Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:07:01 GMT

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۱۵۰۹

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کوچ بهاره عشایر این استان به سوی مراتع ییلاقی و دامنه کوه های این منطقه در چند روز اخیر آغاز شده است.

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهارکرد: بارندگی ها و سردی هوا در فروردین ماه امسال در مناطق ییلاقی موجب تاخیر در کوچ بهاره عشایر این استان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اکنون با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند که این کوچ 45 روز به طول می انجامد.
قلی پور با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده در مسیر کوچ و خدماتی که به عشایر ارائه می شود گفت: آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراههای عشایر توسط این اداره کل، تهیه و تامین علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز آنان توسط شرکتهای تعاونی انجام شده است تا عشایر در مسیر کوچ دچار مشکلات نشوند.
وی با بیان اینکه برای امنیت کوچ جمعیت عشایری نیز با فرمانداری ها و نیروهای نظامی و انتظامی هماهنگی های لازم انجام شده است افزود: عشایر خراسان شمالی باید قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون جمعیت دامی خود برای پیشگیری از شیوع بیماریها بخصوص تب برفکی اقدام کنند.
قلی پور مسیرهای کوچ عشایر این استان را شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی عنوان کرد و از خانوارهای عشایر در خواست کرد که به هنگام شب از کوچ خودداری کرده و در زمان بارندگی در حاشیه رودخانه ها اطراق نکنند.
اکنون بیش از پنج هزارخانوار عشایری با جمعیتی افزون بر 30 هزار نفر در قالب 2 ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 750 هزار راس دام در خراسان شمالی کوچروی می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كوچ بهاره عشاير خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

طی حکمی از سوی هاشم امینی مدیرعامل آبفای کشور، رضا عطایی بعنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی منصوب شد.
معاون بهره برداری آب و فاضلاب شهری، معاون بهره برداری و توسعه آب، قائم مقام و معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از جمله مسئولیت‌های رضا عطایی در این شرکت بوده است.
ضمنا در این حکم، از زحمات مهندس رضا نعیمی مدیرعامل سابق این شرکت تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • رنکینگ بهاره بدمینتون نونهالان و نوجوانان خراسان شمالی انجام شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • آغاز کشت بهاره به لطف باران‌های بهاری در شهرستان زیرکوه
  • آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود