Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@08:31:52 GMT

نقش طراح صحنه در فیلمسازی مانند رهبر یک ارکستر است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۷۶۰۱۷

نقش طراح صحنه در فیلمسازی مانند رهبر یک ارکستر است

طراح صحنه و لباس سینمای ایران در سومین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه های حرفه‌ای خود را در این رشته با هنرجویان بخش «دارالفنون» در میان گذاشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، امیر اثباتی؛ طراح صحنه سینمای ایران ظهر امروز شنبه یکم اردیبهشت در کارگاه «طراحی صحنه» بخش «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه‌های حرفه‌ای خود را با هنرجویان در میان گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این کارگاه اثباتی به اهمیت تعامل کارگردان و طراح صحنه اشاره و بیان کرد: بسیار مهم است که در شرایط کار حرفه‌ای در سینما، کارگردان و طراح صحنه بتوانند با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند. این گفتگو و تعامل بسیار ضروری است و حتما باید پیش و در حین کار صورت بگیرد.

وی با بیان این که گفتگو درباره بخش‌های مختلف طراحی صحنه میان فیلمساز و طراح باید در جریان کار ادامه‌دار باشد، افزود: طراحی صحنه از ابتدای شکل‌گیری ایده و سوژه تا پایان زمان فیلمبرداری بخشی مهم و مورد توجه است.

اثباتی در ادامه به نمایش اسلایدهایی از تجربه‌های حرفه‌ای خود طی 35 سال گذشته پرداخت و درباره هر یک از آنها توضیحاتی ارائه کرد.

وی همچنین به هنرجویان شرکت کننده توصیه کرد قبل از انتخاب طراح صحنه حتما تکلیف خودشان را با پروژه‌ای که قصد ساخت آن را دارند، مشخص کنند.

اثباتی ادامه داد: انتخاب طراح صحنه در فیلمسازی اتفاق بسیار مهمی است. باید قبل از شروع پروژه حتما کارگردان و طراح به تحلیل مشترکی نسبت به صحنه ها و بخش های مختلف سناریو و چگونگی روایت قصه برسند.

این سینماگر با اشاره به اهمیت ترسیم استوری برد قبل از شروع کار عنوان کرد: طراحی صحنه در سینما برای دوربین اتفاق می افتد ولی این کار می تواند با طراحی استوری برد با کیفیتی بهتریانجام شود.

وی در بخش بعدی کارگاه خطاب به هنرجویان گفت: اگر خواستید فیلمی بسازید حتما از طراح صحنه بخواهید تا طرح را به شما ارایه دهد نه این که درباره جزییات آنچه در ذهن دارد به طور شفاهی توضیح بدهد.

اثباتی در پایان با اشاره به تعبیری از طراحی صحنه در سینما افزود: نقش طراح صحنه در فیلمسازی و سینما مانند رهبر یک ارکستر است نه نوازنده. یک طراح صحنه باید مثل رهبر یک گروه موسیقی تک تک سازها و نوازندگان را در ترکیبی درست بچیند و آنها را هدایت کند زیرا هر سازی و هر نوازنده‌ای کار خود را انجام می‌دهد اما مهم است که این بخش ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۷۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نمایش» به اکران آنلاین رسید/ «تیر خلاص» به فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهر، اکران آنلاین فیلم کوتاه «نمایش» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی سجادی در سایت تیوال آغاز شد.

مهدی شاهدی و میلاد تاجیک بازیگران این اثر هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «جوانی به روایت قتلی اعتراف می‌کند که نمی‌داند این بازگویی نمایشی‌ست که او را نجات می‌دهد یا حقیقتی می‌شود برای سرانجام زندگی‌اش.»

دیگر عوامل این اثر عبارتند از: مترجم: هومن صالحی، مجری طرح: مجید اقبالی، مدیرتولید: امیر شاه‌حسینی، مدیر اجرایی: دانیال رضایی، دستیار کارگردان: ملیکا اصل‌پور، برنامه‌ریز: سپیده مجنونی، منشی صحنه: منا خادم قاسمی، مدیر فیلمبرداری و نورپرداز: مصطفی امیری، صدابردار: سلیم پور بردباری، صداگذار: حمیدرضا حیدر اولاد، طراح گریم: سپیده نقدی، طراح صحنه و لباس: آنیتا قجر و محمدمهدی سجادی، تدوین: محمدمهدی سجادی، اصلاح رنگ: مصطفی شهباز، طراح پوستر و عکاس: فریماه اقبالی.

«تیر خلاص» به فرانسه رفت

همچنین، فیلم کوتاه «تیر خلاص» به‌نویسندگی و کارگردانی رضا گودرزی و تهیه‎‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان و رضا گودرزی که به تازگی جایزه نقدی هیات داوران بیست‌ و چهارمین جشنواره سینه‌کورتو اسپانیا را کسب کرده است، در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم tre’s court فرانسه حاضر می‌شود.

«تیر خلاص» پیش از این در فستیوال‌های سانداسکرین ایتالیا، سینه فروم اسپانیا، پاپی جسپر آمریکا، ادواستیت نیجریه، یوالیتی فرانسه، جشنواره رشد، سینه کورتو اسپانیا و cineaste دهلی هندوستان حضور داشته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «تنها مردگان پایان راجنگ را دیده‌اند. در میان کشته‌ها و زخمی‌های میدان جنگ، سربازی تلاش می‌کند خودش را از دست افسر دشمنی که در حال تیرِ خلاص زدن به سربازان زخمی‌ست نجات دهد اما زخم‌های عمیقش مانع این کار می‌شود. افسر دشمن لحظه به لحظه به او نزدیکتر می‌شود و … .»

نویسنده و کارگردان: رضا گودرزی، بازیگر: رضا سیدی، مدیر فیلم‌برداری: وحید ابراهیمی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح صحنه: امیر خراسانی، دستیار طراح صحنه: نوید میرزایی، طراح لباس: نیلوفر سجادی، دستیار لباس: آتنا ادینا، طراح گریم: امیر ترابی و رابعه ملا حسینی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح جلوه‌های بصری: کامیار شفیع‌پور، صدابردار: علی نوین‌نژاد، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ناهید میرمحمد کاشی و محمد مفاخری، مدیر تولید: اکبر خیرآبادی، اصلاح رنگ و نور: نگین حیدری، طراح لوگو و پوستر: محمدحسین هوشمندی، عکاس: امیرحسین علیجانی، مترجم: زهرا رمضانی و محسن لالانی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران، رضا گودرزی، پخش بین‌المللی: سینه پورت.

کد خبر 6097428

دیگر خبرها

  • «خارشتر» در تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه می‌رود
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • اسپانیا میزبان فیلم ژاو با حضور هنرمندان قمی شد
  • «نمایش» به اکران آنلاین رسید/ «تیر خلاص» به فرانسه
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد