Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@01:34:45 GMT

عشق به دیزل، خاموش می شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۰۹۹۵۲

عشق به دیزل، خاموش می شود

صاحبان خودرو در سراسر اروپا برای جلوگیری از مرگ سالانه ۱۰ هزار نفر از شهروندان در اثر آلودگی هوا، با موتور دیزلی خداحافظی می کنند.

به گزارش ایمنا، هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیون دستگاه خودرو دیزلی در کشورهای اروپایی تردد می‌کنند. با این حال فوربس گزارش می دهد که استقبال از اتومبیل های دیزلی در ماه های آینده به کمترین میزان خود خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که در سال جاری میلادی شهرهای این قاره شاهد کاهش ۴۷.۹ درصدی تقاضا برای خودروهای دیزلی بوده اند.

شروع تعهد با پیمان کیوتو

با این حال خبرگزاری کوارتز گزارش می دهد که پس از ثبت پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ با هدف کاهش صدور گازهای گلخانه ای که عامل اصلی گرم شدن کره زمین محسوب می شد، کشورهای صنعتی به خصوص کشورهای اروپایی متعهد شدند که ظرف ۱۰ سال میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا ۵ درصد کاهش دهند.

آنها همچنین متعهد شدند که به کشورهای در حال توسعه کمک های مالی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر اعطا کنند.

انگلستان یکی از ۱۹۲ کشوری بود که پیمان کیوتو را امضا کرد تا میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۱۲ کاهش دهد. برای رسیدن به اهداف این توافق نامه، تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در سال ۲۰۰۱ نرخ های مالیاتی جدیدی را برای خودروهای دیزلی تایین کرد.

با کاهش محبوبیت خودروهای دیزلی در میان خریداران، فروش دیزل در انگلستان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۷ درصد کاهش یافت. در این کشور ثبت نام خودروهای جدید با سوخت دیزل تنها ۳۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. شش سال پیش این رقم ۵۰ درصد بود.

گازهایی با طعم سرطان!

در مقایسه با استانداردهای سختگیرانه اعمال شده بر روی سوخت اتومبیل، خودرو دیزل بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ به طور متوسط ۱۹ برابر بیشتر اکسیدهای نیتروژن تولید کردند. در عین حال سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲ گزارشی منتشر کرد با این عنوان که: گازهای دیزلی به علت میزان بالای اکسید و ذرات نیتروژن باعث سرطان می شوند و هر سال جمعیتی بالغ بر ۶ تا ۱۳ هزار نفر در اثر قرارگیری در معرض مقادیر زیادی از اکسید نیتروژن یا NOx دچار بیماری هایی مانند آسم و سکته مغزی می شوند. گرچه میزان گاز دی ‌اکسید کربنی که موتورهای دیزلی تولید می‌ کنند از موتورهای بنزینی کمتر است، اما ترکیبات نیتروژن ‌دار موتورهای دیزلی در زمره گازهای گلخانه ‌ای طبقه ‌بندی شده و برخی نیز سمی هستند. استنشاق این گاز در هوا، عامل مشکلات و بیماری های قلبی و ریوی و مرگ زودرس به شمار می رود.

وضع طرح های اضطراری در سراسر اروپا

پیتر مک، مدیر عامل اتحادیه اروپا در شورای بین المللی حمل و نقل پارک اعلام کرده که شاید سوخت دیزل تا چند سال همچنان با اتومبیل های سنگین باقی بماند ولی اتومبیل های شخصی به زودی با این سوخت به طور کامل در اروپا خداحافظی خواهند کرد.

بر همین اساس، بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی، تصمیم گرفتند به دنبال راه‌ هایی برای مقابله با معضل آلودگی هوا و حفظ و تامین سلامت و بهداشت شهروندان خود باشند:

اوایل ماه مارس سال جاری میلادی بود که خبرگزاری اشپیگل گزارش داد طی حکم دادگاه عالی فدرال آلمان در لایپزیگ، تمامی اتومبیل های دیزلی در سراسر آلمان، در راستای تلاش برای بهبود کیفیت هوا، باید به زودی جمع آوری شوند.

پیش از تصمیم دادگاه عالی فدرال آلمان در لایپزیگ، دادگاه دو شهر آلوده اشتوتگارت و دوسلدورف نیز ممنوعیت هایی را برای استفاده از خودروهای دیزلی وضع کرده بودند. این در حالی است که اتحادیه اروپا آستانه NOx را ۴۰ میکروگرم در هر مترمکعب اعلام کرده و این میزان در اغلب شهرهای آلمان بیش از ۷۰ میکروگرم است؛ شهرهایی مانند اشتوتگارت، دوسلدورف، مونیخ و کلن.

با این حال و با نگاه مختصری به نقشه آلودگی هوا و میزان مرگ و میر در سایر کشورهای کوچک تر اروپایی نظیر بلژیک، می توان دریافت که آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا همچنان بالاست.

به گزارش گاردین؛ بروکسل، پایتخت بلژیک در سال جدید میلادی طرح اضطراری را برای خروج از آلودگی هوا تصویب کرد. قانون پایتخت بلژیک این بود: تا سال ۲۰۲۵ میلادی تنها رانندگان ماشین های دیزلی تمیز و خودروهای الکتریکی و اتومبیل های گازدار در بروکسل حق رانندگی و تردد در شهر را دارند. بروکسل یک شهر بسیار وابسته به ماشین است و بیش از ۵۰ درصد از مسافران شهری، با اتومبیل های شخصی، روزانه جابه جا می شوند.

در عین حال، پاریس، مادرید و آتن نیز اعلام کرده اند که تا سال ۲۰۲۵ وسایل نقلیه دیزلی حق تردد در مراکز شهری را ندارند. شهردار کپنهاگ نیز خواهان ممنوعیت ورود خودروهای دیزلی جدید به شهر تا سال آینده میلادی شده است.

با این حال، تنها شهرهای اروپایی نیستند که آمادگی خود را برای رها شدن از دیزل اعلام کرده اند. برنامه ریزان و سیاست گذاران شهری در سراسر جهان به طرز عجیبی از این طرح استقبال کرده اند در عین این که برای افزایش رضایت شهروندان از وضعیت حمل و نقل درون شهری، راهکارهای بسیار متنوعی را اتخاذ کردند؛ از استانداردسازی شبکه حمل و نقل عمومی گرفته تا بهبود وضعیت پیاده روها و مسیرهای دوچرخه سواری برای تشویق شهروندان به دور شدن از اتومبیل های شخصی.

بیزینس اینسایدر؛ در گزارشی تحت عنوان شهرهای بدون ماشین، از موفقیت شهرهای مختلف دنیا در کاهش تولید گازهای گلخانه ای و بهبود وضعیت حمل و نقل پرده برداشته است:

اسلو؛ پایتخت نروژ یکی از این شهرهاست و شهردار آن قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ ورود تمام اتومبیل ها را به مرکز شهر ممنوع کند. مادرید پایتخت اسپانیا نیز ۲۴ خیابان پرجمعیت شهر را از خودروهای دیزلی عاری می کند و برای رانندگان متخلف، ۱۰۰ دلار جریمه در نظر خواهد گرفت. صرف نظر از این اقدام، شهردار مادرید قصد دارد با استانداردسازی معابر پیاده رو و مسیرهای دوچرخه سواری، سیستم حمل و نقل درون شهری را بر پایه این دو، استوار کند.

اجرای چنین قوانینی، اگرچه از سوی کارشناسان محیط زیست ستودنی است، اما بسیاری از سیاستمداران و لابی های کسب و کار را خشمگین کرده است.

با این اوصاف، در آمریکا نیز شهردار سانفرانسیسکو در ماه اوت ۲۰۱۷ اعلام کرد خطوط دوچرخه سواری را سه برابر می کند و یک پروژه ۶۰۴ میلیون دلاری را برای پیاده روی آسان تر شهروندان از اوایل ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد کرد.

به گفته کارشناسان شهری، قوانینی چنین ستودنی نه تنها با ممنوعیت تردد وسایل نقلیه آلوده کننده هوا، میزان انتشار گازهای گلخانه ای به حداقل می رسد بلکه فرصت های جدیدی را پیش روی بازارهای صنعت سبز باز می کند و داستان موفقیت اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر را از نقاط دور و نزدیک دنیا به گوش می رساند.

منبع: شهرنوشت

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۹۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، جانشین فرمانده انتظامی کلانشهر مشهد گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر گازگرفتگی فردی در بلوار رسالت مشهد، بلافاصله ماموران انتظامی به همراه نیرو‌های امدادی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.   سرهنگ محمد چراغ افزود: با حضور ماموران کلانتری مهرگان در محل و بررسی‌های اولیه، مشخص شد مردی ۵۲ ساله که به تنهایی در خانه زندگی می‌کرده، به علت نشت گاز منواکسید کربن دچار مسمومیت شده و جان خود را از دست داده است.   وی با اشاره به انتقال جسد به پزشکی قانونی از شهروندان خواست در استفاده از سیستم‌های گرمایشی، اصول ایمنی را مورد توجه قرار دهند تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

دیگر خبرها

  • رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل بازدید کرد
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رییسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • یک تراکتوری، آخرین گلزن استقلال در تبریز!
  • اقدامات پلیس آمریکا نمی‌تواند صدای دانشجویان معترض را خاموش کند
  • مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد
  • (عکس) اولین قربانی تصادف در ایران چه کسی بود؟
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین