 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده 55 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

به گزارش ايرنا، سيدعلي مختاري روز چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتي در بخش کشاورزي استان با اشاره به اينکه زهکشي و اجراي شبکه آبياري 19 هزار و 840 هکتار از اراضي واقع در حوضه رودخانه هاي مرزي استان برنامه ريزي شده است، گفت: تا زمان حاضر 5 هزار و 221 هکتار از اين اراضي آماده بهره برداري شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اعلام اينکه 2 هزار هکتار از دشت گلفرج، يک هزار و 350 هکتار از پاياب سد خداآفرين و يکهزار و 871 هکتار از اراضي دشت يکانات مرند آماده بهره برداري است، گفت: 2500 هکتار از دشت گلفرج، 1520 هکتار در حاشيه ارس و 2150 هکتار از اراضي خداآفرين در دست اجراست.
مختاري اعلام کرد: عمليات اجرايي زهکشي و شبکه گذاري 1840 هکتار از اراضي دشت يکانات نيز با حضور رييس جمهوري آغاز مي شود.
وي اعتبار مورد نياز براي ساماندهي 19 هزار و 840 هکتار از اراضي کشاورزي استان از محل اعتبار رودخانه هاي مرزي را 4 هزار ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: براي اين طرح تا زمان حاضر 2 هزار و 150 ميليارد ريال تخصيص يافته و يکهزار و 950 ميليارد ريال هزينه شده است.
مختاري با اشاره به اينکه روند اجراي اين طرح در استان 6 درصد از برنامه هدف گذاري شده عقب است، گفت: مشکل در تامين اقلام مورد نياز علت اصلي اين تاخير است.
وي با اشاره به اينکه به علت اجراي شبکه اصلي، هزينه اجراي اين طرح بيشتر از ساير طرح هاي آبياري نوين است، خاطرنشان کرد: مسووليت نظام بهره برداري طرح با تعاون روستايي است.
مجري شبکه هاي فرعي طرح مهار آب هاي مرزي در آذربايجان شرقي گفت: با بهره برداري از طرح آب هاي مرزي، اقتصاد کشاورزي منطقه در شهرستان هاي خداآفرين، جلفا، ورزقان و مرند دچار تحول عظيم شده و رونق چشمگيري در توليد و اشتغال مرزنشينان استان رخ خواهد داد.
به گزارش ايرنا، ساماندهي شبکه هاي اصلي در قالب طرح آب‌هاي مرزي در 11 استان و شبکه هاي فرعي در 9 استان در حال اجراست.
بر اساس اين گزارش، سالانه نزديک به 7.2 ميليارد متر مکعب آب‌ از طريق رودخانه هاي مرزي از جمله ارس از کشور خارج مي‌شود؛ هر چند موضوع مهار آب‌هاي مرزي قدمتي چندين ساله دارد ولي با همت دولت تديبر و اميد شاهد عملي شدن اين طرح از سال 94 در آذربايجان شرقي هستيم.
در اين طرح آب رودخانه هاي مرزي توسط پمپاژهايي که وزرات نيرو ايجاد مي کند به استخرهاي بالادست اراضي منطقه منتقل و از آنجا براي آبياري مزارع استفاده مي شود.
در اين طرح مسووليت انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نيرو و اجراي شبکه هاي فرعي و گاهي اصلي به عهده جهاد کشاورزي است.
3071/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۰۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم هستند، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به‌این‌ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به‌موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به‌تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم‌اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.

امانی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم‌زمان در حال تملک و آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای و افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • همسطح سازی دریچه های شبکه جمع آوری فاضلاب آذربایجان شرقی
  • بهره‌برداری از ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی تبریز
  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • فاز اول پروژه جاده مرزی آستارا با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال تکمیل است
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود