Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:18:59 GMT

هشدار روحانی به آمریکا در صدر اخبار رسانه های ترکیه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۰۸۶۲

هشدار روحانی به آمریکا در صدر اخبار رسانه های ترکیه

آنکاراـ ایرناـ رسانه های خبری ترکیه اظهارات امروز دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در خصوص برجام و خطاب به مقامات آمریکایی را به شکل گسترده ای منعکس کردند و این موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه استار در وبسایت خود با درج عنوان 'روحانی خیلی شفاف ترامپ را تهدید کرد' به انتشار بخشی از سخنان امروز دکتر حسن روحانی در اجتماع پرشور مردم آذربایجان شرقی در استادیوم تختی تبریز پرداخت و نوشت: اظهارات چند روز اخیر مقامات کاخ سفید مبنی بر خروج از برجام واکنش دوباره رییس جمهور ایران را برانگیخت به طوری که وی با اشاره به سخنان ترامپ تاکید کرد که 'اگر کسی بخواهد به تعهدش در برابر ما خیانت کند، بداند عواقب وخیم چنین حرکتی، شامل حال خودشان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'
این رسانه به نقل از حسن روحانی نوشت: 'آنهایی که در کاخ سفید نشسته‌اند بدانند به تعهد، تمدن و انسانیت‌شان پایبند باشند یا نباشند، ملت بزرگ ایران و دولت به نمایندگی از ملت در برابر هر گونه توطئه و نقشه آنها با قاطعیت ایستادگی می‌کند.'
روزنامه آکشام ترکیه نیز در سایت رسمی خود با انتخاب تیتر 'عواقب جدی شامل آنها می شود' به انتشار سخنان امروز رییس جمهوری ایران در تبریز پرداخت و این سخنان را 'تهدید آمیز' خواند.
آکشام نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران به مقامات کاخ سفید هشدار داد که در صورت بی تعهدی به توافقنامه هسته ای، عواقبی ناخوشایند و جدی گریبان دولتمردان آمریکایی را خواهد گرفت.
از دیگر رسانه های ترکیه می توان از روزنامه حریت نام برد که با درج عنوان 'عواقب شدید خواهد داشت' به انتشار سخنان واکنشی روحانی علیه آمریکا پرداخت و نوشت: سخنان تهدید آمیز رییس جمهوری ایران در واقع یک هشدار جدی به دولتمردان آمریکا بود.
این رسانه نوشت: پیش از این ترامپ بارها در اظهارات خود به خروج از برجام در صورت عدم اصلاح آن از سوی کشورهای اروپایی تهدید کرده بود و تاکید مشاوران وی نیز منجر به واکنش دولتمردان ایرانی شد.
حریت به نقل از حسن روحانی نوشت: آنهایی که در کاخ سفید نشسته‌اند بدانند به تعهد، تمدن و انسانیت‌شان پایبند باشند یا نباشند، ملت بزرگ ایران و دولت به نمایندگی از ملت در برابر هرگونه توطئه و نقشه آنها با قاطعیت ایستادگی می‌کند.
به نوشته این رسانه، رییس جمهوری ایران تهدید کرد که اگر بی تعهدی از سوی مقامات کاخ سفید نسبت به برجام صورت گیرد، عواقبی جدی شامل حال آمریکا خواهد شد.
روزنامه کارار ترکیه نیز با درج عنوان 'واکنش ایران به بی تعهدی آمریکا' در وبسایت خود، اظهارات رییس جمهوری ایران در تبریز را نشان از جدیت ایران در مقابله با تهدید خروج آمریکا از برجام دانست و به نقل از روحانی نوشت: کاخ سفید به تعهدات خود نسبت به برجام عمل نکند، با واکنش سخت ایران مواجه می شود.
'نتایج ناگواری برایتان دارد' عنوانی است که روزنامه سوزجو در بالای خبر سخنان امروز حسن روحانی درج کرد و با استناد به سخنان رییس جمهوری ایران نوشت: برهم زنندگان توافقنامه هسته ای درگیر نتایج ناگوار خواهند شد.
این رسانه اضافه کرد: رییس جمهوری ایران به مقامات کاخ سفید هشدار داد که بی تعهدی به برجام با مقابله و ایستادگی مردم ایران پاسخ داده خواهد شد.
سوزجو به نقل از رییس جمهوری کشورمان نوشت: 'دولت و ملت ایران برای تمامی مراحل احتمالی مقابل توطئه دشمنان برنامه‌ریزی کرده و هیچ مشکلی با آنها ندارد و مشکلات را با دست توانای ملت ایران حل و فصل خواهیم کرد.'
روزنامه صباح ترکیه هم در وبسایت خود با درج عنوان 'روحانی به ترامپ هشدار داد' به سخنان امروز حسن روحانی پرداخت و نوشت: رییس جمهوری ایران امروز در شهر تبریز به آمریکایی ها هشدار داد که اگر اهانتی به توافقنامه هسته ای 5 + 1 صورت گیرد با واکنش سخت ایران مواجه خواهد شد.
این رسانه نزدیک به دولت ترکیه اضافه کرد: حسن روحانی با قاطعیت تاکید کرد که بی تعهدی آمریکایی ها به برجام، نتایج بدی را عاید آنها خواهد کرد و ایران آماده هر گونه اقدام لازم است.
روزنامه خبر تورک نیز در وبسایت خود با برجسته کردن جمله ای از سخنان دکتر حسن روحانی در تبریز نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران تاکید کرد که 'ما بر اساس آنچه با مردم قرار گذاشتیم، آرامش زندگی مردم را حفاظت خواهیم کرد و به مردم بزرگ ایران قول می‌دهم توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها را در ایران و منطقه خنثی کنیم.'
خبر تورک اضافه کرد: رییس جمهوری ایران به رجزخوانی های دولتمردان آمریکایی مبنی بر خروج از برجام واکنش دوباره نشان داد و به صراحت گفت که 'اگر کسی بخواهد به تعهدش در برابر ما خیانت کند، بداند عواقب وخیم چنین حرکتی، شامل حال خودشان خواهد شد.'
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه نیز عنوان 'رییس جمهوری ایران به ترامپ هشدار داد' را برای خبر منتشره خود در خصوص سخنان امروز حسن روحانی در تبریز برگزید و با برجسته کردن خطاب ایشان به آمریکا نوشت: رییس جمهوری ایران مقامات واشنگتن را تهدید کرد که در صورت خروج از برجام، آمریکا با واکنش تند تهران مواجه خواهند شد.
این رسانه سخنان امروز روحانی خطاب به آمریکا را جدی توصیف کرد و به نقل از وی نوشت: 'ملت بزرگ ایران و دولت به نمایندگی از ملت در برابر هرگونه توطئه و نقشه آنها با قاطعیت ایستادگی می‌کند و اگر کسی بخواهد به تعهدش در برابر ما خیانت کند، بداند عواقب وخیم چنین حرکتی، شامل حال خودشان خواهد شد.'
چند روز پیش نیز رسانه های خبری ترکیه به انعکاس اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام و فناوری هسته ای در مصاحبه با شبکه سی.بی. اس آمریکا پرداختند.
شبکه خبر.7 با تیتر ایران خط و نشان کشید به هشدار محمد جواد ظریف در خصوص احتمال خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای(برجام) پرداخت و نوشت: وزیر خارجه ایران تهدید کرد که در صورت نقض برجام از سوی آمریکا، ایران نیز دوباره فعالیت های غنی سازی را آغاز خواهد کرد.
وبسایت شبکه تلویزیونی سی ان.ان.تورک نیز با درج عنوان واکنش ما خوشایند نخواهد بود به سخنان ظریف اشاره کرد و نوشت: میان ایران و آمریکا تنش در خصوص موضوعات هسته ای بالا گرفته است.
روزنامه استار نیز به انتشار خبر سخنان وزیر خارجه کشورمان در نیویورک پرداخت و با درج عنوان ایران می تواند دوباره فعالیت های هسته ای خود را آغاز کند، نوشت: وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس آمریکا تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام موجب آغاز دوباره فعالیت های گسترده هسته ای ایران می شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش خبری در رسانه های آمریکایی به نقل از جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ منتشر شد که به احتمال خروج ایالات متحده آمریکا از برجام قوت بخشید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه روحاني آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!

درحالی حدود یک هفته از رسانه‌ای شدن توقف قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه می‌گذرد که خبر می‌رسد لکوموتیو این قطار توسط شرکت راه‌آهن بازداشت شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اول اردیبهشت (شنبه هفته گذشته) اداره راه‌آهن افغانستان اعلام کرد 1100 سنگ معدنی از طریق راه‌آهن «روزنک» و از مسیر ریلی ایران به ترکیه صادر شده است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، این محموله صادراتی شامل سنگ معدنی «تالک» بود که به شهر «مرسین» ترکیه صادر شد. در همین راستا مراسم افتتاحیه در ایستگاه راه‌آهن روزنک برگزار شد که در آن علاوه بر رئیس راه‌آهن هرات، رئیس اطلاعات و فرهنگ، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز اشتراک داشتند.

درپی این اتفاق، خبر آمد که اولین قطار ترانزیتی حاوی بار 1100 متریک تن سنگ معدنی از افغانستان به مقصد ترکیه در ایستگاه راه‌آهن روزنک در ایران متوقف و اجازه عبور به آن داده نشد.

این در حالی بود که 2 روز بعد (سوم اردیبهشت) راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: خبر توقف قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایران کذب است و اساسا هیچ قطار تجاری از سمت افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران نشده است. طبق روال مرسوم عبور بارهای ترانزیتی از کشورهای مختلف، ابتدا تشریفات قانونی و هماهنگی لازم و اخذ مجوز برای عبور بار از کشورهای میانی مسیر انجام شده و سپس نسبت به اعزام قطار اقدام می‌شود. این در حالی است که برای عبور قطار ذکر شده از افغانستان به ترکیه از مسیر ایران، هماهنگی مربوطه و در نهایت صدور مجوز راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.

یک روز بعد از اطلاعیه راه‌آهن یعنی چهارم اردیبهشت جواد طاهرافشار معاون حمل‌ونقل کنسرسیوم توسعه ریلی به‌عنوان متولی راه‌اندازی قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه در گفت‌وگویی گفت:‌ بار در حال حاضر در خاک ایران متوقف شده‌ و اعلام اینکه بار وارد خاک ایران نشده درست نیست.

*راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه مجوز ندارد

در ادامه مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون اعزام قطار ترانزیتی از مبدأ افغانستان به ترکیه اظهار کرد: پیرو بازدید انجام شده سال گذشته توسط تیم عالی فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران شامل معاون فنی و زیربنایی و مدیران کل حوزه‌های مختلف سیر و حرکت، ایمنی و فنی و زیربنایی، از محور ریلی افغانستان حد فاصل "شمتیغ" تا "روزنک" و مذاکرات به عمل آمده در جلسه برگزار شده در وزارت راه و شهرسازی با حضور سفیر  ایران در افغانستان، بر لزوم رفع نواقص و مشکلات ایجاد شده برای خط جهت حمل محمولات تجاری تأکید و مقرر شد انجام اصلاحات فنی و رفع نواقص و کاستی‌های موجود حدفاصل مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک، با هدف ارتقای سطح ایمنی مورد نیاز از وضعیت عملیاتی به شرایط استاندارد فنی، به منظور امکان سیر قطارهای تجاری صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در این راستا مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر ایران در این کشور معرفی شده نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) اقدام کند. در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن 16 قطار عملیات جهت تسهیل انتقال ادوات ریلی به منظور تسریع عملیات اجرایی احداث قطعه چهارم محور ریلی خواف-هرات صورت پذیرفته است.

وی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته کنسرسیوم فوق‌الذکر متعهد شده به سرعت نواقص را رفع کرده و پس از ارتقای خط مبتنی بر استانداردهای ریلی، به راه‌آهن منعکس شد تا پس از بازدید از اقدامات انجام شده، امکان سیر ایمن قطار به تایید کارشناسان فنی برسد.

معاون بازرگانی و بهره برداری راه‌آهن بیان کرد: علیرغم دستور مساعدت حداکثری از سوی مدیرعامل و پشتیبانی راه آهن  جهت ارسال ادوات ریلی و پیگیری‌های مکرر از سوی راه‌آهن با عبور هر قطار عملیات، کنسرسیوم مذکور در روزهای اخیر از حسن نیت راه آهن سوء استفاده کرده و بدون هیچگونه هماهنگی و اخذ تأییدیه از راه آهن نسبت به بارگیری واگن‌ها و اعلام آن در رسانه‌ها جهت حمل محمولات تجاری ترانزیتی اقدام کرد که مورد پذیرش نبوده و به‌منزله نقض مقررات ریلی بین المللی و توافقات قبلی است.

جعفری با اشاره به لزوم حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی گفت: باوجود عدم هماهنگی صورت‌گرفته، با توجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، اقدامات لازم جهت اعزام آزمایشی قطار مذکور انجام گرفته و راه اندازی رسمی مسیر تجاری مذکور پس از رفع نواقص و تأیید متخصصان فنی ریلی با هماهنگی راه‌آهن‌های دو کشور انجام خواهد شد.

کنسرسیوم: قطار ترانزیتی مجوز دارد

از سوی دیگر خبر می‌رسد که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، لکوموتیو قطار مذکور را توقیف کرده است! جواد طاهرافشار معاون حمل‌ونقل کنسرسیوم توسعه ریلی در این‌باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: کنسرسیوم توسعه ریلی با دستور وزیر راه و شهرسازی برای توسعه ترانزیت ریلی با مشارکت بخش خصوصی تشکیل شده است.

وی با یادآوری این‌که 20 فروردین ماه امسال مجوزهای لازم برای ورود قطار ترانزیتی افغانستان از استانداری خراسان رضوی، مرزبانی و .. اخذ شد، افزود:‌ علاوه بر این ورود این قطار به کشور دستور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی را دارد. ضمن این‌که ورود قطار ترانزیتی دستور نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان را نیز دارد.

وی با بیان این‌که قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه پس از ورود به کشور در ایستگاه شمتیغ متوقف شد، تاکید کرد: ورود این قطار حتی با ناظرات گمرک خراسان رضوی نیز هماهنگ و تشریفات مربوطه انجام شده بود. ما صورتجلسه مرزبانی را هم برای ورود این قطار داریم.

وی همچنین از توقیف لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه خبر داد و گفت: متاسفانه کارکنان راه‌آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آنرا با خود بردند!

وی تاکید کرد:‌ یکی از مشکلات ما سفر وزیر راه و شهرسازی به پاکستان بود. فردا شنبه این موضوع را از وی پیگیری خواهیم کرد تا شاهد عبور اولین قطار ترانزیتی مذکور از خاک جمهوری اسلامی ایران و تداوم آن در راستای برنامه‌های توسعه‌ای دولت باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!
  • گزارش تصویری | مراسم قهرمان ایران با حضور رییس رسانه ملی و وزیر ورزش
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم