Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-07@02:37:54 GMT

واکنش بعیدی‌نژاد به اقدام نظامی علیه سوریه

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۰۱۷۰

واکنش بعیدی‌نژاد به اقدام نظامی علیه سوریه

به گزارش پارس نیوز، 

«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» انگلستان از دولت آمریکا، فرانسه و انگلیس به دلیل اقدام نظامی علیه سوریه به بهانه پاسخ به حمله شیمیایی ادعایی در شهر «دوما» انتقاد کرد.

وی در ابتدای این یادداشت با اشاره به حمله هفته گذشته به سوریه، نوشته است: «مشخص نیست که چرا سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) که به صورت قانونی و بین‌المللی توانمندی اعمال راستی‌آزمایی استفاده از چنین تسلیحاتی را دارد، به طور کامل در ارتباط با حمله شیمیایی ادعایی در دوما به کار گرفته نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مشخص نیست که چرا ایالات متحده و متحدانش نتوانستند اقدامشان را تا زمانی که بازرسانی که در مسیر [سوریه] بودند به دوما برسند و بازرسی را انجام دهند، به تعویق بیاندازند.»

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال ۱۹۹۲ زمانی که کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی جمع‌بندی شد او یکی از اعضای مذاکره‌کننده بوده، نوشته است که سوریه به عنوان یکی از امضاکنندگان این کنوانسیون به آن متعهد بوده و تمام تسلیحات شیمیایی‌اش را تحت نظر سازمان منع تسلیحات شیمیایی نابود کرده است.

سفیر ایران در لندن می‌افزاید: «متأسفانه ایالات متحده، انگلستان و فرانسه با بی‌اعتنایی کامل به مفاد کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و بدون مجوز سازمان ملل متحد، به حمله یکجانبه‌ای علیه سوریه متوسل شدند که نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است.»

او با بیان اینکه ۱۹۲ کشور برای رسیدن به دنیایی عاری از تسلیحات شیمیایی خود را به پیمانی بین‌المللی متعهد کرده‌اند، نوشته است: «این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کرده و حاضرند برای انجام حمله به یک عضو ملل متحد، بدون داشتن مأموریتی مشروع خود را در جایگاه دادستان، بازرس و قاضی قرار دهند، دستکم بی‌ثبات‌کننده است.»

بعیدی‌نژاد به احتمال بهانه‌گیری غرب در صورت نیافتن نشانه‌ای از حمله شیمیایی به دوما هم اشاره کرده و نوشته اگر بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی ردی از این مواد در دوما نیابند، احتمال دارد آمریکا و متحدانش مدعی شوند که دولت سوریه اثر این مواد را پاکسازی کرده است. این در حالی است که عامل اعصاب «سارین» که ادعا می‌شود در دوما مورد استفاده قرار گرفته، در محیط باقی می‌ماند و با نمونه‌برداری محیطی می‌توان استفاده از آن را تشخیص داد.

وی در ادامه نوشته است: «پاسخ رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ و متحدانش به استفاده ادعایی از تسلیحات شیمیایی توسط سوریه نشان می‌دهد که برخی از کشورها حاضرند با وجود یک پیمان بین‌المللی قابل راستی‌آزمایی، برای اعمال تعهدات خلع سلاح، به سیاست‌های یکجانبه متوسل شوند. این مسئله بسیار نگران‌کننده است.»

بعیدی‌نژاد می‌افزاید: «نهایتا، چنین اقدامی تلاش‌های جهانی و چندجانبه علیه ساخت و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را تضعیف کرده و صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد. تمدن مبتنی بر یک اصل ساده است؛ اینکه استفاده از زور باید به حاکمیت قانون محدود باشد و این حاکمیت قانون هم باید برای همه بدون استثنا اعمال شود.»

در پایان این یادداشت آمده است: «و اجرای موثر قوانین بین‌المللی در صورتی رخ می‌دهد که تمام کشورها، بزرگ و کوچک، قوی و ضعیف، بپذیرند که قواعد بین‌المللی باید به عنوان استانداردهای بین‌المللی رعاتی شوند. بیایید امیدوار باشیم که یکجانبه‌گرایی متوقف شده و چندجانبه‌گرایی به کار گرفته شود.»

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: لندن دولت فرانسه انگلیس سوریه دوما ایالات متحده ایران سازمان ملل ملل متحد حقوق دولت سوریه تمدن دوما سوریه پارس آمریکا بعیدی نژاد پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، وزارت دفاع روسیه، بخشی از تسلیحات جنگی آمریکایی و غربی را که در جنگ با اوکراین به غنیمت گرفته است، در مسکو به نمایش گذاشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در آستانه نهم ماه می سالروز پیروزی اتحادجماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم، نمایشگاهی از ادوات سنگین نظامی و تسلیحات جنگی اهدایی آمریکا و ناتو، که در عملیات ویژه نظامی به غنیمت گرفته شده، در پارک پیروزی مسکو به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه پارک پیروزی مسکو با عنوان «روسیه در برابر تمام قدرت‌های جهان»، انواعی از تجهیزات اهداییِ ناتو ازجمله تانک‌های لئوپارد آلمانی، آبرامز و بِرَدلی آمریکاییِ، مکس فرانسوی، خودرو‌های زرهیِ انگلیسیِ، استرالیایی و ایتالیایی، سامانه توپخانه‌های خودکششیِ هوویتزر، مین‌های ضد تانک، موشک‌های کوتاه برد تاکتیکی، تجهیزات پیشرفته اطلاعاتی و عملیاتی به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه همچنین انواع ادوات نظامیِ اهداشده توسط ۱۱ کشور از جمله آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، استرالیا، سوئد، فنلاند، جمهوری چک و آفریقای جنوبی به اوکراین به چشم می‌خورد.

در همین حال سیل کمک‌های مالی و تسلیحاتی امریکا و کشور‌های عضو ناتو به اوکراین همچنین ادامه دارد و در شرایطی که بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین به تصویب رسیده، وزیر خارجه انگلیس در سفر به کی‌یف گفت؛ اوکراین حق دارد با سلاح‌های بریتانیایی به خاک روسیه حمله کند.

دیوید کامرون با اشاره به استفاده اوکراین از تسلیحاتی که لندن در اختیار آن قرار داده است، گفت: «اوکراین این حق را دارد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر تاکید کرده بود که ارسال سلاح، پول، مزدوران و مشاوران نظامی خارجی غربی به کی‌یف کمکی به نیرو‌های اوکراینی نمی‌کند و تنها درگیری را طولانی‌تر می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد کشور‌های ناتو با ارسال تسلیحات به اوکراین «با آتش بازی می‌کنند»

وی تاکید کرد: هر محموله حاوی تسلیحات به اوکراین به هدف قانونی برای نیرو‌های روسیه تبدیل خواهد شد.

آنچه بیش از همه روس‌ها را نگران کرده است، احتمال اعطای موشک‌های دوربرد تاکتیکی به اوکراین است.

مسکو ضمن هشدار به آمریکا و ناتو درباره ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین اعلام کرده است، اعطای چنین تسلیحاتی به اوکراین می‌تواند خطر درگیری هسته‌ای را افزایش و میدان جنگ را به سراسر جهان گسترش دهد.

اظهارات: 
۱-سرهنگ روسلان سایفولین، مدیر اجرایی نمایشگاه
۲-ستوان ایگور کابایف، راهنمای نمایشگاه
۳-شهروند روسی


دیگر خبرها

  • حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی، اینبار در جولان اشغالی
  • هراس نتانیاهو از صدور حکم بازداشت/ اسرائیل منتظر تحولات در جبهه‌های همزمان است
  • واکنش حماس به جنگ اشغالگران علیه خبرنگاران و رسانه‌ها
  • حمله دیگری از مقاومت اسلامی عراق به یک مرکز نظامی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی
  • وزیر جنگ اسرائیل : مذاکرات شکست بخورد به رفح حمله می‌کنیم
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • تسلیحات نظامی اهدایی آمریکا و اروپا به اوکراین در مسکو ! | ویدئو
  • چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو