«مومیایی» منسوب به رضا شاه شیادی است
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۹۷۹۰
به گزارش جهان نيوز، تصاویری پخش شده از جنازهای که گویا به سبک مصر باستان مومیایی شده (تکههای پارچه چسبیده به جسد، به سبک مومیاییهای قدیم مصر، در عکس مشهود است). ادعا میشود که این «مومیایی» در شهر ری کشف شده و به رضا شاه تعلق دارد که مقبره او پس از پیروزی انقلاب تخریب شد.
این عکس حتی در کانالها و گروههای تخصصی نیز بحثبرانگیز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضا شاه در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) فوت کرد. جنازه را «مومیایی» کردند و در مسجد رفاعی قاهره به امانت گذاشتند. در اردیبهشت ۱۳۲۹، زمانی که موج نفرت از رضا شاه در ایران فرونشست و فضای سیاسی آرام شد، جنازه ابتدا به مسجد النبی در مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در ۱۷ اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در شاه عبدالعظیم دفن شد.
روش «مومیایی» که برای حفظ جسد رضا شاه به کار رفت روش متداول امروزین است که با «مومیایی» در مصر باستان تفاوت دارد. در «مومیایی» امروزین امعاء و احشاء را تخلیه و موادی به جسد تزریق میکنند که مانع از پوسیدگی و تعفن شود. در این روش برخلاف مصریان باستان جسد را با پارچه نمیپیچند. طبق تعرفه سال ۱۳۹۶ پزشکی قانونی ایران هزینه «مومیایی» کردن جسد برای انتقال به خارج سه میلیون تومان است.
تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضا شاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه بعنوان «مومیایی» رضا شاه به سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به «مومیایی»های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان میکند. در کنار عکس این «مومیایی» عکس جنازه رضا شاه نیز وجود دارد که نشان میدهد او را به سبک مصر باستان «مومیایی» نکردهاند.
تصویر فوق عکس «مومیایی» منتسب به رضا شاه است. تکههای پارچه چسبیده به جسد تصور عامیانه از «مومیایی» را تداعی میکند.
«مومیایی» شبیه به تصویر جسد رضا شاه در تابوت بازسازی شده که لباس به تن دارد. در حالی که رضا شاه را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.
عبدالله شهبازی
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۹۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بیاخلاقی رسانههای بیگانه درباره نیکا شاکرمی
به گزارش همشهری آنلاین، پس از انتشار گزارش پُر ابهام و سؤال بیبیسی درباره مرگ نیکا شاکرمی، شاهد آن هستیم که عدهای از مخالفان جمهوری اسلامی که متأسفانه بعضی از آنان از منتسبین به این دختر نوجوان هستند، فرصت را غنیمت دیدند تا بار دیگر با بیاخلاقیهای خود نفرتپراکنیهای شخصی و سیاسیشان را در فضای مجازی عملی سازند و دست به افشاگری درباره یکدیگر بزنند. درباره برآمدن موضوع نیکا شاکرمی و برخی بیاخلاقیها که رسانههای بیگانه یا نیروهای ضدجمهوری اسلامی در این بین مرتکب میشوند، با داوود طالقانی تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
سرگیجه رسانهای در قبال نیکا شاکرمیطالقانی در ابتدا گفت: در قبال موضوع نیکا شاکرمی ما با دو گونه برخورد و مواجهه، روبهرو هستیم. در مواجهه اول کسانی قرار دارند که روایت رسمی جمهوری اسلامی را پذیرفتند و از این منظر گزارشات مربوط به موضوع به فوت نیکا شاکرمی را از تریبونهای رسمی نظام میپذیرند و موضع مشخص و معینی در این زمینه دارند.
وی افزود: اما از آن سو ما با یک نگرش مشوّش روبهرو هستیم. اساساً ما در فضای پساحقیقت حضور داریم که در آن این قدرتهای سیاسی و سوگیریهای مربوط به جدلهای رسانهای است که روایت از یک موضوع را در دست میگیرند. اگر قرار باشد، روایت رسانه جمهوری اسلامی را به خاطر اینکه وابسته به دولت ایران است یا رویکردی ایدئولوژیک دارد، کنار بگذاریم، به تبع این موضوع، ملزم هستیم که روایت رسانه وابسته به وزارت امور خارجه بریتانیا و رسانههای تغذیه شده از پول رژیم صهیونیستی را هم به همین دلیل کنار بگذاریم و نپذیریم؛ چراکه آنان هم وابسته بوده و به نوعی تریبون یک نگرش خاص محسوب میشوند. چه دلیل موجهی وجود دارد در چنین فضایی که هر دو روایت و رسانه، دارای سوگیری و ایدئولوژی مشخص هستند ما روایت یکی را پذیرفته و روایت آن دیگری را کنار بگذاریم؟
کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجواناین تحلیلگر رسانهای ادامه داد: مضاف بر آنچه گفته شد، اخیرا با توجه به گزارش بیبیسی بار دیگر موضوع نیکا شاکرمی و حتی بیان موضوعات خصوصی این دختر نقل مطبوعات و رسانههای بیگانه خارج از کشور و رسانههای غیر رسمی در فضای مجازی شده است. اینکه برخی از گروههای سیاسی برای پیگیری اهداف خود دست به افشا و انتشار مسائل خصوصی این دختر میزنند کاری غیر اخلاقی است. حتی گاهی این بیاخلاقیها از سوی خویشان او صورت میگیرد. طبیعی مینماید که هر کس در خصوصیترین زوایای زندگیاش با خانواده و خویشان خود دارای چالشهایی باشد؛ حال وقتی عدهای از این فرصت برای پیادهسازی عقدههای سیاسی و پیگیری نزاعهای سیاسی استفاده کنند، کفتارهای سیاسی به حساب میآیند که از نام و تصویر این دختر میخواهند استفاده کنند.
دفاع جمهوری اسلامی از حقوق نیکا شاکرمیطالقانی گفت: بیان این مسائل شخصی باید طبق قانون مورد برخورد قرار گیرد، کما اینکه جمهوری اسلامی تا به اینجای کار از حقوق این دختر دفاع کرده و برخی روزنامهنگاران که اطلاعات کذب را در این باره افشا کرده بودند را بازخواست کرد. البته لازم است این برخورد در موضوعات ولو درست نیز صورت پذیرد، چرا که مربوط به حوزه شخصی این دختر است.
کد خبر 849473 برچسبها خبر ویژه رسانه خارجی رسانه - سواد رسانهای