Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در همدان، وقتی که از ماه شعبان سخن به میان می‌آید گویی خداوند تمام روشنایی‌های قمر را در این ماه قرار داده است. چهارم شعبان در تقویم کشور مصادف است با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل‌عباس(ع) بزرگ‌آموزگار درس شجاعت و غیرت؛

به راستی کسی که حضرت ابوالفضل(ع) خوب نشان داد در اوج سختی نیز می‌توان پرچم اسلام را بالا نگاه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت ابوالفضل‌عباس(ع) پس از مقاومت در مقابل سپاه کفر به فیض جانبازی نائل آمد و سپس طولی نکشید که شربت شیرین شهادت به کامش ریخته شد.

به همین جهت روز ولادت حضرت ابوالفضل عباس(ع) را به یاد ایثارگری‌ها و از جان‌گذشتگی‌های رزمندگان اسلام در جنگ هشت سال دفاع‌مقدس به نام روز جانباز نام نهادند تا شاید برای ذره‌ای ناچیز هم که شده قدردان از خودگذشتگی‌ها و شجاعت جانبازان این مرزوبوم باشیم.

به درستی که جانبازان و ایثارگران نگین‌های ارزشمند هشت سال دفاع مقدس هستند که با تأسی از حضرت ابوالفضل(ع) توانستند یک تنه در مقابل جبهه کفر ایستادگی کنند و از آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی دفاع کنند.

به همین مناسبت گفت‌وگویی با حسین توکلی یکی از جانبازان 70 درصد قطع‌نخاعی همدان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

*فارس: لطفاً به طور کامل خود را معرفی کنید.

توکلی: محمدحسین توکلی متولد 1343 هستم، سال 1360 کلاس سوم دبیرستان بودم که با گروهی از دوستان که علاقمند به حضور در جبهه بودند راهی جبهه شدم. علاقه من از زمانی شدت گرفت که بعضی از عملیات‌ها را از تلویزیون تماشا می‌کردم خیلی علاقمند بودم به جبهه بروم و همین خود سبب شد تا با یک گروه 100 نفره عازم جبهه‌های جنگ شدیم.

به محض آنکه به جبهه رفتم دیگر ماندگار شدم یعنی از سال 60 تا 65 در کنار رزمندگان بودم، در آن زمان 16 سال داشتم. یادم می‌آید با آنکه چندین بار مجروح شدم باز هم مخفیانه در جبهه حضور داشتم تا آنکه در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه به فیض جانبازی نائل آمدم ولی این شرایط مانع از حضورم نشد و پس از دو ماه بستری شدن در بیمارستان و با کمک دوستانم و شهید چیت‌سازیان با ویلچر به منطقه رفتم هر چند که نمی‌توانستم کارهای گذشته را انجام دهم و بیشتر کارهایی که به صورت نشسته بود را انجام می‌دادم.

*فارس: تعریف شما از جانباز چیست؟

توکلی: جانباز کسی است که در راه رسیدن به اهداف والا از جسم و جان خود می‌گذرد تا به آرمان‌هایی که با خدای و امام‌امت بسته است؛ برسد.

*فارس: از تفاوت زندگی یک جانباز با دیگران بگویید.

توکلی: هر چند جانبازان کاری بزرگ را انجام دادند اما در زندگی خود با درد و مشقت فراوان مواجه هستند اما هر زمان که درد به سراغ آنها می‌آید به یاد آرمان‌های خود می‌افتند و همین نگاه، زندگی همراه با درد را برای او لذت‌بخش می‌کند؛ این است تفاوت اینها با دیگران.

*فارس: تعریف شما از خانواده جانبازان؟

توکلی: خانواده‌های جانبازان در دردها و سختی‌های جانبازان به نوعی شریک هستند زمانی که همسر و فرزندان جانبازان متوجه درد و رنج آنها می‌شوند و شب‌ تا صبح را بالای سرش بیدار هستند دیدن این صحنه‌ها برای آنها دردناک است و به درستی که کار آنها کمتر از ایثارگران و شهدا نیست چراکه آنها با کار خود به شکلی فداکاری و ایثار می‌کنند و پا به پای جانبازان در دردهای آنها همراه هستند.

* در هیچ جای دنیا چنین از خودگذشتگی در بین خانواده‌های شهدا و جانبازان نیست

*فارس: دردناک‌ترین لحظه‌ای که خانواده‌های جانبازان با آن روبرو هستند چه لحظه‌ای است؟

توکلی: من که خودم را جانباز حساب نمی‌کنم ولی بسیاری از جانبازان هستند که مسائل و مشکلات فراوانی را متحمل می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به مشکلات جانبازهای اعصاب و روان و شیمیایی اشاره کرد.

جانباز اعصاب و روانی را می‌شناسم زمانی که موج انفجار به سراغش می‌آید در آن لحظات همسر جانباز خود را روی دست و پایش می‌اندازد و چون در آن لحظه‌ها فرد موج گرفته و به حال خودش نیست مجبور به کتک‌زدن هر کسی که در نزدیکی اوست می‌شود، این همسر جانباز این فداکاری را می‌کند و خود را زیر پشت مشت و لگدهای همسرش قرار می‌دهد تا او به خود آسیب نزند.

*فارس: اگر بخواهید جمله‌ای به خانواده خود به خاطر ایثار و از خودگذشتگی‌شان بگویید، چه می‌گویید؟

توکلی: جمله‌ای که بتواند زحمات آنها را بیان کند واقعاً وجود ندارد و فقط باید گفت که خداوند و اهل‌بیت اجر زحمات آنها را عطا کند.

* سطح درآمد پایین است و کفاف زندگی یک جانباز را نمی‌دهد

*فارس: بزرگترین مشکلی که جانبازان با آن مواجه هستند چیست؟

توکلی: مسائل و مشکلات که بسیار است اما موضوعاتی را که با آن مواجه هستیم مربوط به درمان است هر چند که این اواخر تا حدودی به این مسئله رسیدگی می‌شود. دیگر آنکه مربوط به وضعیت اشتغال و تحصیل فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگران است که با بیکاری فرزندان تحصیلکرده خود مواجه هستند، مسئله دیگر مربوط به اقتصاد آنهاست و نداشتن امکانات رفاهی مناسب؛ باید تلاش کنیم نیازهای این عزیزان تأمین شود، متأسفانه درآمدها در سطح پایینی است و کفاف زندگی یک جانباز را نمی‌دهد و کم و بیش با مشکلاتی از این قبیل مواجه هستیم

* متأسفانه زخم زبان‌ها بوده و هست

*فارس: برخی معتقدند که رسیدگی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران در اولویت قرار دارد، نظر شما در این زمینه چیست؟

توکلی: عموماً افرادی که خارج از گود هستند و از دور وضعیت این خانواده‌ها را مشاهده می‌کنند چنین برداشت‌هایی می‌کنند، به طور مثال زمانی که من در دانشگاه درس می‌خواندم می‌گفتند که تو به راحتی وارد دانشگاه شدی!! و من در پاسخ به آنها می‌گفتم همه آنچه دارم از آن شما در عوض شما هم سلامتی خود را به من بده!! متأسفانه از این زخم زبان‌ها بوده و هست اما واقعیت این است که در استان همدان قریب به 3 هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر تحصیلکرده بیکار هستند که همه در نوبت اشتغال هستند و این تعداد برای استان کم نیست، حتی در بین این افراد تحصیل‌کردگانی با مدرک دکترا به چشم می‌خورد حال برخی چه به صورت عامدانه و برخی جاهلانه ادعا می‌کنند که خانواده‌های شهدا و ایثارگران در اولویت هستند انصاف نیست به آنها زخم زبان بزنند بلکه باید قدردان ایثارگری‌های آنها بود.

* کسی گوش به حرف مشکلات جانبازان نمی‌دهد

*فارس: مسئولان چقدر به فکر پیگیری و حل مشکلات و دغدغه‌های جانبازان هستند؟

توکلی: متاسفانه رسیدگی و درک جانبازان طی دوره اخیر در سطح مسئولان رده بالای بنیاد شهید در حد صفر است در حالی که جانبازان مشکلات زیادی دارند. با نهایت تأسف باید گفت کسی در رأس رسیدگی به مسائل بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته که در این وادی نبوده و نیست و گویی در باغ نیست و فقط به خاطر رابطه‌هایی اسم مسئول روی آنهاست و از لحاظ رسیدگی و پیگیری مشکلات در حد پایین است، ما از مسئولان انتظار داشتیم کسی را در رأس رسیدگی به امور این خانواده‌ها قرار دهند که خودش جانباز باشد تا مسائل و مشکلات را بهتر درک کند. متأسفانه ما دائم با مسائل ارتباطات رابطه‌ای در این سیستم مواجه بودیم و خیلی از مسائل و اتفاقاتی که در این سیستم نباید اتفاق بیافتد در حال شکل‌گیری است و خود مسئولان هم واقف هستند و کسی گوش به حرف مشکلات جانبازان نمی‌دهد.

*فارس: مسئولان استان چقدر به جانبازان مساعدت دارند؟

توکلی: مسئولان استان در حد و اندازه‌ای که وظیفه دارند خیلی خوب عمل کردند به خصوص شهر همدان، چرا که خود آنها از جنس خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران هستند و نسبتاً خوب بوده و هم و غم خود را برای حل مشکلات به کار گرفتند و اگر کوتاهی هم دیده شده به خاطر بسته بودن دست آنهاست. لازم است از همین جا از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان آقای مجید صفدریان تشکر ‌کنم که خیلی به فکر جانبازان و خانواده‌های شاهد بوده و هست.

*فارس: بزرگترین آرزوی شما در زندگی چیست؟

توکلی:  فکر و تفکر ما بر مبنای این بیت شکل گرفته، آنجا که شاعر می‌گوید:

هر که را در عشق چشمی باز شد      پای‌کوبان آمد و جانباز شد

حرکت ما یک کار عاشقانه است یعنی اگر این عشق را در کنار عقل بگذاریم با یکدیگر همخوانی ندارد. کاری که عاشقانه باشد و در راه رضای خدا باشد لذت‌بخش است تا جایی که در این مسیر چیزی جز زیبایی دیده نمی‌شود و حال عشق می‌ورزیم به کاری که انجام دادیم، این رفتار همواره الگو گرفته از سالار شهیدان و آقا ابوالفضل‌العباس(ع) است.

*فارس: از جنس دلتنگی‌های یک جانباز برایمان بگویید.

توکلی: معتقدم از این دلتنگی‌ها نباید حرف زد و شاید نمی‌شود آنها را بیان کرد. مرور خاطرات و سفر کبوترهای عاشق که از بهترین رفقای ما بودند شرایط را برایمان سخت‌تر می‌کند که همه اینها غربت عجیبی را در دل جا ماندگان به وجود می‌آورد.

مرور اینکه روزی ایثاری، عشقی، گذشتی، شهادتی بود و از همه مهمتر دلتنگ امام عزیزی هستم که راه سعادت را برای ما گشود اما همچنان امیدوارم به اینکه شهادت روزی قسمت ما شود.

*فارس: در زمان دلتنگی‌های خود با کدامیک از شهدا می‌توانید ارتباط بگیرید؟

توکلی: با چند نفر از آنها ارتباط دارم که از جمله آنها می‌توان به شهید سیداحمد برقعه‌ای که مدت هفت سال من با این شهید هم‌کلاس بودم و رفت و آمد خانوادگی داشتم؛ دیگری شهید رضا محرمی نزدیکترین فرد به من در زندگی بود که خیلی با هم صمیمی بودیم و از همه رفیق‌تر شهید علی‌آقا چیت‌سازیان است و درد دل‌هایم را به او می‌گویم، با همه این شهدا هم دل و همراه بودیم و عاشقانه به یکدیگر عشق می‌ورزیدیم، خوش به حال آنها که با شهادت به لقاءالله پیوستند.

*فارس: چه تفاوتی دنیای امروز با زمان جنگ دارد؟

توکلی: تنها چیزی که روح انسان را آزار می‌دهد مربوط به مسائل فرهنگی است و معتقدم که این روند دست مردم نیست و باید مسئولان پیگیر مسائل باشند و به دنبال تزریق و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باشند.

وقتی که از یک جوان سوال می‌شود که چقدر فلان شهید را می‌شناسی و هیچ پاسخی ندارد همه اینها انسان را آزار می‌دهد، وظیفه مسئولان است که فرهنگ جهاد را در جامعه پررنگ‌تر کنند. ما باید به نسل جدیدمان بگوییم که هیچ‌وقت به دنبال جنگ‌طلبی نبوده و نیستیم و واژه‌ای زیباتر از صلح را در واژگان نداریم.

متأسفانه در فضای موجود برخی از مسئولان و مردم به تلاش‌های رزمندگان در دوران دفاع‌مقدس واقف نیستند و لذا باید این فرهنگ در جامعه ترویج پیدا کند تا بدانیم که امنیت کشور مرهون خون شهدا و جانبازی ایثارگران و خانواده‌های آنان است.

*فارس: اگر سخن پایانی دارید بفرمائید.

توکلی: رمز پیروزی ما در زمان جنگ ایمان و اطاعت از ولی‌فقیه بود لذا برای آنکه این پیروزی تا ابد ماندگار باشد باید پیرو محض دستورات مقام معظم رهبری بود یادمان باشد که در همه جا باید دست به دامن شهدا شد چرا که آنها زنده‌اند و نزد خدای خود روزی می‌خورند.

================

گفت‌وگو از سیده لیلا آقامیری

================

انتهای پیام/چ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس

استان فارس با داشتن آب و هوای متنوع، مکان مناسبی برای کشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی همچون موز، گوجه فرنگی و غلات است.

آغاز کشت گوجه فرنگی در بیضا

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: کشت گوجه فرنگی نشایی در این شهرستان آغاز شده است و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: کشت گوجه فرنگی از ابتدای اردیبهشت ماه در این شهرستان آغاز شده است و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

او با بیان اینکه همه نشا‌های گوجه فرنگی مورد نیاز کشاورزان در گلخانه‌های موجود در شهرستان تولید می‌شود، افزود: ۱۰ واحد گلخانه‌ای با مساحت ۶۰ هزار مترمربع، کارِ تهیه و تامین نشاء را به عهده دارند.

مویدی گفت: تاکنون در سطح ۲۷۰ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان گوجه فرنگی کشت شده است و پیش بینی می‌شود سطح کشت این محصول تا پایان فصل کشت به هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

او تصریح کرد: عمده ارقام نشاء مصرفی این محصول صیفی شامل برومیا، سانسید، ۴۱۲۹، ثمین، باسیما، بدرو، متین و ۸۳۲۰ است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مزارع گوجه فرنگی این شهرستان تماما به روش نواری آبیاری می‌شود، اضافه کرد: شرایط مناسب آب و هوایی، استفاده از بذر مناسب، شرکت در کلاس‌های ترویجی و رعایت اصول فنی کاشت از سوی کشاورزان از جمله دلایل تولید محصول با کیفیت در بیضا است.

او بیان کرد: کشت و برداشت گوجه فرنگی در بیضا با ایجاد اشتغال فصلی قابل توجه، علاوه بر فروش در میادین میوه و تره بار استان و تامین گوجه فرنگی یک واحد صنعتی تولید رب گوجه در شهرستان بیضا، به کارنجات رب گوجه شهر‌های مجاور نیز ارسال می‌شود.

مویدی اضافه کرد: پارسال ۸۷ هزار تن محصول گوجه فرنگی از سطح هزار و ۴۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان برداشت شد.

برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب 

بیش از ۶ تن موز گلخانه‌ای برای نخستین بار در شهرستان داراب تولید شد.

فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب اظهار کرد: برای نخستین بار گلخانه‌ای به سطح ۳۸۰ متر مربع با ۱۰۳ درخت موز در شهرستان داراب ایجاد شد.

او افزود: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موز از این گلخانه برداشت شده است.

فتحی گفت: تغییر الگوی کشت و اجرای کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت در بخش کشاورزی است که شرایط را برای حرکت به سمت کشاورزی پیشرفته و علمی فراهم می‌کند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب بیان کرد: کشاورزی در محیط گلخانه، علاوه بر آن که اثربخشی مستقیم بر مبارزه با آفات و امراض گیاهی دارد، در مدیریت مصرف آب هم نقش به‌سزایی داشته و برای شهرستانی، چون داراب که با کمبود منابع آبی همراه است، بهترین روش برای استفاده مناسب از منابع آبی موجود خواهد بود.

آغاز کشت ذرت علوفه‌ای بهاره در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز کاشت ذرت علوفه‌ای بهاره با هدف تامین علوفه مورد نیاز دامداری‌های شهرستان خبر داد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به آغاز کاشت ذرت علوفه‌ای بهاره با هدف تامین علوفه مورد نیاز دامداری‌های شهرستان، اظهار کرد: کاشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان به ۲ صورت بهاره در فروردین ماه و تابستانه در خرداد ماه انجام می‌شود.

او ادامه داد: عملیات برداشت ذرت علوفه‌ای بهاره از اوایل مرداد ماه و برداشت ذرت علوفه‌ای تابستانه نیز از اواخر مهرماه آغاز می‌شود.

امیریان تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه طرح الگوی کشت، سطح ابلاغی ذرت علوفه‌ای در شهرستان ۶ هزار و ۷۳۵ هکتار تعیین شده است.

او افزود: مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها، تغذیه مناسب، اجرای برنامه‌های ترویجی به منظور افزایش بهره‌وری آب و راندمان تولید در واحد سطح در دستور کار این مدیریت است.

امیریان با بیان اینکه ذرت علوفه‌ای به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی، تامین کننده خوراک دام بوده و در حفظ امنیت غذایی جامعه نقش موثری دارد، گفت: به منظور مدیریت بهینه آب و همچنین ارتقای تولید ذرت علوفه‌ای، بیش از ۹۰ درصد از اراضی تحت کشت این محصول در امسال با سیستم آبیاری نوین کشت می‌شود و میانگین برداشت در شهرستان ۶۵ تن در هکتار است.

او با بیان اینکه کشت ذرت علوفه‌ای با دستگاه ردیف کار انجام می‌شود، تصریح کرد: استفاده از آب کمتر، کوتاهی دوره رشد، گسترش یکنواختی رشد در مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگی آخر فصل از فواید کشت ذرت علوفه‌ای بهاره است.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت افزود: ذرت علوفه‌ای به دلیل داشتن پروتئین، سلولز، نشاسته و فیبر یکی از بهترین نباتات برای تغذیه دام به حساب می‌آید.

قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی کوار

مدیر جهاد کشاورزی کوار گفت: ۱۶ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی منطقه شاه بهرامی در کوار خبر داد.

عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی کوار با بیان اینکه با دستور قضایی دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان و با همکاری فرماندهی انتظامی، قلع و قمع ۱۶ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی منطقه شاه بهرامی در مساحت حدود ۲۵ هکتار انجام شد.

او افزود: هر گونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مستلزم گرفتن مجوز تغییر کاربری از جهاد کشاورزی است.

جوکار، به بهره برداران بخش کشاورزی توصیه کرد: قبل از هر گونه اقدام از جمله خرید زمین و ایجاد ساخت و ساز‌های جدید با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی از وضعیت زمین و امکان اخذ مجوز تغییر کاربری اطلاع حاصل کنند تا از اتلاف سرمایه‌های آنان جلوگیری به عمل آید.

صادرات گوجه فرنگی شهرستان مهر به حوزه خلیج فارس 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: گوجه فرنگی این شهرستان به منظور مصرف در بازار‌های داخلی و صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

مجید صفری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر اظهار کرد: با توجه به سطح زیرکشت ۲۵۰ هکتاری این محصول پیش‌بینی می‌شود حداقل ۱۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع شهرستان تولید و به منظور مصرف در بازار‌های داخلی و صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس عرضه شود.

او گفت: ۱۰ تن محصول تولید شده گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مهر به کشور امارات متحده عربی صادر شده است.

صفری بیان کرد: برداشت این محصول از اواخر فروردین ماه امسال آغار شده و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

او افزود: کشاورزانی که قصد صادرات محصول تولیدی خود را دارند باید از طریق سامانه سانکا و کسانی که قصد فروش محصول خود در بازار‌های داخلی را دارند از طریق سامانه سبک نسبت به ثبت اطلاعات و دریافت کد شناسه سلامت محصول اقدام کنند.

آغاز برداشت غلات از مزارع گراش 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: عملیات برداشت گندم، جو و کلزا از سطح هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده است.

حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش اظهار کرد: عملیات برداشت گندم، جو و کلزا از سطح هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح تولید شود.

او بیان کرد: در سال زراعی جاری با تلاش کشاورزان عملیات برداشت غلات از سطحی معادل هزار و ۷۰۰ هکتار گندم، ۱۵۰ هکتار جو و ۵۰ هکتار کلزا انجام می‌شود.

مرادی تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال نزدیک به ۶ هزار تن گندم، ۵۰۰ تن جو و ۱۵۰ تن کلزا از مزارع برداشت خواهد شد.

او اضافه کرد: در سال زراعی جاری با توجه به وضعیت خشکسالی مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شد ولی بارندگی‌های آخر فصل برای کشاورزی مطلوب بود.

مرادی گفت: با پیگیری‌های انجام شده، مرکز خرید گندم شهرستان گراش واقع در بخش آرد به‌صورت شبانه روزی آماده دریافت محموله‌های گندم کشاورزان شهرستان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از هر هکتار محصول گندم و جو برداشت شده به طور میانگین ۳ تن کاه و کلش جمع‌آوری می‌شود، گفت: امسال با هزار و ۹۰۰ هکتار کشت گندم، جو و کلزا پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ هزار کاه تولید شود که این میزان کاه و کلش تولیدی تامین کننده بخشی عمده‌ای از علوفه مورد نیاز دامداران شهرستان گراش خواهد بود.

گرده افشانی نخیلات در فسا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا از گرده افشانی نخیلات در سطح ۱۷۰ هکتار باغات این شهرستان خبر داد. 

محمدصادق فانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا اظهار کرد: گرده افشانی نخلستان‌ها از اواسط فروردین ماه آغاز شد و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد. 

او اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هکتار از باغات فسا زیر کشت درخت نخل قرار دارد که ۱۷۰ هکتار آن مثمر است.

این مقام مسئول ادامه داد: گرده افشانی نقش بسیار مهمی در افزایش تولید و کیفیت محصول خرما دارد و رعایت اصول و دقت در انجام آن ضروری است.

فانی تصریح کرد: گرده افشانی نخیلات به‌صورت سنتی و دستی توسط کارگران ماهر انجام می‌شود و هر کشاورز بر اساس تعداد نخل‌های خود عملیات گرده‌افشانی را برای تولید محصول انجام می‌دهد.

او گفت: در برنامه تغییر الگوی کشت، توسعه کشت نخیلات به‌عنوان یکی از کشت‌های کم آب بر و متحمل به بی آبی در دستور کار قرار دارد که رقم زاهدی، شاهانی، پیاروم و کبکاب بیشترین توسعه را در شهرستان دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • شهادت جانباز ۷۰ درصد سیلاوی در اهواز
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس