Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:35:23 GMT

چین و هند بر مدار همکاری یا تقابل - مسعود احمدی*

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۱۹۵۸

چین و هند بر مدار همکاری یا تقابل - مسعود احمدی*

رهبران چین و هند پرجمعیت ترین کشورهای جهان که هنوز از سایه اختلافات و منازعات مرزی رها نشده اند قرار است برای یک دیدار غیر رسمی که اهمیت بسیار زیادی هم برای دو طرف دارد، دیدار کنند.

به گزارش ایرنا این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که دو کشور دارای مناقشات مرزی گسترده ای هستند که در سال 2017 میلادی شدت گرفت و نزدیک بود بار دیگر تاریخ درگیری نظامی آنها در سال 1962 میلادی تکرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نارندرا مودی نخست وزیر هند در این سفر به شهر 'ووهان' در مرکز چین می رود تا با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین دیدار کند که قدرتمندتر از همیشه زمام امور را در این کشور در اختیار دارد.
'وانگ یی' وزیر خارجه چین و عضو شورای دولتی این کشور دیدار این دو رهبر را در شهر 'ووهان' در استان 'خوبه' که روزهای 27 و 28 آوریل برگزار می شود بسیار مهم دانسته است.
آنطور که گزارش های دریافتی نشان می دهد رهبران دو کشور این بار «چهره به چهره» و با «برنامه بهبود مناسبات با یکدیگر» و بدون حضور وزیر و یا مشاور دیدار و گفت و گو می کنند.
اگرچه چین و هند سال 2017 را با بسیاری از منازعات ارضی و مرزی پشت سر گذاشتند و مناسبات سردی داشتند اما هر دو کشورمی گویند از شروع امسال وضعیت به مراتب بهبود یافته است.
افزون بر این قرار است اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای نیز در ماه ژوین امسال در شهر 'چینگ دایو' در شرق چین برگزار شود که با این حساب در فاصله نزدیک به دو ماه رهبر هند دو بار به چین سفر می کند کشوری که به همراه پاکستان سال گذشته رسما به این سازمان ملحق شد.
در روزهای اخیر با توجه به برگزاری این اجلاس، هم وزیران خارجه و هم وزیران دفاع کشورهای عضو این سازمان از جمله هند و چین در پکن با یکدیگر دیدار و گفت وگوهایی داشته اند.
البته نباید فراموش کرد که این موضوعات نمی تواند اختلافات دیرینه دو کشور را به آسانی برطرف کند بویژه آنکه هند از 'دالایی لاما' رهبر در تبعید بوداییان تبت برای دیدار از منطقه مورد منازعه 'آروناچال پرادش' دعوت کرده و «حاضر به امضای سند مربوط به همکاری با چین در زمینه توسعه راه ابریشم نیز نشده است».
البته 'جیانگ جین کویی' کارشناس مسایل چین و هند از دانشگاه پکن بر این باور است که دهلی نو برای بهبود مناسبات با چین تلاش هایی در سال جاری میلادی کرده است که سفر مودی به چین از جمله همین اقدامات است.
وی می افزاید که دیدارهایی که رهبران دو کشور در هفته ها و ماه های آینده انجام می دهند می تواند بسیاری از اختلافات را حل کند بویژه آنکه چین اکنون درگیر مسایل اقتصادی با آمریکاست.
به هر صورت نشانه های خوبی هم مانند برگزاری همایش اقتصادی دو کشور در آوریل امسال در پکن، دیدار وزیران خارجه دو طرف و سفر ماه جاری میلادی مشاور امنیت ملی هند به چین هم در روابط مشاهده شده است.
بخش مهمی از مناسبات دو کشور، البته به موضوع راه ابریشم گره خورده که هنوز تیرگی آن از روابط برطرف نشده است و در تازه ترین مورد هند حاضر به همراهی با کریدور اقتصادی چین و پاکستان نشده است به این خاطر که بخش هایی از منطقه مورد منازعه کشمیر را نیز در بر می گیرد.
به همین سبب هند حاضر به امضای سند مربوط به همکاری با این کریدور 57 میلیارد دلاری نشده است زیرا بر این باور است که کشمیر به هند تعلق دارد و در این زمینه با پاکستان در مناقشه است.
در نشست وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری شانگهای در پکن نیز که این هفته برگزار شد وزیر خارجه هند تنها وزیر امور خارجه حاضر در این نشست بود که «بیانیه یک جاده یک کمربند را امضا نکرد».
حالا باید دید که «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین با چه ترفندی می تواند رهبر هند را قانع کند تا به این طرح ملحق شود و در غیر این صورت باید همچنان شاهد منازعات فزاینده ای بود که در کنار مناقشات مرزی و ارضی دو کشور می تواند باز هم زمینه ساز رویارویی آنها در یک عرصه دیگر شود.
پایان
*خبرنگار و مدیر دفتر ایرنا در چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين هند همكاري يا تقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۱۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی

وزیر امور خارجه ایران در اولین دیدار خود در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی با همتای مصری خود سامح الشکری دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش برنا، شب گذشته، وزیر امور خارجه ایران در راس هیاتی به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا وارد این کشور آفریقایی شد و مورد استقبال قرار گرفت.

در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش‌نویس قطعنامه فلسطین، پیش‌نویس بیانیه بانجول و پیش‌نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین المللی تبیین خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه این اجلاس با مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو می‌نماید.

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه گامبیا: ایرانیان را به شجاعت‌شان می‌شناسیم
  • گزارش امیرعبداللهیان از دیدار با سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول
  • امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌بن‌فرحان در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری
  • امیرعبداللهیان با همتای مصری دیدار کرد
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • امیرعبداللهیان با همتای مصری خود دیدار کرد
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی