Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این سوال که خودروی شخصی شما چیست؟ تصریح کرد: من یک خودروی شخصی ماکسیما تولید سال ۱۳۸۳ دارم به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو امروز در همایش خودروسازی زیر ذره بین که با حضور غضنفری، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت توسط بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: اگر خصوصی سازی در حوزه صنعت خودرو صورت بگیرد کار‌های زیادی در این حوزه اتفاق می‌افتد و توجه من نیز همواره به بخش خصوصی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: خلایی که در صحبت‌های دانشجویان بود این است که تمرکز آن‌ها در حوزه اجرا در صنعت خودروسازی بود و هیچ صحبتی از سیاستگذاران نکردند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۰ نجات حسینیان وزیر صنعت وقت کار‌های خوبی را شروع کرد و جرقه قطعه سازی که بقایایی از آن مانده را کلید زد، افزود: جرقه‌های سیاسی در صنعت خودروسازی در سال ۸۰ زده شد و از این سال به بعد سیاست زدگی در این صنعت رو به افزایش نهاد و مخصوصا در آن هشت سال، این صنعت خیلی سیاست زده شد.

وی با بیان اینکه مدیران صنعت خودرو مدیرانی نبودند که پارتی داشته باشند، ولی به آرامی این اتفاقات افتاد، تصریح کرد: تجربه قرص ندارد که با خوردن آن صاحب تجربه شویم و این با گذر زمان کسب می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی خودروسازی را دست افراد جوان و فاقد تجربه می‌دهند معلوم است که چه اتفاقاتی در این صنعت می‌افتد معتقدم آنچه که امروز در صنعت خودروسازی وجود دارد ارثی است که به ما رسیده است. در واقع صنعت خودرو مانند قطاری است که شیشه آن شکسته و موتور آن متوقف شده است به هر حال این قطار به راه افتاده است، ولی همه ما می‌دانیم که ایرانی‌ها وقتی که یک قطار به راه می‌افتد شروع می‌کنند به سنگ زدن به آن.

یکه زارع با اشاره به اینکه آیا همه زمینه‌ها برای توسعه صنعت خودرو وجود دارد؟ تصریح کرد: این گونه نیست در واقع ایران خودرو مانند دیواری است که وقتی این دیوار را نگاه می‌کنیم ۲۰۰۰ آجر پوک در آن وجود دارد و من هم به عنوان مدیر عامل آن نمی‌توانم این آجر‌ها را به یکباره بیرون بکشم، چون این دیوار فرو می‌ریزد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی صنعت خودروست به همین دلیل این صنعت یک صنعت جذاب است، تصریح کرد: با این وجود ورود به صنعت خودرو جذاب است و در آن نیز دخالت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ میلیون نفر در جهان در صنعت خودرو اشتغال دارند گفت: یکی از چیز‌هایی که همیشه آن را احساس می‌کنم خلا ارتباط صنعت و دانشگاه است ما خیلی از کار‌ها را با دانشگاه شروع کرده‌ایم، ولی متاسفانه برخی از اساتیدی که با ما قرارداد می‌بندند ته کار جزوه‌ای را به ما می‌دهند که باید آن را در قفسه بگذاریم و خاک بخورد.

مدیر عامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه این دعوا که آیا صنعت خودرو مزیت دارد یا نه را تمام کنیم، افزود: من این آمادگی را دارم که هر شش ماه یکبار در دانشگاه با دانشجویان صحبت کنم، ولی نباید در حرکت‌ها جناحی و سیاسی عمل کنیم.

یکه زارع با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال ۹۷ را سال تولید کالای ایرانی نام نهاده‌اند و افتخار من نیز این است که دنا تولید می‌کنیم نه پژو تصریح کرد: باید صنعت خودرو را به مرحله‌ای برسانیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم.

وی در خصوص معوقه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو بیان کرد: شرکتی که ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی آن است وجود بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی امری طبیعی است البته این بدهی معوقه نیست و جزو بدهی‌های جاری محسوب می‌شود با این وجود این یک امر طبیعی است. در حال حاضر بدهی خودروساز‌های دنیا از رقم بدهی جاری ایران خودرو بالاتر است.

وی با بیان اینکه مطلوبیت را فدای کیفیت کرده‌ایم، افزود: هر تولیدکننده‌ای وظیفه دارد که محصول کیفی تولید کند وگرنه محکوم به فناست با این وجود یکی از کانال‌های من مانتور کارتابل کیفیت خودرو است که در گذشته روزانه ۱۶ نامه با همین موضوع وارد کارتابل می‌شد، ولی الان تعداد آن‌ها به ۸ نامه در هفته کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه خودرو رانا زودتر از اینکه به یک خودرو تجاری تبدیل شود وارد بازار شد، افزود: این خودرو ۶ ماه پیش از آنکه من وارد ایران خودرو شوم به بازار عرضه شده بود با این وجود از هر ۱۰۰ دستگاه ۸۰ خودرو رانا پس از طی مسافت ۳۰۰۰ کیلومتر به تعمیرگاه برمی گشت، اما الان این خودرو‌ها با طی مسافت ۱۰ هزار کیلومتر به خاطر مشکلات جزئی به تعمیرگاه می‌روند.

وی با بیان اینکه اگر موتور و گیربکس خودرو دچار مشکل شود ما آن را عوض می‌کنیم، تصریح کرد: در سال ۹۲، ۳۵ هزار خودرو در تعمیرگاه‌های ایران خودرو متوقف بوده‌اند، اما الان تعداد آن‌ها به ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

مدیر عامل ایران خودرو گفت: ۸۰ درصد از مجموعه تشکیل دهنده یک خودرو قطعات است بنابراین باید کیفیت قطعات بالا باشد. با این وجود سال ۹۲ سال ورود خیلی از قطعات چینی به ایران بود، ولی الان واردات این قطعات به حداقل رسیده است.

یکه زارع با تاکید بر اینکه به شخصه علاقه‌مند نیستم که خودروی چینی تولید کنیم، افزود: ما نباید صنعت خودرو را صددرصد به فرانسوی‌ها می‌دادیم و این غلط است با این وجود من اگر در زمان عقد قرارداد با پژو حضور داشتم شرکت رنو را به عنوان شریک تجاری دوم خودروسازی ایران انتخاب نمی‌کردم.

وی با بیان اینکه قاعدتا ما باید خودروساز‌های خارجی را به جان هم می‌انداختیم تا بتوانیم از آن‌ها امتیاز بگیریم، افزود: در کشورمان عکس این جریان اتفاق افتاد به گونه‌ای که خارجی‌ها خودروساز‌های ما را به جان هم انداختند و از آن‌ها امتیاز گرفتند.

وی با بیان اینکه خودروسازی در دنیا سوپر مارکت نیست و مسائل سیاسی و تجاری در آن دخیل است، افزود: در سیاست دراز مدت نباید بازار ایران را در خدمت فرانسه قرار دهیم در هر حال تولید خودرو با برند ایرانی باعث افتخار ماست.

یکه زارع به ماجرای دیدار خود با جمشید آرین اشاره کرد و افزود: متاسفانه در رسانه ملی شاهدیم که گاهی اوقات یک کودک ۱۰ ساله را می‌آورند که مدعی می‌شود با شرکت تتلا کار می‌کند و یا فرد دیگری را می‌آورند که با شلنگ داخل باک خودرو آب می‌ریزد متاسفانه ما با این گونه مسائل احساسی برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تولید انبوه با یک نمونه تجاری شده و مقاله فرق می‌کند، افزود: زمانی که من به ایران خودرو آمدم فهمیدم شخصی به نام جمشید آرین وجود دارد که خودروی برقی تولید کرده است با این وجود پنج جلسه دو ساعته با او صحبت کردم. آرین ادعا می‌کرد که من یک خودروی برقی ساختم و این خودرو در شمال کشور قرار دارد با این وجود بنده اعلام کردم که از او حمایت می‌کنیم.

وی افزود: من به آقای آرین پیشنهاد دادم که با هم به شمال برویم و با خودروی او به تهران بازگردیم، اما آرین قبول نکرد پس از این پیشنهاد به او گفتیم که خودرو را با جرثقیل به ایران خودرو بیاورند، اما باز هم بپذیرفت. در هر حال یک نفر را به نمایندگی عازم شمال کشور شد و بیست دقیقه با خودروی مورد نظر رانندگی کرد ادعای آرین درست بود و او این خودرو را ساخته بود، ولی بحثی که وجود دارد این بود که او می‌گفت: بیست میلیارد تومان پول به من بدهید تا من این خودرو را به شما واگذار کنم.

وی تصریح کرد: بحث این است که اگر ما بیست میلیارد تومان را پرداخت می‌کردیم ممکن بود که الان باید در بلژیک یا سوئد دنبال آقای آرین می‌گشتیم.

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه ما در این شرکت خودروی رانا و دنای برقی را ساخته‌ایم، تصریح کرد: ساخت خودروی برقی کار سختی نیست، ولی باید این خودرو استاندارد‌های لازم را به دست بیاورد تا تجاری شود.

وی افزود: در هر حال حکم محکومیت جمشید آرین به خاطر بحثی که با رئیس سازمان محیط زیست وقت داشت صادر شده، ولی او الان در خارج از کشور است.

یکه زارع با اشاره به اینکه بحث تولید خودروی برقی را با دانشگاه صنعتی شریف شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: امروز تنها سه درصد از تولید خودروی دنیا به تولید خودروی برقی اختصاص دارد در هر حال باید زیر ساخت‌های لازم برای تولید این خودرو‌ها فراهم شود و دولت نیز حمایت کند.

وی با بیان اینکه خودروی برقی دنا قابلیت عرضه در شبکه تاکسیرانی تهران را دارد، ولی این مشروط به اختصاص یارانه توسط دولت است، افزود: در حال حاضر دو متخصص آلمانی در مرکز تحقیقاتی شرکت ایران خودرو کار می‌کنند.

وی افزود: وقتی که رئیس جمهور آمریکا ۱۷ میلیارد دلار برای شرکت جی‌ام هزینه می‌کند و این شرکت احیا می‌شود این طور نیست که ما فقط به فکر تعطیلی کارخانه‌ها باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که خودروی شخصی شما چیست؟ تصریح کرد: من یک خودروی شخصی ماکسیما تولید سال ۱۳۸۳ دارم. همچنین با یک دستگاه خودروی دنا و ویتارا که محصول ایران خودروست به جاده‌های خارج از شهر می‌روم.

وی افزود: ارزبری تعداد خودرو تولید شده طی سال ۹۵ در کشورمان سه میلیارد دلار بوده است با این وجود اگر خودروی مورد نیاز از خارج وارد می‌شد باید ۲۷ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کردیم که این نصف درآمد‌های ارزی نفت است.

وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشورمان روز به روز بهتر می‌شود، تصریح کرد: ما به بحث آمار تصادفات توجه می‌کنیم. در بحث تصادفات عوامل مختلفی مانند عوامل انسانی، جاده و خودرو مطرح هستند با این وجود سهم صنعت خودرو در تصادفات کشورمان ۱۳ درصد عامل انسانی ۵۰ درصد و مابقی عامل جاده است. در هر حال در سال ۸۹ و ۹۰، ۲۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشورمان کشته شده‌اند، ولی الان تعداد کشته‌ها به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است. آمار سالانه کشته‌های ترکیه در تصادفات جاده‌ای ۱۲ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه ما روز به روز بحث تحول را در صنعت خودرو دنبال می‌کنیم، افزود: مثلا خودروی دنا باید براساس استاندارد‌ها دو ایربگ داشته باشد، ولی ما آن را با چهار ایربگ عرضه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کیفیت خودرو‌های تولیدی ساخت داخل به قدری بالا برود که امداد خودرو تعطیل شود، افزود: ظرف یک ماه آینده طرح ایران خودروی فردا در شرکت ایران خودرو راه اندازی می‌شود براساس این طرح اقدام به جانشین پروری برای شرکت ایران خودرو خواهیم کرد به گونه‌ای که طی سه تا چهار سال آینده بتوانیم از کسانی که در قالب طرح مورد نظر شناسایی شده‌اند به عنوان مدیران ایران خودرو استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مقوله جانشین پروری مقوله‌ای است که در بیست سال گذشته نسبت به آن کم توجهی شده است با این وجود امیدواریم که در قالب این طرح بتوانیم مدیران آینده ایران خودرو را تربیت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۹۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل فاکس بیزینس، اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است.

بر اساس برآورد پیشین اداره تحلیل اقتصادی (BEA) که روز پنجشنبه منتشر شد، تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا پس از افزایش 3.4 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023، با نرخ سالانه 1.6 درصد برای دوره ژانویه تا مارس رشد کرد که نسبت به دوره قبل کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که سرعت رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در طول ماه قبل کاهش یافته و به 2.4 درصد رسیده است.

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکانرخ تورم آمریکا در دوره بایدن به 18.8 درصد رسید

در مقایسه با سه ماهه چهارم، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا در سه ماهه اول 2024 عمدتاً منعکس کننده کاهش هزینه‌کردهای مصرف کننده و صادرات و کاهش هزینه‌های دولت محلی و دولت فدرال است. البته این کاهش سرعت رشد اقتصادی تا حدی با تسریع رشد سرمایه گذاری ثابت در بخش مسکن جبران شد.

رابرت فریک، اقتصاددان "اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی" در این باره می‌گوید: ما می‌دانستیم که اقتصاد خود را از حمایت دولت دور می‌کند، فقط تصور نمی‌کردیم که تولید ناخالص داخلی به این سرعت کاهش یابد.

وی افزود: با کاهش هزینه‌های دولت و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده همراه با ناپدید شدن حمایت‌های دوران کرونا، تولید ناخالص داخلی کمتر از همه برآوردها بود.

بنا بر این گزارش، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE)، به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی - معیاری که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای اندازه گیری نرخ تورم دنبال می‌کند - پس از افزایش و رسیدن به 2 درصد در سه ماهه چهارم، 3.7 درصد در سه ماه اول 2024 افزایش یافت.

این در حالی است که داده‌های اخیر و اظهارات مدیران بانک‌های آمریکایی، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان آمریکایی با درآمدهای پایین برای پرداخت به موقع اقساط وام‌های خود با مشکلات روزافزون مواجه هستند که این موضوع بانک‌ها را بر آن داشته است تا در اعطای کارت‌های اعتباری و وام‌های خودرو محتاط‌تر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • تصاویری جدید از زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • این خودروی لاکچری رسما رونمایی شد
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد+ عکس