Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران یکی از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی که به دعوت رسمی وزیر آموزش‌ و‌ علوم روسیه در اجلاس بین‌المللی ICT در آموزش شرکت کرده است، در سخنرانی خود در مجمع وزرای آموزش‌وپرورش شرکت‌کننده در این اجلاس، آن را سرآغاز شروع تعاملات گسترده کشورهای حاضر درحرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

«خانم رئیس

وزیران گرامی

خانم‌ها و آقایان

برای من مایه خوشبختی است که در نمایشگاه و نشست بین المللی آموزش، در مسکو حضور دارم. افتخار دارم که برای تعاملات هر چه بیشتر با همه کشورهای دوست شرکت کننده در این رویداد مهم و ارزشمند اعلام آمادگی کرده و از تجربیات یکدیگر در حوزه آموزش و فناوری استفاده کنیم. قبل از شروع باید تلاش‌های انجام شده از سوی کشور فدراسیون روسیه را ارج نهیم و از خانم ولگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم روسیه به خاطر تعهدشان در طول سال‌های گذشته و امسال برای سرمایه گذاری و برگزاری رویداد مهم مسکو و ایجاد زمینه‌های تعامل در منطقه و جهان قدردانی می‌کنیم.

نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران با 99 درصد پوشش تحصیلی در دوره‌ ابتدایی و بیش از 85 درصد نرخ جذب در دوره‌ متوسطه و تحت پوشش قراردادن بیش از 96 درصد دختران در سن تحصیل و همینطور نسبت برابر جنسیتی آموزش بین پسران و دختران حدود 49 درصد به 51 درصد،‌ یکی از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است. فراهم آوردن دسترسی برابر برای همه دانش‌آموزان اتباع خارجی و پناهنده از سایر کشورها از جمله افغانستان که بیش از 450 هزار دانش‌آموز می‌باشند، مانند دانش آموزان ایرانی و در یک سیستم آموزشی مشابه و رایگان تا پایان دوره متوسطه از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های نظام آموزشی ایران است.

در حوزه توسعه فناوری در آموزش، با توجه به نقش بی‌بدیل فناوری‌های نوین در توسعه آموزش با کیفیت، فراگیر و عادلانه، بهره مندی هوشمندانه از این فناوری‌ها و تلفیق آنها با برنامه درسی در دستور کار نظام آموزشی ایران قرار دارد، از این رو با گذشت دو دهه از آغاز استفاده از ابزارهای فناورانه در مدارس، تمام فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات خود را در قالب طرح هوشمندسازی مدارس در سال‌های اخیر آغاز کرده است و با رویکرد توسعه فناوری‌ها در دستیابی به عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان در حال پیشرفت است.

در این راستا تاکنون، 75درصد مدارس کشور ایران در طرح اتصال به شبکه‌های جهانی داخلی و جهانی متصل شده‌اند و بیش از 25 درصد از مدارس با ابزارها و تکنولوژی‌های سخت افزار و نرم افزار هوشمند آموزشی در کلاس‌ها و مدرسه تجهیز شده‌اند.

همچنین با بهره گیری از ابزارهای آموزش مجازی (MOOC)، حدود 54 درصد از جمعیت یک میلیونی معلمان را برای استفاده از فناوری‌های هوشمند آموزش داده و توانمند کرده است. همینطور توسعه منایع دیجیتال، تولید محتوای کتاب‌های درسی مدارس ایران به صورت الکترونیکی و تعاملی، و برگزاری جشنواره‌های تولید منابع آزاد آموزشی دیجیتال بین معلمان و دانش آموزان از جمله پروژه‌های موفق ما بوده است.

علاوه بر این، با توجه به اهمیت وجود یک فضای مجازی ایمن، پاک و امن برای دانش‌آموزان و ایجاد عدالت آموزشی در دسترسی به محتوا و خدمات آموزشی، وزارت آموزش‌و‌پرورش جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا با طراحی یک اکوسیستم پویا، که تا پایان سال 2018 به بهره‌برداری خواهد رسید، روند ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات با دانش آموزان ساماندهی شود و ظرفیت‌های بخش خصوصی در تولید محتوا و خدمات دیجیتال به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد. در این اکوسیستم، با ایجاد هویت الکترونیکی برای دانش‌آموزان، فعالیت‌های آنها به صورت هوشمند رصد خواهد شد و متناسب با نوع استفاده یشان از محتوا و خدمات ارائه شده، هدایت خواهند شد. در این اکوسیستم به منظور ساماندهی ظرفیت‌های بخش خصوصی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به دانش‌آموزان درحال شکل‌گیری هستند. دولت سعی دارد در این حوزه دارای حداقل نقش تصدی‌گری را بر عهده داشته باشد و صرفا به وظیفه تنظیم مقررات بپردازد تا بخش خصوصی بتواند به حداکثر شکوفایی ممکن در ارائه خدمات با کیفیت دست یابد.

جمهوری اسلامی‌ ایران بر اهمیت پیاده‌سازی کامل فناوری‌های نوین آموزشی ICT در آموزش‌و‌پرورش بر همکاری همه اعضای جامعه بین المللی، به ویژه بین کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، تاکید می‌کند و آمادگی خود رابرای تعامل و بهره‌مندی از تجربیات جهانی و سایر کشورها و در اختیار قرادادن تجارب ملی خود اعلام می‌کند، این رویداد بزرگ و مهم می‌تواند سر آغاز شروع تعاملات گسترده ما با هم در حرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی باشد.

علیرغم همه برنامه ریزی‌ها و پیشرفت‌های حاصل، می‌خواهم همچنان نگرانی‌مان را درباره شکاف دیجیتالی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ابراز کنم. در این رابطه نیاز به اقداماتی برای حصول اطمینان از دسترسی به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات توسط همگان داریم که باید نتیجه آن حمایت از تلاش‌های ملی در کشورهای در حال توسعه در این زمینه از طریق ایجاد، توسعه و تقویت ظرفیت‌ها برای تضمین حضور آنها در تمامی‌ زمینه‌های آموزش و پرورش جهانی باشد.

جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی در جهت اجرای پروژه‌های توسعه توانمندسازی همه معلمان در زمینه استفاده بهینه از فناوری‌های نوین آموزش تا پایان سال 2020، ایجاد شبکه ملی آموزش در مدارس ایران با برقراری اتصال مدارس و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های همه معلمان در تولید محتوای الکترونیکی تا سال 2021، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در تولید محتواهای فناورانه با استفاده از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا پایان سال 2023، گسترش تجهیزات فناوری‌های هوشمند آموزشی، طراحی و تکمیل اکوسیستم آموزشی جدید نظام آموزشی ایران مبتنی بر فناوری اطلاعات تا سال 2020 ، گام برمی‌دارد.

در پایان برای مدیران و برگزار کنندگان این رویداد مهم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم شاهد تحقق آموزش‌و‌پرورش فراگیر، عادلانه و با کیفیت که دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی همه تبدیل می‌کند، باشم.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۷۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل و تقدیر از اساتید و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه السلام، با تاکید بر اینکه دانایی باید توانایی به همراه بیاورد، گفت: تحلیل روند شرکت در کنکور در بیست سال گذشته نشان می دهد اقبال مردم به آموزش عالی کم شده و از دلایل اصلی آن ناتوانی نظام آموزش عالی در پیوند دانایی و توانایی بوده است.

بیشتر بخوانید: دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است

دکتر جهان بین با اشاره به خطر جایگزینی آموزش غیررسمی با آموزش رسمی افزود: وقتی یک سیستم به حد اشباع می رسد در قوس نزول و سقوط می افتد و اگر نتوان با تحلیل درست گذشته، ایده جدیدی ارائه کرد و سیستم را در منحنی جدیدی قرار داد، کار آن سیستم تمام است.

وی با اشاره به سخنرانی ۱۸ فروردین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با بیان اینکه دانشگاه جامع دارای چهار رکن است، خاطرنشان کرد: نظام تربیتی، نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری در دانشگاه باید با هم باشند و این آن ایده جدید نجات بخش آموزش عالی است. تربیت تخصصی بر اساس آمایش سرزمین و تلفیق تئوری با عمل و قدرت استفاده دانش برای حل مسائل مردم و قراردادن آن در خدمت منافع آنها از ارکان این ایده جدید است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام فرهنگی و تربیتی اظهار کرد: خواسته جامعه و خانواده ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته، امیدوار، باکرامت، قانونمند، دارای اعتماد به نفس، سختکوش و... است.

وی با تأکید بر اینکه دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود، افزود: در دانشگاه باید از حافظه محور بودن عبور کرد و به یادگیری عمیق و کاربردی رسید، دانشگاه باید محل پرورش ذهن تحلیلی برای دانشجویان باشد و مهارت توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته های موجود را به آنها بدهد و آنها را از ساده انگاری در فهم وحل مسائل برهاند و این امر در سایه توجه به نظام فرهنگی و تربیتی شکل می گیرد.

دکتر جهان بین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر این چهار نظام در کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان در دانشگاه اجرا شود، آموزش عالی تعالی خواهد داشت و از بحران خارج خواهد شد.

دیدار و گفت و گو با معلمان مدارس سما به مناسبت روز معلم، دیدار و گفتگو با اساتید همیار فرهنگ، دیدار با فعالان تشکل ها و کانونها و بسیج دانشجویی و حضور در منزل هیات علمی تازه در گذشته، مرحوم دکتر سرگلی زاده از دیگر برنامه های سفر یک روزه دکتر جهان بین بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229282 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • توسعه زیرساختها و توجه به تکنولوژیهای نوین در آموزش پزشکی
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم