Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سروآباد گفت: مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در سطح 60 هزار هکتار از جنگل هاي اين شهرستان آغاز شد.

جعفر عبدالله پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: مبارزه با اين آفت براي سومين سال متوالي در محدوده جنگل هاي بلوط روستاهاي دورود، ذکريان، قلعه جي و چندين روستاي ديگر که داراي شرايط بحراني و نيمه بحراني هستند، انجام مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: همچنين همزمان با اجراي اين طرح، پروژه گياه پزشکي با عنوان مبارزه با آفات پروانه جوانه خوار بلوط نيز در جنگل هاي اين شهرستان آغاز شده است.
عبدالله پور تاکيد کرد: اين پروژه شامل 2 مرحله پايش و انجام عمليات کنترل و مبارزه است که عمليات مونيتورينگ و پايش در سطح بيش از 60 هزار هکتار با هماهنگي کارشناسان ناظر منابع طبيعي صورت گرفته است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سروآباد با اشاره به شروع عمليات کنترل و مبارزه در سطح يک هزار و 200 هکتار از مناطق بحراني سروآباد، بانه و مريوان يادآور شد: سهم شهرستان سروآباد با اعتبار 750 ميليون ريال اجراي طرح در650 هکتار جنگل است.
وي به نحوه مبارزه و کنترل آفت جوانه خوار بلوط اشاره کرد و گفت: مبارزه مکانيکي شامل قطع و بريدن سرشاخه هاي آلوده به آفت، خارج و معدوم سازي در خارج از جنگل که عملا اين کار در چنين زماني امکان پذير نيست.
به گفته وي، روش مبارزه مکانيکي بدليل اينکه در مرحله شفيرگي و زماني که درختان در حالت خواب زمستاني هستند در اسفند ماه قابل اجرا است و نتيجه بخش خواهد بود.
عبدالله پور اضافه کرد: روش دوم محلول پاشي با استفاده از محلول بيولوژيک BT يا باسيلوس تورنژيانسيس که يکي از انواع حشره کش هاي بيولوژيکي جهت حذف آفت و در مرحله لاروي بکار برده مي شود قابل انجام است.
وي افزود: روش دوم که توسط منابع طبيعي در حال اجراست، مقدار استفاده با درصد يک کيلو به هزار ليتر با استفاده از تراکتور، عمليان محلول پاشي انجام مي شود.
وي يادآور شد: روش سوم مبارزه فرموني است که شامل تهيه فرمون مرتبط با نوع آفت، تهيه پاکت هاي مخصوص تله گذاري، تهيه چسب و مواد لازم، نصب و سرکشي به موقع، جمع آوري تله هاي آلوده و معدوم سازي در خارج از جنگل است.
به گزارش ايرنا، جوانه خوار بلوط يکي از مهمترين عوامل خسارت زاي طبيعي به جنگل هاي بلوط است که ميزبان اين آفت گونه هاي مختلف بلوط است، اين آفت در مرحله لاروي از جوانه ها و برگ ها تغذيه کرده و در صورت طغيان آفت درختان عاري از برگ مي شوند.
فعاليت لارو آفت از اوايل فصل بهار با ظهور جوانه هاي بلوط شروع و تا اوسط ارديبهشت ادامه دارد سپس با ايجاد تا خوردگي در برگ ها تبديل به شفيره مي شوند ک طول اين دوره 15 روز است.
ظهور پروانه ها تدريجي است و مدت زمان بين خروج اولين و آخرين پروانه ها تقريبا 25 تا 30 روز طول مي کشد اين حشره در سال داراي يک نسل و مرحله زمستان گذراني آفت به صورت تخم است.
لارو پروانه جوانه ‌خوار بلوط با نام علمي Tortrix viridana از خانواده Tortricidae ها يکي از مهمترين آفات برگ خوار بلوط در جنگل هاي زاگرس محسوب مي شود.
حضور اين حشره تاکنون در جنگل هاي بلوط زاگرس مرکزي در استان هاي کردستان، لرستان، کهگيلويه و بويراحمد، ايلام، فارس، چهارمحال و بختياري و در شمال کشور گزارش شده است.
از مساحت 2 ميليون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بيش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکيل مي دهد.
جنگل هاي اين استان که جز جنگل هاي زاگرس شمالي هستند در طول بيش از 50 هزار سال گذشته تشکيل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، توليد محصولات فرعي، ذخاير ژنتيکي، مصارف درماني، توانايي هاي اکوتوريستي و ارزش هاي زندگي، داراي اهميت نابي است.
7354/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار