Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش بین‌المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل با حضور آیت‌الله اعرافی و برخی از طلاب و اساتید جامعه المصطفی برگزار شد. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل، ظهر امروز در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام شعبانی دبیر اجرایی همایش در این مراسم به برخی از اهداف همایش اشاره کرد و اظهار داشت: در این همایش تلاش می‌کنیم ضمن تبیین، ترویج و تعمیق فرهنگ اسلامی در عرصه بین‌الملل، حفظ و تقویت فرهنگ و هویت دینی در عرصه بین‌المللی را موردتوجه قرار دهیم.

رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی با بیان اینکه تصمیم‌سازی درست در عرصه بین‌المللی نیازمند جریان‌شناسی است، ادامه داد: آشنایی بافرهنگ کشورها به‌ویژه جهان اسلام می‌تواند از پراکندگی فرهنگی جلوگیری کند، همسویی و وفاق فکری در جهان اسلام و کسب توانمندی لازم برای مواجهه با فرهنگ‌های معارض از مهم‌ترین ثمره‌های جریان‌شناسی فرهنگی به‌شمار می‌رود.

معاون فرهنگی مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی ظرفیت گسترده جامعة‌المصطفی و حضور در میان ملل گوناگون را بستری مناسب برای تعاملات دینی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: با توجه به مأموریت و رسالت «موسسه زبان و فرهنگ شناسی» پیرامون شناخت فرهنگ‌ها، معاونت پژوهش این موسسه، «جریان شناسی فرهنگ ملل» را از اولویت‌های برنامه‌ای میان‌مدت قرار داده و بخشی از توان پژوهشی خود را مصروف این مهم کرده است.

وی نهادینه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی متناسب با باورهای دینی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش برشمرد و اظهار داشت: این همایش در حقیقت به دنبال آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی در نقاط مختلف دنیا با استفاده از ظرفیت دانش‌پژوهان مراکز مختلف علمی حوزوی است.

شعبانی در پایان به روایتی در مورد ضرورت فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تعمیق باورهای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش بر آن است تا ضمن معرفی شیوه‌های جدید آموزشی در حوزه جریان‌شناسی فرهنگی، راهبردهای متقن را برای فعالیت‌های فرهنگی دینی ارائه کند.

حجت‌الاسلام عرب خراسانی مسئول برگزاری همایش بین‌المللی جریان‌شناسی فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به چرایی لزوم جریان‌شناسی فرهنگی، اظهار داشت: شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که این بحث چه ضرورتی دارد؟ وقتی وارد حوزه جریان شناسی فرهنگی شدیم 3 نقطه را مورد توجه قرار می‌دهیم تا به جواب این پرسش برسیم.

وی گفت: در عرصه بین‌الملل نقطه اول را وضعیت‌شناسی فرهنگ در جهان دانست و افزود: در دنیای امروز وضعیت فرهنگی سه ویژگی بارز دارد که درگذشته کمتر به چشم می‌خورد.

مسئول برگزاری همایش بین‌المللی جریان‌شناسی فرهنگی ادامه داد: امروز مردم به‌راحتی به‌صورت حقیقی یا مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فرهنگ‌های خود را منتقل می‌کنند.

عرب خراسانی افزود: نکته دوم آن است که ما در کنار این موج‌های بزرگ منفی یا مثبت فرهنگی، منابع تمدن‌ساز دینی داریم که عقل و فطرت و وحی، ازجمله آن‌هاست که می‌توانیم از آن‌ها برای فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی استفاده کنیم.

وی بر شناخت جریانات فرهنگی به‌منظور دستیابی استراتژی مناسب در مواجهه با سرزمین‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: ماقبل از فعالیت باید منطقه موردبحث خود را بشناسیم که در این صورت می‌توانیم تعامل فعال داشته باشیم و اگر نشناسیم و درست حرکت نکنیم، با آسیب بیشتری روبه‌رو خواهیم شد.

مسئول برگزاری همایش بین‌المللی جریان‌شناسی فرهنگی تصریح کرد: این همایش بستری برای تصمیم‌سازی درست در عرصه‌های دینی از سوی مراکز حوزوی به‌ویژه جامعه المصطفی العالمیه است.

حجت‌الاسلام محسن قنبری مسئول ارتباطات بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه نیز در این همایش با بیان این‌که اگر بخواهیم جریان‌شناسی فرهنگی را در فضای بین‌الملل دنبال کنیم باید اصل فرهنگ را بشناسیم، اظهار داشت: فرهنگ یک چتر واژه‌ای است که همه ابعاد زیست جمعی انسان را شامل می‌شود که اعم از آداب‌ورسوم و هنر و دین و ارزش‌ها و همه‌چیزهایی که در زندگی انسان کاربست است.

وی افزود: البته فرهنگ درگذر زمان شکل می‌گیرد، تمدن نیز در بعد سخت‌افزاری زندگی انسان خود را نشان می‌دهد به‌همین جهت جلوه‌گری فرهنگ در تمدن در عرصه‌های مختلف مشخص است؛ در این صورت فرهنگ و تمدن یک برون داد دارد که از آن به هویت فرهنگی انسان‌ها و ملل از آن یاد می‌شود.

مسئول ارتباطات بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: این هویت است که چیستی انسان فرهنگی را در همه اعصار نشان می‌دهد که همین هویت فرهنگی محرکی است که انسان‌ها را به جلو می‌راند و باعث جریان شناسی می‌شود و هرچه قدر دقیق‌تر باشد جریان‌هایی که ایجاد می‌کند جریان‌هایی پیوسته و مداوم و ماندگار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل این هویت فرهنگی واپس‌گرا، هویت فرهنگی واگرا وجود دارد که به‌صورت عرفی نگاه می‌کند و از اصول گسسته است و تلاش می‌کند خودش را با دنیای جدید و عرفی با صرف‌نظر از فضای دینی و ارزشی معرفی کند که در ترکیه و شمال آفریقا و برخی دیگر از نقاط دنیا به‌ویژه از محافل آکادمیک جلوه گری می‌کند.

وی اضافه کرد: جریان سوم که تلاش می‌کند خودش را نسخه کامل نشان دهد جریانی است که در دوره پسانوگرا شکل‌گرفته و یک هویت سیال است و سعی می‌کند هم جریان متحجر را در خود جای بدهد و هم جریان سنت و هم مدرنیته را از خود راضی نگاه دارد.

قنبری با اشاره به این‌که آزادی انتخاب دین از شاخصه‌های اصلی جریان سوم محسوب می‌شود، گفت: آخرین حرکتی که در جهان اسلام وجود دارد و همین امروز با آن درگیر هستیم جریان هویت مجازی است که مردم یک زیست سایبری و زندگی ثانوی را تجربه می‌کنند؛ امروز فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هویت‌های خاصی را به مردم و جوانان اعطا کرده است.

مسئول ارتباطات بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: در مقابل این‌ها یک هویت اصیل اسلامی را شاهد هستیم که ایران اسلامی نماینده آن است و نماینده‌هایی مثل جامعه المصطفی مراکزی است که می‌تواند این هویت را به جهانیان معرفی کند.

وی با اشاره به این‌که بر اساس این هویت اصیل یک شبکه مؤمنانه بر اساس دین شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این هویت می‌تواند یک زیست ایمانی، معنوی، عقلی و اعتدالی را برای مردم جهان به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/ ز

R7854/P41362/S6,62/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره)، اظهار داشت: برای معلمان عزیز که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.

وی سپس در خصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتاً سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ماست، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.

دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و چون حرکت خود را بر اساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تأثیرگذار داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم طراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایه‌ای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویت‌ها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.

وی خاطرنشان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایه‌های ماندگار امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان