Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه تصمیم گیری رئیس جمهوری امریکا در باره برجام، رئیس دیپلماسی کشورمان در سفری مهم در ایالات متحده به سر می برد محمد جواد ظریف که چندین مصاحبه و نشست خبری با رسانه های امریکا در باره سرنوشت برجام داشت این بار در جمع تیم موثر شورای روابط خارجی امریکا حاضر شد و گفت: باید دخالت نکردن در امور یکدیگر را رعایت و اقدامات اعتمادساز را برای حل مشکلات در منطقه آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشومان در آغاز سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: ما باید به عنوان گام نخست و اصلی، به فقدان گفتگو در منطقه پایان دهیم.

ظریف اظهار داشت: من نمی خواهم درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ایران صحبت کنم زیرا همه شما درباره آن می دانید. من به عنوان دیپلمات جوان پیش نویس یک نامه ای را به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشتم که از طریق دکتر ولایتی،وزیر خارجه وقت فرستاده شد و از دبیر کل سازمان ملل متحد پرسیدم تا ببینید آیا می توان تمهیدات منطقه ای برای جلوگیری از گسترش مناقشه در خلیج فارس ایجاد کند. این نامه مربوط به تاریخ 1985 یا 1986 بود. این نامه بعدا اساس پارگراف هشت قطعنامه 598 سازمان ملل متحد شد که به جنگ ایران و عراق خاتمه داد. این پارگراف از دبیر کل خواست تمهیدات منطقه ای میان کشورهای در خلیج فارس فراهم کند تا از گسترش مناقشه و شدت گرفتن بیشتر اوضاع خودداری کنند.

وی افزود: ما شروع به اجرای قطعنامه 598 یعنی آتش بس و خروج نیرو کردیم. حتی این پارگراف از دبیر کل خواست علت های آغاز این مناقشه را بررسی کند. دبیر کل بعدا با گزارشی آمد و همانطور که همه شما می دانید گفت عراق جنگ هشت ساله را شروع کرد که منجر به نابودی بسیار شد اما متاسفانه وضعی شد که جامعه بین المللی از متجاوز تقریبا به صورت کامل حمایت کرد. دبیر کل هرگز به پارگراف هشت نرسید زیرا کشورهای منطقه با آن راحت نبودند. دو سال بعد از جنگ ایران و عراق در سال 1988، صدام حسین تفنگش را در دست گرفت- در حقیقت تفنگ های آنها را در دست گرفت زیرا در حقیقت آنها بودند که برای او آورده بودند و علیه کشوری نشانه رفت که این تسلیحات را برای وی فراهم کرده بود. کویت هدف اولیه بود اما این پایان جاه طلبی وی نبود.وی (صدام) در پیامی که برای ما فرستاد گفت که ما قصد داریم خلیج فارس را بگیریم. معنایش این بود که وی می خواست سراسر منطقه را بگیرد.

مرورگر شما از این فرمت پشتیبانی نمی کند

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۶۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • بازدید دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد کشور ازغرفه منطقه آزاد اروند در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • احمدیان و دبیر شورای امنیت روسیه دیدار کردند