عکاسی؛ پیوند فرهنگ ها و تمدن ها
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۶۳۹۵
رامین امانی با درخشش در یازدهمین دوره از مسابقه بین المللی عکاسی مالزی در چهار بخش و زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی و انجمن عکاسی آمریکا موفق به کسب مدال نقره و پذیرش سه اثر در این دوره از جشنواره شد و افتخار دیگری برای کشورمان در عرصه هنر عکاسی رقم زد.
رامین امانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عکاسی پدیدهای علمی، صنعتی گسترده و هنری ماندگار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در دنیای پیشرفته امروز، عکس و عکاسی به عنوان یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی روزمره درآمده است. درباره این که عکاسی هنر است یا تکنیک علمی، همواره بین صاحبنظران و علاقه مندان آن بحث و اختلاف نظر وجود داشته است، ولی میتوان گفت اگرچه سروکار عکس و عکاس با دوربین، لنز، فلش، فیلتر، پایه و مانند آن است، با این همه، آن چه که عکاس تولید میکند، هنر و نگاه اوست. در عکاسی به عنوان یک هنر، نخست موضوع عکس است که تعیین کننده است. این موضوع میتواند از موضوعات اجتماعی گرفته تا محیط زیستی و غیر از آن باشد. آنگاه که موضوع انتخاب شد، نوبت سوژه عکس است که باید آن چنان هنرمندانه گلچین شود که نمایشگر و توصیف کننده موضوع عکس باشد. به دنبال موضوع و سوژه، نیز تکنیک عکاسی است که اهمیت پیدا میکند.
این هنرمند عکاس ادامه داد: پس از آن بدنه کاری است که عکاس باید به آن بپردازد تا نمونهاش از راه برپایی یک نمایشگاه، بتواند هنر خود را در معرض دید علاقه مندان گذارد. تکمیل کننده این چرخه هنری نیز توصیف هنر و دیدگاهش در عکس به کمک جملهها و گزارههای تاثیرگذار است.هنرمند عکاس به هنر دیدن و شکار لحظهها مجهز است. چشمهای هوشیار و جست و جو گر او به معنی مکانها، اشیاء و حوادثی رخنه میکند که از نگاه لغزنده چشمهای دیگران پنهان میماند، بنابراین زیبایی را در چیزهای پیش پا افتاده،غیر معمول و معنی را در امور ظاهراً بی معنی میبیند. به جرات می توان گفت که این گفته آنسل آدامز "عکاسی، به عنوان رسانهای قوی از بیان و ارتباطات، گسترهای نامحدود از ادراک، تفسیر و اجرا ارائه میدهد" یکی از بهترین تفسیرهایی است که در رابطه با هنر عکاسی دیده و شنیدهام.
امانی تصریح کرد: برای مثال در عکسی که من از کویر به نام "زندگی کویر(Desert Life)" به ثبت رساندهام میتوان گفت که توانستم با استفاده از تکنیکهای عکاسی، شناخت نور مناسب و هم چنین اصول ترکیب بندی و کادر بندی و البته مهمتر از همه، دید و نگاه جزئی نگر خودم این عکس زیبا را به ثبت برسانم، اکنون بهتر میتوان به اهمیت نکتههایی که ذکر شد پی برد.
وی اضافه کرد: در عکس "خواهران (Sisters)" نیز که از سه دختر بچه عشایر چهارمحال و بختیاری هنگامی که در چادر ساده زیستی خود در کنار گهواره برادر خردسالشان نشسته و مشغول بازی بودند به ثبت رساندم که میتوانم به جرات بگویم یکی از عکسهایی است که با تمام وجودم آن را دوست دارم، هر بینندهای نیز با دیدن این عکس میتواند به معصومیت کودکان و زندگی ساده زیستی و بدون آلایش این قشر از جامعه پی ببرد.
این عکاس اظهار کرد: در عکس "خاک پاشی(Sprinkle Soil)" که چندین مدال بین المللی را نیز کسب کرده است، ثبت یک لحظه ناب در مراسم تعزیه امام حسین (ع) که در آن غم و اندوه و بُهت دختر بچهای زانو بر خاک زده در صحنهای که مادرش در کنارش در حال عزاداری و پاشیدن خاک بر سر خود است که دل هر بینندهای را به درد میآورد، میتوان گفت این عکس با شکار لحظه در کسری از ثانیه به ثبت رسیده است.
امانی به اهمیت ابزار در عکاسی اشاره کرد و افزود: بی تردید، بی اهمیت نیستند. اما راستش، پرسیدنِ این سؤال از عکاس که چه دوربین و چه لنز و چه فلشی را در گرفتنِ یک عکس هنری استفاده کرده، از نگاه من، درست به آن میماند که از اِرنِست هِمینگوِی پرسیده شود چه دستگاهِ تایپی را برای ماشین نویسیِ نوشتههایش بهره گرفته است .همانطور که لذت آثار نویسندهای هم چون اِرنِست هِمینگوِی را باید در نگاه و نوشتار وی پیدا کرد، به همین گونه نیز، لذت یک عکس هنری که به دل بینندهٔ آن خوش مینشیند را، باید در نگاه عکاس آن یافت. برای مثال در عکس "چشمان آبی(Blue Eyes)" که یکی از عکسهای موفق در جشنوارهها نیز بوده است میتوان گفت دلیل اهمیت پیدا کردن این عکس در ژِستی است که از سوژه عکس درخواست کردم که آن را اجرا کند و ابزار یا تکنیک خاصی از عکاسی را در ثبت این عکس به کار نبردهام.
وی تصریح کرد: در عکاسی از طبیعت بیشتر به دنبال فرمها و شکلها میگردم و سعی بر این دارم که از فرمها و خطوطی که در طبیعت به زیبایی هر چه تمام وجود دارند در عکسهایم استفاده لازم را ببرم و آنها را به ثبت برسانم، به همین دلیل است که برای عکاسی از طبیعت بیشتر به کویر میروم.
این هنرمند عکاسی تاکید کرد: استفاده از نورهای طبیعی برای من بسیار مهم است. چرا که باعث ایجاد عمق، روح و زیبایی در عکسها میشود. من هم چنین سعی میکنم از حضور انسانها در عکسهایم استفاده ببرم، زیرا حضور انسانها به عکسها واقعیت خاصی میبخشد. مثلاً وقتی از حضور انسان در عکاسی از طبیعت استفاده میکنیم کوچکی انسان در برابر عظمت طبیعت میتواند در درک صحیحتری از بزرگی طبیعت به بیننده کمک شایانی بکند. برای مثال میتوانم به دو عکس "مرد کویر(Desert Man)" و"زوج کویر (Desert Couple)" اشاره کنم که به خوبی بیانگر این موضوع هستند. علاوه بر این، انسانها خود موضوع جالبی برای عکاسی خلق میکنند، چرا که به دلیل داشتن روحیات و احساسات متفاوت میتوانند باعث القای شادی و خنده، غم و اندوه ، سکون یا جُنب و جوش و... باشند که نظر و احساس بیننده را جلب میکند.
امانی اضافه کرد: به عنوان مثال، در دو عکس "حنانه(Hanane)" و "دختر آتش(Fire Girl)" که از دو دختر بچه ثبت نمودهام، در یکی از عکسها، کودکی شاد و خندان و در دیگری دختری با چهرهای مبهوت و غمگین دو حس مختلف را به بیننده منتقل میکنند که این موضوع بیانگر تاثیرگزاری مستقیم عواطف و احساسات انسانها بر موضوع عکسها است.
ارتقا ظرفیت هنری جامعه با عکاسی
وی به موضوع اهمیت هنر عکاسی اشاره و اظهار کرد: به اعتقاد من در عکاسی ظرفیت بزرگی برای یادگرفتن و یاد دادن هست که باعث آشنا شدن با فرهنگها و تمدنها میشود. یکی از وظایف مهم هنرمند این است که ظرفیت هنریِ جامعه را ارتقاء ببخشد و با ارائه آثار هنری مطلوب به لطافت روحیات جامعه کمک کند. تصمیم دارم فعالیت هنری خود را به صورت شرکت در جشنوارههای بین المللی و همچنین برگزاری نمایشگاهها ادامه دهم. یکی دیگر از برنامهها برای آینده این است که مجموعه کتابهایی موضوعی و مستند درباره فرهنگ و رویدادهایی که در یک تمدن دیده میشود، تنها و تنها با عکس آماده کرده و به چاپ برسانم.
این هنرمند عکاس تصریح کرد: به نظرم چاپ کردن کتابهای هنری عکاسی میتواند باعث انتقال آرامش در جامعه و تنش زدایی باشند. به عنوان مثال، در عکسهایی که از کویر ثبت کردهام، آرامش طبیعت را معرفی کردم. اتفاقاً موفق شد تا جوایزی را نیز کسب کند. آرامشی که در عکسها در رفتار ماسههای کویر پدیدارشده و ثبت و ضبط گردیده، در دل و روح بیننده نفوذ کرده و در وی آرامش را تداعی میکند. کتب عکاسی همچنین میتوانند باعث جذب توریستها و گردشگران به یک منطقه جغرافیایی شوند و علاوه بر معرفی هنری آن منطقه، بازدهی اقتصادی خوبی نیز به همراه داشته باشند. چاپ چنین کتب عکاسی نیز در برنامههای آینده من قرار دارند.
به گزارش ایسنا، دارنده لقب AFIAP (آرتیست فیاپ) از فدراسیون بین المللی هنر عکاسی است و در طول سالهای اخیر افتخارات طلایی و نقرهای و برنزی زیادی در جشنوارههای عکاسی به دست آورده است؛ همچنین روبانهای افتخار در جشنوارههای عکاسی معتبر بین المللی برای کشور کسب کرده است و آثارش در نمایشگاههای کشورهای مختلف دنیا به نمایش گذاشته شده است. اخیراً تعدادی از آثار آقای امانی در دهمین جشنواره بینالمللی تجسمی فجر در بخش ستارگان جهانی هنر ایران به نمایش گذاشته شده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۶۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاثیرگذاری فیلمهای کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل امروز با فرهنگ رضوی
فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره اینکه در بخشی از فراخوان جشنواره بینالمللی فیلم رضوان تنها متولدین دهه هفتاد به بعد امکان ارسال آثار خود را به جشنواره دارند با خط فکری همراه بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این بخش یکی از اهداف ماست وگرنه ما آن نسل قبلی یا مقطع سنی قبل هفتاد را نادیده نگرفتهایم و سعی کردهایم که این مقطع سنی را پرورش دهیم و با فرهنگ رضوی بیشتر آشنا کنیم تا به همین دلیل در فیلمهای کوتاهشان بتوانند آموزش هم ببینند.
وی ادامه داد: قبل از هر چیزی تاکید میکنم آموزش، آموزش و آموزش. برای همین کارگاههایی را که مد نظرمان است، گفته شده و در فراخوان هم اعلام شده است. از این طریق ما باید بتوانیم روال و مسیری را فراهم کنیم که با آن اشاعه فرهنگی در میان نسل جوان که شاید یکم احتمالا دور شده اند انجام شود و همچنین بتوانیم برای فیلمهایی که ساخته میشوند با فیلمهای کوتاه، نیمه بلند این عزیزان را به سوی فیلمهای سینمایی بلند پرتاب شوند.
قائمیان مدیربیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره وضعیت کارگاههای برنامه ریزی شده جشنواره فیلم دینی رضوان در استانهای کشور گفت: در تمامی استانها این اتفاق خواهد افتاد شاید ما بتوانیم کارگاه هایی را که در استان های مختلف انجام شده است با افرادشان گزینش کنیم تا این عزیزان هم برای زیارت آقا امام رضا(ع) تشریف بیاورند و هم در یک کارگاه مقدماتی کارها را انجام دهیم و در نهایت این عزیزان بتوانند برای جشنواره حاضر شوند.
وی درباره وضعیت اکران فیلمهای نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان پاسخ داد: با سازمان سینمایی، حوزه هنری و سینماهایی که در حیطه این بخشها هستند صحبت شده است تا ما بتوانیم قبل از اکران فیلمهای سینمایی این آثار را به صورت کلیپ کوتاه اکران کنیم. به نوعی این اتفاق در تلویزیون اتفاق افتاده است تا بتوانیم به عبارتی فرهنگ سازی کنیم که ما فیلم کوتاه و کار نسل جوان هم تماشا کنیم. تاثیر گذاری فیلمهای کوتاه خیلی بیشتر خواهد بود، صرف موضوع اینکه ما یک فیلم بلند ببینیم نیست بلکه میخواهیم ببینیم جوانانهایی که در خانه های خودشان هستند چه تفکری دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر