Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-01@17:46:05 GMT

تصاویری شگفت انگیز از دریاچه الندان کیاسر

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۲۹۱۹

دریاچه الندان (به نام آببندان پله ازنی هم شناخته می‌شود) این دریاچه در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و نام خود را از این روستا گرفته است. روستای ازنی در 65 کیلومتری جنوب شهر ساری و 20 کیلومتری کیاسر در دهستان چهاردانگه در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در دامنه‌ی کوهی به نام ازنی کوه و با مختصات جغرافیایی ،53 درجه و 25 دقیقه و 2 ثانیه شرقی و 36 درجه و 14 دقیقه و 14 ثانیه شمالی و 1200 متری از سطح دریا در جاده ساری ـ سمنان (جاده کیاسر) واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسعت این آب بندان 17 هکتار است که در موقع بارندگی به 30 هکتار نیز می‌رسد. در فصل زمستان محل سکونت اردک‌های وحشی است و سال های اخیر با رها سازی ماهی در این دریاچه کاربرد های آن افزایش پیدا کرده است.

در آن سوی آب بندان پله رود خانه‌ای جریان دارد که آب گواری آن برای نوشیدن بسیار مناسب است، چون از سرچشمه‌ی این رودخانه تا محل اتصال آن به زمین‌های کشاورزی هیچگونه سکونتگاه انسانی وجود ندارد تا آب آن را آلوده کند.

در نزدیکی آبندان پله درختچه‌های ازگیل و ولیک وجود دارد که پذیرای مهمان خود در فصل پاییز است. جالب است بدانید آب این آب‌بندان فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به سمت آن جریان ندارد.

نحوه قرار گیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر اندک بارانی تمام آبهای باران و برف به سمت آن جریان پیدا کند و عدم نفوذ پذیری خاک آن باعث شده است ماندگاری آب را در این آب‌بندان زیاد کند. اطراف آبندان در اوایل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی‌های معطر و دارویی است. دیدنی‌های این روستا را می‌توان اینگونه برشمرد: آب‌بندان پله، اَ فروشونه، جنگل‌های انبوه پله، اندون، رودخانه لاکبار قله زیبای ازنی کوه، دب چاه‌های موجود در جنگل‌های ازنی، قله ازنی ،مرقله (مارقله)

آب‌بندان پله دارای امکاناتی از قبیل: دستشویی، قایق موتوری و پدالو است. نزدیک‌ترین راه رسیدن به این آب‌بندان از طریق روستای ازنی است. جاده تا روستای ازنی آسفالت بوده و از آنجا تا آب‌بندان تقریبا فاصله یک و نیم کیلومتری دارد که آسفالت نیست. آدرس: جاده کیاسر، روستای ازنی

منبع: سیری در ایران

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران زمستان ساری سمنان دستشویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • فصل گلدهی دشت های غربی پایتخت را از دست ندهید | تماشای ریواس های تالون تا شقایق های اخترآباد
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود
  • آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • خفاش شگفت‌انگیز 6 گِرمی که زیر «برگ» زندگی می‌کند(+عکس)
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان