Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مدیرعامل بویینگ دقایقى پیش در یک توئیت اعلام کرد تحویل نخستین بویینگ 777 هما، که قرار بود این ماه تحویل شود، به سال ٢٠١٩ موکول شده است.

بر این اساس، ایران ایر قرارداد خرید 80 فروند هواپیما با کمپانی بویینگ دارد و مجوز اوفک فروش تعدادی از هواپیماها هم به وسیله کمپانی بویینگ اخد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما قطعا هواپیماها تا زمان انقضای مجوز اوفک تحویل هما نخواهد شد و باید مجوز اوفک برای فروش آنها به ایران تمدید شود.

در عین حال ترامپ هم پس رسیدن به قدرت در آمریکا به این قرارداد انتقاد کرد و در پاسخ به او سخنگوی بویینگ تاکید کرده بود که باید از این بازار استفاده کنیم. هما تا کنون در پسابرجام 3 فروند ایرباس و 8 فروندATR تحویل گرفته و هنوز از کمپانی بویینگ هواپیمای تحویل نگرفته است.

بهمن 96 بود که مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ایران گفت ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد، مشکلی ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیما با مشکل مواجه می شود.

وی گفته بود: ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال (2018میلادی) دریافت خواهد کرد.

به گفته شرفبافی تحویل از سوی بوئینگ در سال 2018 انجام می شود و هیچ مشکلی برای تامین مالی این قراردادها وجود ندارد.

وی گفته بود بر اساس برنامه تحویل، دوره اول که مجوزهایش تا سال 2020 اعتبار دارد، شامل دریافت 37 تا 38 فروند از ایرباس و 15 فروند از بوئینگ و تمامی 20 فروند ای تی آر است.

ایران ایر با بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما و با ایرباس برای خرید 100 هواپیما توافق کرده است.

* تاریخچه قرارداد برجامی هما با بوئینگ

اولین توافق و قرارداد با بوئینگ در پسابرجام را ایران‌ایر امضاء کرد، پس از برنامه جامع اقدام مشترک، مقرر شد هما طی توافق و قرارداد با نمایندگان بوئینگ، 80 فروند هواپیما از این کمپانی خریداری کند.

‌طبق این قرارداد، بوئینگ 50 فروند هواپیمای 737 مکس(MAX) به ظرفیت 150 تا 160 نفر، 15 فروند هواپیمای 777 مدل ایی.آر300 (ER300) به ظرفیت 350 نفر و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر دوربرد مدل 777 به ظرفیت 390 نفره را در مدت 10 سال به ایران‌ایر تحویل می‌دهد؛ براساس این قرارداد، بوئینگ 6 فروند دیگر را در سال 2019 و سه فروند را در سال 2020 تحویل ایران‌ایر می‌دهد؛ همچنین از سال 2021 سالی بین 10 تا 12 فروند دیگر به هما تحویل خواهد داد.

آذرماه سال گذشته بود که مدیرعامل سابق هما (فرهاد پرورش) درباره قرارداد بوئینگ‌ها به فارس گفته بود: ابتدا کمپانی بوئینگ فروش 6 فروند از این هواپیماها را فاینانس می‌کند و در مرحله بعدی با فاینانس خارجی به تدریج این هواپیماها وارد ناوگان هوایی هما می‌شود.

وی مدعی بود که پرداخت نقدی خرید بوئینگ‌ها از محل صندوق توسعه‌ ملی است و بوئینگ‌‌ تا سال 2020 مجوز اوفک دارد.

به گفته پرورش، رقم این قرارداد طبق رقم اسمی، 16.6 میلیارد دلار است که هیچ‌وقت این رقم ملاک نیست ورقم نهایی خیلی کمتر خواهد بود بدین ترتیب که بسته به شرایط خرید هواپیماها و خدمات، ارقام قراردادها متفاوت است.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر با بیان اینکه مهلت مجوز اوفک به بوئینگ تا سال 2020 میلادی است، گفته بود: این بوئینگ‌ها همه مجوز اوفک ‌(Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ در آمریکا‌»، را دارد البته این مجوز تا سال 2020 اعتبار دار‌د و سپس دوباره باید مجوز اوفک صادر شود؛  فعلاً همه این 80 فروند هواپیما، مجوز اوفک را دارند و البته زمان آن قابل تمدید است.

البته پرورش این را هم گفته بود که طبق مجوز خزانه داری آمریکا به بوئینگ، قرار است این هواپیماها در دو مرحله به ایران‌ایر تحویل شود؛ اگر آنها بد عهدی نکنند، ایران ایر همه 80 هواپیماها را به تدریج تحویل می‌گیرد.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۳۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت بوئینگ نخستین ماموریت استارلاینر خود را در تاریخ ششم ماه می‌سال جاری و کمتر از ده روز دیگر در یک پرواز آزمایشی حیاتی برای ناسا به فضا پرتاب می‌کند تا نشان دهد کپسول فضایی تجاری خود برای انتقال خدمه این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده است.

آزمایش پرواز خدمه استارلاینر در یک ماموریت یک هفته‌ای از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا راه اندازی می‌شود. 

مقامات آژانس ناسا ساعاتی پس از پایان تمرین گفتند، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان ناسا در این ماموریت تاریخی آزمایش حیاتی لباس را قبل از پرتاب به پایان رسانده‌اند.

آنها در یک پست وبلاگی در روز جمعه نوشتند: ویلمور و ویلیامز یک سری از نقاط عطف روز پرتاب را از جمله هماهنگ‌سازی، کار در شبیه‌ساز عرشه پرواز و کار کردن با همان نرم‌افزاری که در حین پرتاب استفاده می‌شود را عملیاتی کرده و اکنون همه چیز آماده شروع این پرتاب تاریخی است.

این تمرین در مرکز فضایی کندی ناسا در اورلاندو، فلوریدا انجام شد و شامل یک روند شمارش معکوس با فضاپیمای استارلاینر بود که بالای موشک اطلس‌وی قرار دارد و آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رساند.

نخستین مأموریت استارلاینر با فضانوردان، با هدف صدور گواهینامه این فضاپیما برای ماموریت‌های شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی که ممکن است از سال ۲۰۲۵ آغاز شود، صورت می‌گیرد.

بوچ ویلمور، فرمانده آزمایش پرواز خدمه بوئینگ استارلاینر و خلبان سونیتا ویلیامز، جت مافوق صوت T-۳۸ ناسا را پس از یک پرواز کوتاه از میدان الینگتون در هیوستون در نزدیکی مرکز فضایی جانسون، در تأسیسات پرتاب و فرود مرکز فضایی فرود آوردند.

مأموریت یک هفته‌ای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، آخرین سفر آزمایشی برای استارلاینر بوئینگ است تا ثابت کند برای پرواز‌های عملیاتی خدمه ناسا آماده است. در پایان ماموریت، استارلاینر با چتر به زمین و در جنوب غربی ایالات متحده فرود می‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • اضافه شدن ۲ بالگرد به ناوگان امدادی و آموزشی همدان
  • استان گلستان در حذف پروانه کسب‌های کاغذی ۴ پله صعود کرد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • فیلم/ تأخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد تهران
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه
  • مدیرعامل ملوان: صحبت‌های تارتار زنگ خطر بود