Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@04:02:09 GMT

معترضان اردستاني چاه آبفا را با خاک پر کردند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۲۶۶۹

معترضان اردستاني چاه آبفا را با خاک پر کردند

خبرگزاري آريا - کاشان- ايرنا- جمعي از اهالي محله مون اردستان و روستاي تلک آباد به حفر يک حلقه چاه عميق از سوي اداره آب و فاضلاب اين شهرستان با برگزاري تجمعي اعتراض و در جريان آن اين چاه نيمه کاره را پر کردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تجمع کنندگان روز دوشنبه با حضور در محل يک حلقه چاه در حال حفر از سوي اداره آب و فاضلاب واقع در جنوب غرب اردستان (در کنار دانشگاه آزاد) اين امر را موجب لطمه وارد شدن به قنات 2 طبقه مون عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تجمع کنندگان مدعي شدند که حفر اين چاه منجر به لطمه وارد آمدن به آب قنات 2 طبقه مون مي شود که آب کشاورزي اهالي مون و بخشي از آب روستاي تلک آباد در دهستان گرمسير اردستان را تامين مي کند.
اين چاه در حال حفر 13 متري که به گفته پيمانکار قرار بود تا عمق 170 متر حفاري شود، از سوي معترضان با خاک و سنگ پر شده است.
محمدرضا صدوقي، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اردستان در پاسخ به پرسشي در مورد ادعاي اهالي مبني بر احتمال وارد شدن آسيب به اين قنات 2 طبقه تاريخي گفت: اين موضوع در حال بررسي کارشناسي است و در صورتي که چاه در حوزه آبريز اين قنات باشد، از حفر آن جلو گيري مي شود.
مدير اداره آب و فاضلاب شهرستان اردستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اين زمينه عنوان کرد: حفاري صورت گرفته براي اين چاه جهت تامين آب آشاميدني در زمان بحران بود که به دليل سنگي بودن زمين و نداشتن آب کافي به محل ديگري منتقل خواهد شد و از روز گذشته نيز عمليات حفاري تعطيل شده است.
سيد عباس شريعتمدار تصريح کرد: با توجه به کمبود آب در سد زاينده رود و کاهش سهميه آب ورودي از اصفهان به اردستان، بايد چاه هاي ذخيره براي زمان بحران در اين شهرستان حفر شود تا در زمان اوج مصرف در فصل تابستان مشکلاتي مانند قطعي آب پيش نيايد.
وي با اشاره به وجود بيش از هفت هزار و 500 مشترک آب در اردستان افزود: هم اکنون افزون بر 75 درصد آب مصرفي شهرستان از يک حلقه چاه عميق و نزديک به 25 درصد از اصفهان تامين مي شود.
مدير اداره منابع آب شهرستان اردستان نيز در اين زمينه بيان کرد: محل حفر چاه در حوزه آبريز قنات 2 طبقه قرار نداشته و بيش از 600 متر با آن فاصله دارد.
محمدرضا سليمي افزود: اين محل فاقد آب کافي بوده و چاه بايد در شمال شهر اردستان حفر مي شد تا با پمپاژ آب به داخل شهر انتقال مي يافت.
پيش تر معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي اصفهان در گفت و گو با ايرنا عنوان کرده بود که ميزان بارش در حوضه آبريز زاينده رود نسبت به سال گذشته 52 درصد کاهش يافته و اين ميزان نسبت به بلندمدت نزديک به 82 درصد کمتر بود.
کاهش بارش ها و خشکسالي منجر به کاهش ورودي آب شهرهاي مجاور اصفهان به ميزان سهميه تخصيصي از زاينده رود شده تا ناچار به تامين آب آشاميدني مورد نياز از منابع محلي باشند.
به گزارش ايرنا، قنات مون اردستان سال 1382 در فهرست اثرهاي تاريخي ملي و سال 1395 در فهرست ميراث جهاني يونسکو (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) به ثبت رسيده است.
اين قنات از شاهکارهاي بي مانند آبرساني دست ساز بشر است که براي بيش از 2 هزار سال 2 رشته قنات با چاه‌هاي مشترک به صورت موازي و از روي هم عبور کرده و بخشي از زمين هاي شهرستان اردستان را سيراب مي‌کند.
اردستان با جمعيت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کيلومتري شمال شرقي اصفهان واقع مي باشد.
7431/8123
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع

سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان با اشاره به طرح جامع شهر اصفهان گفت: محدوده شهر، ارتفاعات و کاربری‌ها، از جمله موضوعات اساسی و کالبدی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

سعید صادقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فرایندهای اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای در ۱۴۰۳ اظهار کرد: تمام این فرایندها در راستای تسریع و تسهیل پاسخگویی به متقاضیان و اربابان رجوع است، همچنین سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، بتواند به فرایند پاسخگویی کمک کند.

وی با بیان اینکه این اداره کل سعی دارد در چند حوزه ورود پیدا کند، افزود: اولین موضوع این است که بتوانیم کارشناسان مناطق را به لحاظ سطح علمی و فنی به‌روز نگه داریم تا بتوانند به‌درستی و بر اساس ضوابط، پاسخ متقاضیان را در کمترین زمان بدهند؛ در این راستا کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده است تا بتوانیم این کار را انجام دهد.

سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح‌هایی که بتواند طرح تفصیلی و توسعه شهری را غنی از اطلاعات کند و موجب شود تا کاربر منطقه و شهروند از طریق سامانه شهرسازی الکترونیک به حداکثر اطلاعات مدنظر دستیابی پیدا کند و از برداشت‌های سلیقه‌ای و کندی روندی پاسخگویی جلوگیری کند، گفت: طرح جامع برای آینده شهر اهمیت زیادی دارد، با توجه به قرارداد اخیر اداره کل راه و شهرسازی با مشاور طرح جامع، شهرداری نیز به‌عنوان مصرف‌کننده می‌تواند در این طرح اثرگذار باشد.

صادقانی ادامه داد: شهرداری اصفهان به این حوزه ورود کرد و کمیته‌های تخصصی در معاونت شهرسازی تشکیل شد، همچنین پیگیری می‌شود تا موارد مدنظر شهرداری توسط اداره کل راه و شهرسازی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه محدوده شهر، ارتفاعات و کاربری‌ها، از جمله موضوعات اساسی و کالبدی است که در این طرح پیگیری می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در زمان مقرر و بر اساس قول‌های مشاور، خروجی‌های این طرح را داشته باشیم.

کد خبر 749160

دیگر خبرها

  • ارائه ۹میلیاردی خدمات بسیج سازندگی در اردستان
  • پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!
  • بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع
  • برگزاری۱۶ یادواره شهدا در اردستان
  • عقب ماندگی بزرگ در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • هواشناسی اصفهان برای سامانه همرفتی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • استقبال یک میلیون خانوار اصفهانی از کالابرگ الکترونیک
  • خسارت سیلاب به خط انتقال آب ۳ روستای دزفول