Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: با توجه به شواهد موجود این سرداب واقع شده در حاشیه روستای قطرم و در فاصله ۴۶ کیلومتری مرکز شهرستان بافق، مربوط به ۲۰۰ سال پیش است و نمی توان در رابطه با گور دسته جمعی در این مکان به طور قاطع سخن گفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لیلی رنجبر افزود: بدنبال خبری مبنی بر کشف گور دسته جمعی در منطقه زرداو روستای قطرم، کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس میراث فرهنگی شهرستان بافق به همراه جمعی از مسوولان مربوطه به علت جویای حقیقت این موضوع از محل سرداب روستای قطرم بازدید کردند.

وی با بیان اینکه سرداب یا زرداو مکانی بوده که در گذشته مرده‌ها به چند دلیل در ان دفن می‌شدند گفت:سردی هوا و یخ زدگی خاک و وصیت مرده به علت شرایط اقتصادی برخی از این علت‌ها  است.

رنجبر افزود: طبق شواهد باستان شناسی و نظر کارشناسان باستان شناسی استان قدمت این سرداب احتمالا به ۲۰۰ سال پیش باز میگردد و شواهد موجود گویای این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه نمیتوان نظر قاطعی در رابطه با گور دسته جمعی در این مکان عنوان کرد بیان داشت:این سرداب قدیمی بوده و مرده‌ها با فاصله کم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به خاطر اینکه مسیر رودخانه در این محل قرار گرفته این استخوان‌ها پیدا شده است.

تناقص شیوه تدفین سپاری سرداب حاشیه روستای قطرم با دوره زرتشت

کارشناس، باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در حاشیه این بازدید در رابطه با این موضوع گفت: در این مکان اجزای اسکلت چند شخص با ۴ جمجمه قابل مشاهده است و وجود خاک در جمجمه نشان دفن اجساد هست و احتمال جابجایی اسکلت وجود دارد و شیوه تدفین گذاری مردگان این منطقه با رفتار‌های دوره زرتشت منافات دارد.

ابراهیم کاظم نژند افزود:بخش دیگری از تدفین این مکان با توجه به کفن آن، مربوط به دوران معاصر است و این رفتارباتوجه به اینکه مربوط به دوران زرتشت و قبل از اسلام می‌باشد مغایرت دارد.

وی به سازه خشتی اشاره کرد و بیان داشت: در این سازه‌ها گچ موجود است که نشان از قدمت دیرینه ندارد.

کارشناس، باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطر نشان کرد:باتوجه به اینکه این شواهد تاریخی می‌باشد و در روستا برای حفظ سنت و فرهنگ برای ایندگان حفظ و ساماندهی می‌شود.

گفتنی است: روستای قطرم بافق، پنج هزار سال قدمت دارد و به دوره قبل از تمدن کاریزی تخمین زده شده است.

انتهای پیام/ی

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد از نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از صدا و سیما، محمد عشقی اظهار کرد: در ساعت ۱۹ شب گذشته با دریافت خبری مبنی بر گیر افتادن ۱۸ نفر در سیل روستای شادکام، دو تیم امدادی سیلاب و کوهستان هلال احمر شهرستان بافق با ۳ خودرو امدادی به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات کارگاه این افراد را نجات و به مکان امن انتقال دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد بیان کرد: همچنین قبل از این حادثه ساعت ۱۶ دیروز تیم‌های امدادی به روستای قطرم بافق اعزام و پس از رهاسازی چندین خودرو گرفتار در سیل و خارج نمودن افراد از منازل متأثر از رودخانه‌ها تا پاسی از شب تلاش و خدمات رسانی کردند.

کد خبر 747969

دیگر خبرها

  • نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق | ویدئو
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق
  • بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور