Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل منطقه گفت: امکانات مالی کلان قطر باعث شده تا این کشور بيش از حد و مرزش به دنبال توسعه طلبى، گسترش و نفوذ در منطقه باشد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان، درباره سياست دوگانه‌اى كه قطر در قبال کشورمان در پيش‌گرفته است، اظهار كرد: قطر كشورى كوچک و از اعضای شوراى همكارى خليج فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وى با بيان اينكه از گذشته تا به امروز تنشى جدى ميان قطر و عربستان وجود دارد كه بارها باعث جدايى این دو کشور از یکدیگر شده است، افزود: سه سال پيش عربستان توانست كشورهاى عربى مثل بحرين، امارات و مصر را با خود همراه كند و محاصره‌اى جدى عليه قطر شکل دهد.

نعيمى با بيان اينكه قطر پس از تحریم شدن از طرف عربستان، راه نجات خود را از مرزهاى ايران می‌دانست، اظهار كرد: دوحه با توجه به نوع تعامل مثبتى كه ايران از ابتدا با كشورهاى كوچک همسايه داشت، اين فرصت را غنيمت شمرد اما اين بدان معنا نيست كه سياست‌هاى كلى و كلان اين كشور با ايران همسو و همراه است.

كارشناس مسائل منطقه تصريح كرد: قطر در اكثر صحنه‌ها در محور آمريكا قرار گرفته است و از غرب تبعيت می‌کند همچنين اين كشور در بحران‌هاى منطقه هم در جبهه مخالف ایران قرار داشته است.

وى با اشاره به اينكه قطر در بحران سوريه و يمن سعى كرد خود را به عنوان كشورى تاثيرگذار در جهان عرب نشان دهد، گفت: داشتن ابزار تبليغاتى قوى مثل الجزيره و امكانات مالى كلان باعث شده تا قطر بيش از حد و مرزش به دنبال توسعه طلبى، گسترش و نفوذ در منطقه باشد.

نعيمى بیان کرد: آنچه قطر را نسبت به ديگر كشورهاى عربى ممتاز می‌كند، واقع نگرى و تشنج ایجاد نکردن در منطقه است اما به طور كلى خط سياسى اين كشور نشات گرفته از سیاست‌های غرب همچنين تاثيرپذيرى از آمريكا و انگليس بوده كه براى همگان آشكار است.

كارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان كرد: قطر سعى دارد رابطه‌اى پاياپاى و مناسب با ايران داشته باشد گرچه در اكثر تحولات منطقه يا در نقطه مقابل قرار می‌گيرد يا اينكه همسو با محور ايران حركت نمی‌كند.

انتهاى پيام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطر ایران عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور
  • نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه با هدف برنامه ریزی کلان در سال ۱۴۰۳
  • استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور