Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:44:51 GMT

نگاه سعدی به دوستی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۴۵۷۵

نگاه سعدی به دوستی

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان این‌که شواهد گوناگون نشان‌دهنده نگاه سعدی به دوستی است، گفت: همدلی، رشد و عدل از موضوعات محوری نگاه کلاسیک سعدی به دوستی است.

به گزارش ایسنا، کوروش کمالی سروستانی یکم اردیبهشت‌ماه در نشست علمی یادروز سعدی ، دوستی را از اساسی‌ترین مباحث محوری شیخ اجل خواند و گفت: شکل اندیشه سعدی  از دوستی نیم‌نگاهی به فلسفه مشاعی ابن‌سینا و اشراق سهروردی دارد که هر دو آن‌ها نشات‌گرفته از نگاه ارسطو و برخی افلاطون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به این‌که سعدی به دوستی ارادی و طبیعی هم اشاره دارد، افزود: سعدی  دوستی ارادی را  مبتنی بر اشتراک در فضایل کسب سود و کسب لذت می‌داند.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ادامه داد: سعدی نوع دیگر دوستی را دوستی طبیعی می‌داند همانند دوستی خانواده؛ او  چنان برای دوستی اهمیت قائل است که سوگند می‌خورد.

کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: در زمانه‌ای به سر می‌بریم که از فقدان دوستی رنج برده و ستیزه‌گر شده و سخن درشت می‌گوییم و این‌جاست که نگاه سعدی به دوستی از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود.

در حاشیه این نشست نمایشگاه آثار خوشنویسی، مجموعه اهدایی دکتر منصور رستگار فسایی و موزه فرهنگ فارس نیز افتتاح شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این خصوص با بیان این‌که آثار این موزه به گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ملی مرکز فارس که مربوط به دوره‌های زندیه و قاجاریه است، تعلق دارد گفت: جنگ ادبی به خط و انتخاب ملاصدرا و آثار کتابت و تذهیب و خوشنویسی برآمده از خانه هنرمندانه فتحعلی حجاب شیرازی، وصال شیرازی، احمد نی‌ریزی، لطفعلی شیرازی، محمود مذهب شیرازی، تابلو نقاشی کمال‌الملک و نیز اسناد و فرمان‌های تاریخی و قرآن کریم بخشی از آثار این موزه به شمار می‌رود.

کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: تاسیس این موزه از سال ۹۶ شکل گرفت و در یکم اردیبهشت سال ۹۷ مصادف با روز سعدی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی گشایش یافت. این موزه همه‌روزه در ساعات اداری برای بازدی عموم آزاد و رایگان است.

سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) نیز در حاشیه آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: کتابخانه‌های ملی و سازمان اسناد به تعریف شورای بین‌المللی موزه‌ها به گونه‌ای موزه‌اند؛ چراکه بخشی از  آثار ادبی، هنری و فرهنگی در آن‌ها نگهداری می‌شود.

او در حاشیه گشایش موزه فرهنگ فارس با اشاره به این‌که این موزه از لحاظ استاندارد موزه‌های ایران از بهترین امکانات برخوردار است، خاطرنشان کرد: آثار این موزه متعلق به دوران قرن نهم تا دوران قاجار است که دوران شکوفایی و رونق کتاب‌آرایی است.

محیط طباطبایی با بیان این‌که در این موزه آثار هنرمندان فارس نیز موجود است، گفت: ایران به لحاظ کمیت و تنوع طی سال‌های گذشته گام‌های مثبتی در حوزه توسعه موزه‌ها برداشته است.

او با اشاره به افتتاح ۴۴ موزه در کشور در سال گذشته، اظهار کرد: توسعه موزه‌ها به لحاظ مدنی و حضور مردم از ارزش بالایی برخوردار است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در پایان یادآو شد: برای رشد فرهنگ‌ اصیل کشور که همان میراث فرهنگی است، اولویت با توسعه موزه‌ها است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی عصر امروز در نشست شورای اداری استان هرمزگان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تجربه حکمرانی متعالی ما شاهد همکاری‌های بسیار سازنده‌ای بین نمایندگان قوا در استان هرمزگان هستیم و همین امر موجب شده است با تمرکز و همدلی بسیاری از مسائل استان رفع و رجوع شود.

وی افزود: دادگستری استان هرمزگان در حوزه قاچاق سوخت، مسائل گمرکی و اموال تملیکی، صدور اسناد اراضی کشاورزی و مسکونی و همچنین مسائل امنیتی کارهای ویژه‌ای را در استان انجام داده و همیشه در تمام مسائل با مجموعه دولت همراهی کافی و کامل را داشته است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: در حوزه مسکن تعهد استان ۶۶ هزار واحد است که از این بین ۲۰ هزار واحد مسکونی به اضافه ۱۱ هزار قطعه زمین تحویل مردم شده است و ۳۸ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز به صورت ویلایی در حال ساخت هستند.

دوستی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مسکونی‌سازی جزایر و افزایش جمعیت سواحل گفت: ۱۰ شهر جدید ساحلی در استان جانمایی شده است که کلنگ دو شهر از آن‌ها در سفر رئیس جمهور به استان بر زمین خورد و امیدواریم در دولت سیزدهم بتوانیم این شهرها را به اتمام برسانیم.

وی کمبود تخت‌های بیمارستانی را یکی از چالش‌های اصلی استان هرمزگان برشمرد و عنوان‌کرد: برای حل این مشکل از ابتدای دولت تمرکز ویژه‌ای روی تکمیل ۷ بیمارستان در استان گذاشتیم که سه بیمارستان از آن‌ها به اتمام رسید و در تلاش هستیم بقیه بیمارستان‌ها را هم به اتمام برسانیم که در این صورت سرانه تخت‌های بیمارستانی استان هرمزگان به ۱.۹ که بالاتر از میانگین کشوری است خواهد رسید.

دوستی عنوان‌کرد: بیش از ۴۰۰ روستا در ابتدای دولت با تانکر آبرسانی می‌شد که مشکل آب ۲۵۳ روستا از این جمع مرتفع شده است و به آب پایدار دست پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به دیگر فاکتورهای عملکردی دولت در استان هرمزگان، اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های ما در استان هرمزگان تلاش برای جذب سرمایه‌گذار است و برای این مهم معرفی مناطق عاری از مجوز، برگزاری تورهای سرمایه‌گذاری و صدور مجوزهای بی‌نام را در دستور کار قرار داده‌ایم که منجر شده است هرمزگان موفق شود رتبه نخست سرمایه‌گذاری را کسب کند.

استاندار هرمزگان، تصریح‌کرد: مسئله حضور اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی استان است و مسئله‌ای نیز تحت عنوان بهنام خودرو داریم که رئیس کل دادگستری استان به صورت ویژه دنبال می‌کنند.

کد خبر 6095178

دیگر خبرها

  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان