Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@00:06:27 GMT

چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مرمت اضطراری شد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۰۲۵۵

چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مرمت اضطراری شد

عبدالرحمان وهاب زاده روز سه شنبه به خبرنگاران افزود: چینی خانه در قسمت شرق قندیل خانه یا رواق اصلی بقعه شیخ صفی قرار گرفته و با 2 ورودی باریک با دارالحفاظ در ارتباط است.
او گفت: ساختمان چینی خانه دارای چهار شاه نشین بوده و طراحی معماری آن توسط دانشمند فرزانه شیخ بهایی انجام شده است.
به گفته وی ، در این مجموعه طاق نماهای زیبا با معماری منحصر به فرد مشاهده می شود که به نوعی محل نگهداری ظروف زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وهاب زاده افزود: در سال های اخیر این بخش از مجموعه ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیازمند مرمت اضطراری بوده و به دلیل رطوبت لطماتی دیده بود.
او تشریح کرد: به همت کارشناسان استان در 6 ماه گذشته بخش های آسیب دیده طلاکاری و گچ بری بنا تثبیت و در برخی مناطق مرمت شد.
مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: مرمت بخش های بیرونی بنا در فصل تابستان برنامه ریزی شده که در صورت تامین اعتبار عملیاتی شده و دست کم تا پنج سال آینده وضعیت بنا را تثبیت می کند.
وهاب زاده افزود: در حال حاضر آثار فاخر از جمله ظروف چینی، کتب خطی و مهر سنگی سلاطین صفوی در این مکان به نمایش گذاشته شده است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل است که همه ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید این بنا به این استان سفر می کنند.
این بقعه از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
6018/6016
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 استان اردبیل جهان گردشگران داخلی و خارجی موزه چینی موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، نوربخش عسکری اظهار کرد: آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین (مرحله دوم) به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در ۱۱ خردادماه امسال همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: متقاضیان برای ثبت‌نام در این آزمون می‌توانند از امروز (۹ اردیبهشت‌ماه جاری) تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری به سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس http://hrtc.ir مراجعه کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: ۶۳ نفر در این مرحله از آزمون، از ۱۵ دستگاه اجرایی (انتقال خون، اقتصاد و دارایی، تعاون و کار و رفاه اجتماعی، حمل و نقل جاده‌ای، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، صنعت و معدن و تجارت، راه و شهرسازی، گمرک، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نوسازی مدارس و ورزش و جوانان، جذب می‌شوند.

کد خبر 6091330

دیگر خبرها

  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • ۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • علاقه عجیب شهید زین‌الدین به یک شهید
  • اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد