Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل قفقاز در تشریح دلایل اعتراضات در ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اگر نگاهی به تاریخچه سیاسی ارمنستان داشته باشیم، به صورت واضح می‌بینیم که این کشور پس از فروپاشی شوروی و به استقلال رسیدن در سال ۱۹۹۱ کاملاً تحت تاثیر سیاست‌های کرملین بوده است. تا جایی که شاهد هستیم مرزهای مشترک ارمنستان و روسیه توسط سربازان مسکو کنترل می‌شود و ارتش ارمنستان در صف دوم دفاع از مرزهایشان قرار دارند که این موضوع برآمده از قرارداد قره‌باغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این منظر ارمنستان را باید تحت کنترل روسیه دانست و همین موضوع به صورت کاملاً مشهود نشان می‌دهد که خاستگاه و مدل هرم قدرت در این کشور چگونه است.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی که «سرژ سرکیسیان» ریاست جمهوری ارمنستان را به عهده دارد، شاهد درگیری‌ها و اعتراضات خیابانی در این کشور هستیم؛ منشاء این درگیری‌ها به رای‌گیری سال گذشته بر می‌گردد. سال اخیر، نظام و ساختار سیاسی ارمنستان از ریاست جمهوری به پارلمانی تغییر شکل داد و بر اساس این تغییرات تمامی اختیارات از رئیس‌جمهوری به نخست‌وزیر انتقال پیدا کرد. به گونه‌ای که نخست‌وزیر مسئولیت کابینه و هدایت سیاست داخلی و خارجی ارمنستان را به عهده دارد و با رای مستقیم پارلمان انتخاب می‌شود که این برآمده از نظام پارلمانی جدید در ارمنستان است.

سرکیسیان دو دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شد و قدرت را به دست داشت اما حضور او برای بار سوم در این جایگاه غیرقانونی است. او هفته قبل و دقیقاً در زمان رای‌گیری پارلمان خود را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد و باعث شد تا مردم نسبت به این عمل وی اعتراض کنند که در حالت فعلی شاهد به خیابان آمدن معترضان در این کشور هستیم. به عبارت دیگر، مردم ارمنستان از رویه انحصار قدرت در ایروان خشمگین هستند و خواهان کناره‌گیری سرکیسیان بر اساس اصول قانون اساسی خود هستند.

این پژوهشگر حوزه قفقاز با اشاره به درخواست معترضان برای کناره‌گیری سرکیسیان از قدرت گفت: برخی از تحلیلگران و مفسران حاضر در ارمنستان معتقد هستند که سرکیسیان به دنبال اعمال مدل سیاست برآمده از مدل «پوتین – مدودف» است و این موضوع باعث شده تا معترضان به صورت علنی قصد و نیت سرکیسیان را هدف قرار بدهند و اعلام کنند که وی به دنبال احیای قدرت خود برآمده است. این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرده است که سرکیسیان در داخل ارمنستان به مهندسی کردن انتخابات متهم شده است. به صورتی که وی قرار بود بر اساس تغییر قانون و تغییر نظام سیاسی در ارمنستان تمام قدرت را به نخست‌وزیر انتقال دهد اما علناً چنین موضوعی اتفاق نیفتاد و زمانی که اختیارات نخست‌وزیر افزایش پیدا کرد، تمامی مردم اعتراض کردند و این موضوع را یک سازماندهی نهادینه سیاسی و حقوقی می‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معترضان در ارمنستان معتقدند که سرکیسیان با استفاده از نوعی بازی حقوقی و استفاده از یک سری خلاءها توانسته آنچه نگرش خود در مورد ساختار قدرت بوده را به کرسی بنشاند؛ تا جایی که وی از مخالفان خود برای دیدار و گفت‌وگو دعوت کرده بود تا به پارلمان بیایند اما آنها این دعوت را نپذیرفتند. از این جهت اگر هم سرکیسیان مجدداً قدرت را در دست بگیرد، امکان تغییر نظام پارلمانی و کم شدن آراء حزب حاکم وجود دارد. حزب جمهوری‌خواه که سرکیسیان از این جناح برآمده است در وضعیت فعلی قدرت را در دست دارد و همین موضوع می‌تواند در آینده برای ارمنستان مشکل‌ساز شود. باید توجه کرد که عمر دولت در نظام پارلمانی به مدت و طول عمر پارلمان بستگی دارد و اگر ساختار سیاسی و حزب حاکم تغییر کند بدون تردید سرکیسیان با مشکل مواجه خواهد شد.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ارمنستان ایروان قره باغ سرژ سرکیسیان حزب جمهوری خواه ارمنستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان