Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرضه سرامیک و کالاهای خارجی در لالجین هرچند عنوان شهر جهانی سفال را از آن سلب نمی‌کند، اما می‌تواند تهدیدی برای بازار این شهر باشد. ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، شهر لالِجین پایتخت سفال ایران و یکی از قطب‌های گردشگری استان همدان است که به‌عنوان مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لالجین عنوان پایتخت و شهر جهانی سفال را در حالی یدک می‌کشد که این روزها شاهد حضور محصولات چینی در بازار لالجین هستیم و این درحالی‌‌است که ادامه این روند می‌تواند تهدیدی برای سلب نشان شهر جهانی سفال از لالجین باشد.

لالجین دارای پیشینه سفال‌سازی نزدیک به 700 سال است و در حال حاضر سفال‌گری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی استان همدان شهرت جهانی دارد

تهیه انواع مختلف مواد اولیه تا تولید، تکمیل، توزیع و در نهایت صادرات سفال همگی در لالجین انجام می‌شود یا قابلیت انجام آن در این شهر وجود دارد که همین امر سبب شد تا از نیمه دوم سال 94 زمزمه‌هایی مبنی بر ثبت شدن لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال به گوش برسد تا اینکه در نهایت با حضور داوران یونسکو در لالجین در اردیبهشت‌ماه 95 تمامی جوانب و هنر سفال‌سازی این شهر و مردمان آن سنجیده شده و مورد بررسی قرار گرفت و این شهر به‌عنوان شهر جهانی سفال به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید

باید برای حفظ عنوان شهر جهانی سفال که به لالجین اعطا شده از هیچ تلاش و کوششی دریغ نشود و این عنوان تنها در حد یک اسم نباشد و این شهر و هنر دست مردمان آن باید به جهانیان معرفی شود.

بیش از یک سال است که موضوع عرضه محصولات چینی در لالجین مطرح است و همین امر سبب شد که این مهم دغدغه همگانی باشد و استاندار همدان نیز همواره بر جمع‌آوری کالاهایی چینی در بازار لالجین تأکید کند.

با تأکیدات صورت گرفته همواره نظارت و بازرسی از فروشگاه‌های عرضه صنایع‌دستی و سفال لالجین انجام شده است اما باید دید که این نظارت و بازرسی‌ها تا چه حدی مؤثر واقع شده است  در این گزارش به موضوع عرضه کالاهای چینی در بازار لالجین می‌پردازیم.

سفال لالجین مشابه خارجی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: سفال چینی و عرضه اجناس چینی دو موضوعی است که باید از یکدیگر تفکیک شوند.

وی با اشاره به اینکه سفال خارجی نداریم، افزود: سرامیک و سایر اجناس خارجی هستند که در فروشگاه‌های لالجین عرضه می‌شوند اما بخشی از تولیدات لالجین نیز با شبیه‌سازی از کالاهای چینی تولید می‌شود.

کالاهای خارجی عرضه شده در فروشگاه‌های لالجین از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور می‌شود

علی مالمیر با بیان اینکه در موضوع عرضه کالاهای چینی در بازار بخشی از این موضوع برمی‌گردد به قانون کشور، عنوان کرد: واردکنندگان سرامیک یا ملزومات خارجی طبیعتاً از مبادی رسمی قانونی واردات انجام می‌دهند که مکاتباتی در حوزه صنایع‌دستی انجام شده است که این موضوع در مبادی ورودی مدیریت کنند.

مالمیر بیان کرد: اگر وارد کننده‌ای اجناس خارجی هزینه‌ای را پرداخت و کالایی را از مبادی قانونی وارد کشور کند ممانعت از عرضه کالا به طور طبیعی آن فرد را متزلزل می‌کند و تنها راه اصولی و حقوقی کنترل مبادی ورودی به لحاظ قانونی است.

وی با بیان اینکه نکته فرهنگی موضوع است که همواره تأکید کردیم آن چیزی که مزیت لالجین و این شهر را با آن می‌شناسند"سفال لالجین" است، عنوان کرد: لالجین در حوزه صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جهانی سفال مطرح است که اگر به دنبال حفظ این مزیت و منافع مثبت شهر و تولیدکنندگان و فروشندگان هستیم باید نسبت به حفظ مزیت سفال لالجین تلاش شود تا مصنوعات دیگری که از خارج کشور وارد و عرضه می‌شود شرایطی که لالجین را جهانی کرده است تحت شعاع قرار ندهد.

میراث فرهنگی متولی فروشگاه‌های عرضه سفال و سرامیک در لالجین نیست

مالمیر با تأکید بر اینکه در بحث عرضه کالاهای چینی در فروشگاه‌های لالجین موضوع دیگر این است که میراث فرهنگی متولی فروشگاه‌های عرضه نیست، گفت: تنها پیگیری اقدامات مربوط به تولید به عهده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه مجلس در راستای حمایت از صنایع‌دستی مصوبه‌ای داشته است، عنوان کرد: این مصوبه نکته‌ای امیدوارکننده‌ است که اگر اجرایی و آئین‌نامه‌های آن آماده شود شرایطی ایجاد می‌کند که سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع‌دستی می‌تواند مجوز فروشگاه صنایع‌دستی را اعطا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: اگر مصوبه مجلس در راستای حمایت از صنایع‌دستی اجرایی شود ما به‌هیچ‌وجه در حوزه‌های که مجوز فروش صادر می‌کنیم اجازه نمی‌دهیم در هیچ‌یکی از فروشگاه‌ها جز صنایع‌دستی تولیدی داخل صنایع‌دستی خارجی عرضه شود.

مالمیر با بیان اینکه در لالجین اجناس یا سرامیک خارجی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و نه در کارگاه‌های تولیدی، تأکید کرد: در حال حاضر فروشگاه‌ها حوزه اختیار میراث فرهنگی نیست اگر چه میراث فرهنگی از نظر فرهنگی، آموزشی و نظارتی در این راستا با دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کند.

میراث فرهنگی نمی‌تواند برخورد مستقیم با فروشگاه‌های عرضه‌کننده اجناس خارجی داشته باشد

وی افزود: معتقدیم که در لالجین شاکله‌ای که وجود دارد که آن‌هم تراکم کارگاه و فروشگاه‌های سفال لالجین است باید حفظ و ارتقا داده شود اما به صورت مشخص و از نظر قانونی اداره کل میراث نمی‌تواند برخورد مستقیم خاص حقوقی را در فروشگاه‌هایی که مجوز از میراث فرهنگی ندارند و از مبادی رسمی و قانونی هم سفال را وارد کرده‌اند داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه تیم‌های بازرسی از فروشگاه‌ها اگر کالای قاچاق را کشف کنند گزارش می‌کنند، ابراز کرد: اما عمده واردات که در فروشگاه‌های لالجین وجود دارد از مبادی رسمی وارد استان شده و دارای اظهارنامه و برگ سبز است.

ورود صنایع‌دستی خارجی از مبادی رسمی سبب محدودیت برخورد دستگاه‌ها با فروشندگان اجناس خارجی می‌شود

مالمیر با اشاره به اینکه اجناس خارجی که در فروشگاه‌های لالجین از مبادی غیررسمی وارد شده بود در قالب برخورد با کالای قاچاق آسان‌تر می‌شد برخورد کرد، بیان کرد: خلأ که وجود دارد این است که این اجناس از مبادی رسمی به لحاظ حقوقی و قانونی وارد شده و اگرچه آسیب می‌زند ولی مراحل قانونی را طی کرده که همین موضوع وظیفه دستگاه‌هایی را که می‌خواهند برخورد کنند را محدود می‌کند.

عرضه سرامیک و اجناس خارجی در فروشگاه‌های لالجین کاهش یافته است

وی با بیان اینکه عرضه سرامیک و اجناس خارجی در لالجین افزایش نیافته و کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: اما همچنان رود و عرضه کالاهای خارجی ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: با شاخص‌هایی که برای شهر جهانی سفال یعنی لالجین در نظر گرفته شده است معتقدیم که لالجین رشد کرده است.

عرضه سرامیک و کالاهای خارجی در لالجین تهدیدی برای بازار لالجین است

مالمیر با تأکید بر اینکه عرضه سرامیک و کالاهای خارجی در لالجین عنوان شهر جهانی سفال را از آن سلب نمی‌کند، بیان کرد: اما عرضه تولیدات کشورهای خارجی در لالجین می‌تواند تهدیدی برای بازار لالجین باشد.

ورود صنایع‌دستی چینی یا خارجی کل کشور را درگیر کرده است

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: با انتخاب لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و بنا بر تأکیدات مدیریت ارشد استان تلاش شده است که در ویترین فروشگاه‌های خیابان اصلی لالجین سرامیک و اجناس خارجی جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای جمع‌آوری اجناس خارجی از فروشگاه‌های خیابان اصلی لالجین بازدیدهای مشترکی توسط فرمانداری، تعزیرات، میراث فرهنگی و اصناف انجام و اخطارهایی نیز داده شد، گفت: تعدادی از فروشگاه‌ها عرضه سفال و محصولات ایرانی را در پیش گرفته و ما با همکاری می‌کنند.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه از جهت دیگر کل کشور درگیر صنایع‌دستی ورودی چینی یا خارجی است، گفت: این موضوع در تهران و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حال پیگیری است.

فروش اجناس و کالاهای خارجی در لالجین کار خلاف قانون نیست

وی با تأکید بر اینکه فروشندگان اجناس چینی و خارجی کار خلاف قانونی نمی‌کنند و کالاهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده را می‌فروشند، تصریح کرد: تلاش ما بر این اساس است که اجناس خارجی از  ویترین‌های اصلی فروشگاه‌ها جمع‌آوری شود که تا حدودی موفق بوده‌ایم.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی‌هایی در راستای جمع‌آوری کالای خارجی از فروشگاه‌های لالجین انجام شده است، بیان کرد: با برنامه‌های تشویقی که برای امسال پیش‌بینی شده است امیدواریم این اتفاق به صورت صد درصد محقق شود.

قاسمی با بیان اینکه عرضه کالاهای خارجی در فروشگاه‌های لالجین آسیبی نمی‌زند به عنوان شهر جهانی سفال وارد نمی‌کند، گفت: نظارت و بازرسی‌ها همچنان توسط فرمانداری، تعزیرات، اصناف و میراث فرهنگی انجام می‌شود.

ایجاد جذابیت بیشتر در کالاهای داخلی سبب تشویق مردم برای خرید تولید داخل می‌شود

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه در راستای نام‌گذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی برنامه‌های پیش‌بینی شده است که کالاهایی تولید ایرانی جذابیت بیشتری داشته باشند، گفت: اگر صرفه اقتصادی برای فروشگاه‌ها ایجاد شود قطعاً آن‌ها به سمت عرضه کالای ایرانی کشیده می‌شوند.

وی در مورد بسته‌بندی صنایع‌دستی به‌ویژه سفال با اشاره به اینکه هر محصولی نیاز به بسته‌بندی دارد و بسته‌بندی در صنایع‌دستی به‌ویژه سفال یک نکته منفی دارد، افزود: هرچند اگر تنوع در تولید سفال مثبت باشد اما این متنوع بودن تأثیر منفی دارد چراکه نمی‌توان بسته‌بندی مقرون‌به‌صرفه مثل سایر اجناس برای تولیدات در نظر گرفت.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه تغییر و تنوع در اندازه و ابعاد سفال از موضوعات است که مباحث فنی خودش را دارد، بیان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این بخش انجام شده که در برندسازی و بسته‌بندی فروشگاه‌های لالجین کارهای ویژه‌ای را ارائه می‌کنند.

قاسمی با تأکید بر اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است که مسافران و گردشگران انتظار دارند که در ایران شاهد کالاهای تولید داخل باشند، تصریح کرد: در شهر جهانی سفال نیز باید سفال و اجناس تولیدی ایران عرضه و به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه باعرضه کالاهای خارجی در فروشگاه‌های لالجین تنها حیثیت و اصول اصلی و سابقه و قدمت لالجین ضرر می‌بیند، عنوان کرد: غیر از فرهنگ‌سازی، بازدیدهای مشترک از فروشگاه‌ها و استفاده از قوه قهریه تا فروشنده و شهروند لالجینی خود به عرضه کالاهای تولید داخل روی نیاورد تحقق 100 درصدی از تولید داخل محقق نمی‌شود.

به دنبال حفظ هویت شهر جهانی سفر لالجین هستیم

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به اینکه عرضه کالای خارجی در فروشگاه‌ها ممنوعیت ندارد، اظهار داشت: کالای خارجی چنان چه با مجوزهای قانونی وارد کشور شده باشد مجاز است در هر مکانی به فروش برسد و نمی‌توانیم بگوییم این کالا در این مکان به فروش نرسد.

وی با بیان اینکه با توجه به جایگاه و بخشی که لالجین پیدا کرده همواره به دنبال این هستیم که هویتش را حفظ کند، افزود: با تأکیدات ویژه استاندار در راستای جمع‌آوری اجناس چینی و خارجی از ویترین فروشگاه‌های لالجین و در حدود اختیارات قانونی با تخلفات انجام شده در این حوزه برخورد می‌شود.

علیرضا شجاعی با تأکید بر اینکه اکیپ‌های نظارت و بازرسی از فروشگاه‌ها متشکل از نیروهایی از مرکز استان، شهرستان بهار، اتحادیه‌های صنفی و فرمانداری است، گفت: گشت‌های مشترک به طور مکرر نظارت‌های بر فروشگاه‌ها دارند و تذکراتی نیز داده می‌شود در صورت مشاهده تخلف پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال می‌شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تأکید کرد: درخواست ما این است که حوزه لالجین به عنوان شهر جهانی سفال باید یک تعریفی شود ما اگر بخواهیم این‌گونه نگاه کنیم لالجین را، این شهر امروز دو خیابان است فردا تبدیل می‌شود به شهر 200 هزارنفری که در این شهر تقاضای کالاهای مختلف داخلی و خارجی وجود دارد.

شجاعی با اشاره به اینکه به طور عمده باید تقاضای کالای خارجی نیز وجود داشته باشد، ابراز کرد: به‌ویژه کالاهایی که دارای تولید داخلی نیستند و یا کامل نیست باید با واردات تکمیل شود.

منطقه عرضه سفال در لالجین ایجاد شود

وی با بیان اینکه باید چهارچوبی تعریف شود که در آن حیطه کارگاه‌ها و بازار سفال لالجین تعریف شده و منطقه سفال لالجین باشد، عنوان کرد: این چهارچوب تعیین شده باید فروشگاه‌ها به عرضه کالاهای بومی بپردازند ولی نه آنکه که بگوییم در لالجین کالای چینی عرضه نشود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با تأکید بر اینکه لالجین شهر جهانی سفال است و مشابه چینی و خارجی آن وجود ندارد، گفت: حریم سفال لالجین حفظ شده و تنها برخی دیگر از اجناس نظیر مجسمه‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که در لالجین عرضه می‌شود خارجی یا چینی است.

شجاعی با اشاره به اینکه سفال کالایی نیست که توجیه اقتصادی داشته و از چین وارد ایران شود، تأکید کرد: تنها اجناس چینی موجود در فروشگاه‌ها دست‌سازها و مشابه صنایع‌دستی لالجین است و سفال لالجین یک هویت تعریف شده است که مشابه آن در بین کالاهای خارجی وارداتی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب شده است که در این راستا همدان تیرماه امسال میزبان مهمانانی از 34 کشور آسیایی است که لالجین به عنوان شهر جهانی سفال در این رویداد مطرح است و بایستی در این رویداد تا حدی که ممکن است از عرضه اجناس چینی در فروشگاه‌های لالجین جلوگیری شود که این امر علاوه بر حفظ هویت شهر جهانی سفال عمل به معنویات مقام معظم رهبری یعنی حمایت از تولید داخل را به دنبال دارد.

گزارش از مرضیه کیهانی‌فرد

انتهای پیام/م

R41405/P1486/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۹۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آثار باستانی، دفینه‌ها و گنجینه‌های مادی و معنوی هر ملت و میراث‌فرهنگی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اشیا و آثار باستانی بیان کننده پیشینه تاریخی و تمدن هر کشور و سرزمین است. قدمت تاریخی این اشیا سبب ارزشمند بودن آن‌ها و اعتبار تاریخی ملت‌ها می‌شود، به نحوی که برای نگهداری و مراقبت از این هویت‌های تاریخی هر ملت باید همه احساس مسئولیت کند و هزینه‌های هنگفتی در سال از سوی دولت‌ها برای این موضوع پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از پدران و مادران و گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک منطقه نیز همین جایگاه را میان اعضای یک جامعه دارد و نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است، به ویژه ملتی همچون ایران که تمدنی بسیار قدیمی و درخشان دارد و زمانی که بسیاری از جوامع غربی و شرقی هنوز به وجود نیامده بود، ایران از تمدن غنی و پیشرفته برخوردار بود.

وی اضافه کرد: این اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی همچون اجداد ما هستند و به دلیل اینکه حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما است، باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای ماندگاری بهتر آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تاکید کرد: اهدای آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا، اموال فرهنگی و غنی‌سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است که در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد که امیدواریم این کار پسندیده در جامعه ما ادامه‌دار باشد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگردانند، آثار اهدایی به نام آن‌ها در تاریخ کشور ثبت و بر همین اساس اشیا به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

وی گفت: این اشیا توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شیء تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: این اشیا برای دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر از جمله پیه‌سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت‌دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیندهای قانونی تحویل امین اموال استان شد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی تأیید شده است، افزود: تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.

کد خبر 749012

دیگر خبرها

  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟