Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، عبدالله بهمنش، مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز، دوم اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: 11 راس دام راکتور سل و 2 راس دام آلوده به بروسلوز در سال 96 در این استان شناسایی شد .
وی افزود: در سال گذشته، تعداد 15 هزار و 141 راس دام سبک و سنگین جهت آزمایشات بروسلوز(تب مالت) و تعداد 6 هزار و 23 راس دام سبک و سنگین جهت تشخیص بیماری سل در واحدهای دامداری استان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان مورد آزمایش قرار گرفتند که در این راستا تعداد دو راس دام آلوده به بروسلوز و تعداد 11راس راکتور سل شناسایی و طبق موازین و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی کشتار و به مالکان آنان غرامت پرداخت شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت پایش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام، کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌های مشترک در ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه با مراجعه به واحدهای دامداری وحسب مورد در روستاها بصورت رایگان عملیات تست سل و بروسلوز را به انجام رسانده و در صورت شناسایی دامهای راکتور، نسبت به حذف دام‌های آلوده اقدام می کنند .
بهمنش تصریح کرد: در این مدت نیز تعداد 249 هزار و 167 نوبت راس دام سبک و سنگین با توان بخش‌های دولتی و خصوصی بصورت کاملاً رایگان بر علیه بیماری مشترک بروسلوز واکسینه شده‌اند .
وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف و یا حتی تماس با دام‌های آلوده برای انسان از زیان‌های اقتصادی مبتلا شدن به این بیماری‌ها می‌توان به کم شدن تولید شیر، سقط جنین و زیاد شدن فاصله بین دو دوره زایمان و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌ها اشاره کرد، همچنین در دام‌های آلوده ممکن است نازایی‌های همیشگی یا موقت ایجاد شود .
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بیماری بروسلوز در دام‌ها با اشاره به اینکه منابع آلودگی ترشح‌های رحم، جنین سقط شده، جفت و شیر آلوده هستند، عنوان کرد: درصورتی‌که سقط جنینی مشاهده شد باید سریعاً جنین و ترشحات بصورت بهداشتی دفن و جایگاه دامها ضد عفونی شود. در هر حال باید شیر دام‌ها قبل از مصرف بصورت بهداشتی جمع آوری و جوشیده شوند .
بهمنش بیان کرد: مناسب‌ترین راه جلوگیری از گسترش بیماری، ضمن رعایت بهداشت فردی و عمومی، واکسیناسیون به موقع دام‌ها است، که دامپزشکی براساس برنامه زمانبندی و بصورت کاملاً رایگان اقدام به پوشش واکسیناسیون دامها در همه مناطق روستایی و عشایری می‌کند.
وی اضافه کرد: شناسایی دام‌های آلوده از راه آزمایش آن‌ها و کشتار حیوانات آلوده از راه‌های دیگر پیشگیری و جلوگیری از انتشار بیماری است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل امور عشایر استان گفت: بازگشایی جاد‌ه های عشایری ، آبرسانی سیار ، تامین امنیت مسیر کوچ از جمله اقدامات امور عشایر استان در سال جدید برای کوچ عشایر می‌باشد.   آذرفر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر کوچ عشایر استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.   از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ، ۷۲ هزار نفر عشایر هستند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند