Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون در جریان بازدید از کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل اظهار کرد: در وهله اول باید تک تک افراد جامعه با آگاهی و سواد کامل در هر عرصه‌ای که حضور دارند با کتاب به عنوان یک مانوس حقیقی الفتی واقعی پیدا کنند تا آرام آرام در سایه کتاب فرآیند آگاهی و بینش افراد جامعه تکامل یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه از دیرباز دغدغه کتاب و کتابخوانی داشته و حتی در مقطعی در اردبیل، شهر کتاب را راه‌اندازی کرده‌ام، خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم مردم را به سمت کتاب جذب کنیم باید فضای دسترسی آنها را به کتاب ارتقا دهیم و هزینه‌های چاپ کتاب و انتشار آن را به نوعی کاهش دهیم.

این بازیگر توانمند اردبیلی افزود: تا زمانی که کتاب به شکل راحت در دسترس مردم نباشد و هزینه و قیمت تمام شده چاپ کتاب کاهش پیدا نکند نه تنها افراد عادی جامعه بلکه دانشجویان و دانش‌آموزان ما قادر به خرید کتاب نخواهند بود و به جای پرداخت هزینه گزاف خرید کتاب ترجیح می‌دهند مبلغ مورد نظر را صرف مسایل روزمره و معیشتی خود کنند.

قائمیان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قدرت خرید مردم به ویژه در کتاب و سایر بخش‌های فرهنگی پائین آمده و حتی در اولویت‌های چندم قرار گرفته است، بیان کرد: فضای کتابخانه‌ها می‌تواند بخشی از این خلاها را برطرف کند که در سال‌های اخیر نهاد کتابخانه‌ها توانسته با تهیه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تدارک قرائت‌خانه‌های مناسب در این زمینه موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: در کنار فراهم ساختن همه این زیرساخت‌ها باید با کار تبلیغی در مدارس به دانش‌آموزان نحوه مطالعه صحیح کتاب آموزش داده شود نا به دور از فضای مجازی دانش‌آموزان ساعاتی را به مطالعه کتب غیردرسی اختصاص دهند.

بازیگر مشهور سینمای ایران ادامه داد: ما بهتر است درعرصه عمل اقدام به تامین کتاب‌های موردنیاز به شکل فراگیر در مناطق شهری و روستایی از طریق کتابخانه‌های عمومی و برای دانشجویان از طریق کتابخانه‌های تخصصی کنیم تا با همراهی خانواده‌ها نیز در هر منزل کتاب به عنوان گرانسنگ‌ ترین عنصر تفریح سالم مورد توجه قرار گیرد.

قائمیان با انتقاد از شرایط چاپ و صحافی کتاب و گاه انتشار نامناسب و حجیم آن که حتی قابلیت حمل و خواندن راحت را ندارند، گفت: باید کتاب‌هایی را تولید کنیم که با قطع کوچک همچون کارت ملی همراه ما باشد تا در هر زمان و مکانی که بخواهیم از کتاب استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مردم به محض ورود به مترو و یا سایر فضاهای عمومی سعی می‌کنند کتاب در دست گرفته و از فرصت برای مطالعه استفاده کنند در حالی که ما چنین فرهنگی را هنور نتوانسته‌ایم در کشورمان نهادینه کنیم.

قائمیان ادامه داد: صدا و سیما به عنوان رسانه تاثیر گذار می تواند نقش اساسی را در راستای مطالعه کتاب داشته باشد و در کنار تبلیغات تلویزیونی به تبلیغ این کالای اساسی نیز بپردازد.

وی بیان کرد: در کنار قرار گرفتن کتاب در سبد خرید خانوارها و اقدام مناسب در هدیه دادن کتاب باید به دنبال راه‌اندازی یک جریان قوی کتابخوانی در جامعه باشیم تا همه مردم ، روزانه با احساس نیاز به سمت کتاب و مطالعه گام بردارند.

فرهاد قائمیان در جریان سفر به اردبیل با حضور در کتابخانه شهید مطهری اردبیل و بازدید از بخش های مخلف این کتابخانه ، ضمن دعوت هموطنان به عضویت در کتابخانه‌ها و مطالعه مستمر دسته گلی را تقدیم کتابدارانی کرد که بی‌ادعا شبانه‌روزی در راستای برافروختن چراغ آگاهی، بصیرت و بینش مردم حرکت می‌کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۰۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اکنون کتابخانه به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج،  مهدی رمضانی عصر امروز در دیدار با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور یک شبکه گسترده و اثرگذار است و قریب به 3800 کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد.

وی با ذکر اینکه بعد از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی جمهوری اسلامی کتابخانه‌ها هستند، گفت: خدمات متنوع و اثرگذار فرهنگی و اجتماعی امروزه در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود در حالی‌که قبلاً نگاه اینگونه بود که کتابخانه یک سالن مطالعه است!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: اکنون کتابخانه به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده و کتابخانه مرکزی سنندج نیز بر همین پایه و اساس  شکل گرفته است که تنوعی از خدمت در آن وجود دارد که همین تنوع خدمت اثرگذاری را هم به دنبال دارد.

وی با اشاره به تعداد قابل توجهی کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور عنوان کرد: ایران از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها جزو 20 کشور اول دنیاست و در منطقه جایگاه نخست و در آسیا هم جزو 5 کشور اول است. در حوزه توسعه خدمات اتفاقات خوبی را توانستیم رقم بزنیم و پیشروی مطلوبی داشته‌ایم.

تولید بیش از 4700 ساعت محتوای قرآنی در کشور

رمضانی از برگزاری محافل قرآنی در ماه رمضان امسال خبر داد و اظهار کرد: یکی از مواردی و مسائلی که راجع به کتاب هست مربوط به قرآن کریم است حتماً باید در این حیطه کار شود، ما در پی اهمیت آن محافل  قرآنی را در کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی کردیم که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شدیم.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان امسال بیش از 4700 ساعت محتوای قرآنی در کشور تولید و به دست مردم عزیز کشورمان رسید که بی‌شک اتفاق مهمی بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح، ابراز داشت: تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان فراهم کردن دسترسی آسان مردم به کتابخانه‌ها است، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم مسئله کتابخوانی را حل کنیم باید به حوزه مدارس و کودک نوجوان توجه کنیم.

نگاهمان به همه قومیت‌ها و مذاهب یکسان است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به افزایش قیمت در حوزه کتاب و شعار دولت مبنی بر عدالت فرهنگی افزود: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند عدالت فرهنگی را برقرار کند، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار است که در حال پبگیری و جذب خودرو و تجهیزات هستیم که یقیناً با اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اختصاص خودروها، کردستان نیز ویژه دیده خواهد شد.

به گفته رمضانی، کردستان، استانی است که مردمان فرهنگی و نویسندگان و هنرمندان توانمندی دارد که نگاهمان توجه به این ظرفیت‌هاست، البته محدودیت‌هایی هم از حیث تولید منابع داریم اما نگاهمان به همه قومیت‌ها و مذاهب یکسان است و امیدواریم بتوانیم منابع و قرینه‌سازی مناسب هر گروه هدف را فراهم کنیم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی