Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:22:34 GMT

ایران و انتخابی دشوار

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۶۶۱۷

ایران و انتخابی دشوار

تهران- ایرنا- شاید صحنه‌ای که با نزدیک شدن به تاریخ 22 اردیبهشت یا دوازدهم ماه می ‌ملاحظه می‌شود، صحنه ‌ای است که تمام بازیگرانی که می‌توانند توافق هسته‌ای را از دور اعتبار خارج کنند یا در جای خودش ابقا کنند، تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. آمریکا به سهم خودش، ایران و کشورهای اروپایی هم به سهم خودشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعلی خرم استاد دانشگاه حقوق بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: در این میان شاید دونالد ترامپ سخت‌ترین مواضع را نسبت به ماندن در توافق هسته‌ای دارد و از این طرف هم ایران، روسیه و چین جواب رد می‌دهند و می‌گویند لزومی ندارد که یک توافق بین‌المللی بر حسب اینکه دولت جدید آمریکا آن را نمی‌پسندد را از دوباره جراحی کنیم و بخواهیم از دل آن یک توافق جدید دربیاوریم. درحقیقت اگر قرار شود هر دولتی در آمریکا بر سر کار می‌آید از توافق قبلی عدول کند، هیچ دلیلی وجود ندارد رئیس جمهور بعدی هم که بیاید از این مرحله حاضر عدول نکند.

به عبارت دیگر اگر قرار باشد که توافق هسته‌ای یا یک توافق بین ‌المللی محترم شمرده نشود در این صورت راه برای نقض مکرر یک توافق بین‌ المللی برای همیشه باز می‌شود. در این میان اروپائی ‌ها مقداری سعی می‌کنند به‌سوی ترامپ بروند اما نه به دلیل اینکه به او کمک کنند بلکه برای اینکه دل ترامپ را به دست بیاورند تا بتوانند روی او تاثیرگذار باشند و مقداری هم سعی می‌کنند با ایران همکاری کنند تا در نتیجه بتوانند ایران را در کنار خودشان داشته باشند. ما الان می‌بینیم همان سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان نسبت به اینکه بتوانند با سفر به آمریکا بر روی دونالد ترامپ موثر باشند و او را قانع کنند، دارند تلاش و فعالیت می‌کنند.

تلاشی در جهت اینکه به صلاح امنیت بین‌الملل است که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود. در پایان ملاقات آقای امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ ملاحظه کردیم که دونالد ترامپ پیشنهاد آقای ماکرون را نپذیرفت و گفت که روز دوازدهم ماه می‌ معلوم می‌شود که من چه تصمیمی خواهم گرفت! معلوم بود که خودش هم هیچ تصمیم قاطعی فعلا در سر ندارد. آقای ماکرون در سخنرانی خود در کنگره آمریکا به صراحت گفت که فرانسه از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود اما نسبت به اینکه ایران به سلاح‌ هسته‌ای دست پیدا نکند هم توافق داریم. مشابه همین موضع را احتمالا آلمان و بریتانیا هم خواهند گرفت و سعی می‌کنند که اعضای کنگره را با خود همراه کنند که به دونالد ترامپ تجویز کنند نباید از توافق هسته‌ای خارج شود چون اگر آمریکا خارج شود و ایران ملاحظه کند که تحریم‌ها در حال بازگشت است و نمی‌تواند از این توافق هسته‌ای بهره‌مند شود، قطعا واکنش‌هایی نظیر خروج از ان‌پی‌تی و یا شروع مجدد فعالیت‌های هسته‌ای را در دستور کار خود قرار خواهد داد که ممکن است به برخی تحریم‌ها و تهدیدات بینجامد.

برداشت اروپایی‌ ها این است که حاصل این به هر جهت یک درگیری نظامی در خاورمیانه را به ثمر خواهد رساند. در این میان، اروپایی‌ها مرتبا به ایران و به جهان می‌گویند که ما به دونالد ترامپ نزدیک می‌شویم برای اینکه دونالد ترامپ را در کنار خودمان داشته باشیم و ایران هم در مقابل می‌گوید اگر می‌خواهید با دونالد ترامپ کار کنید و او را در کنار خود داشته باشید، نباید از ایران مایه بگذارید. به عبارت دیگر نباید حق و حقوق ایران در توافق هسته‌ای را کم کنید و به قول رئیس جمهور هزینه‌اش را باید خود اروپا بپردازد و نه ایران. اما در تحت این شرایط می‌توان گفت که تصمیم سختی جلوی پای ایران، آمریکا و اروپا قرار دارد. تصمیمی که هر کدام از این بازیگران انتخاب کنند، می‌تواند آثار و تبعاتی برای جهان داشته باشد.

خانم موگرینی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست با قاطعیت جواب دونالد ترامپ را داد و گفت که اروپا به توافق هسته‌ای پایبند است. حالا اگر قرار باشد در فاصله کمتر از سه هفته تصمیم‌گیری در این مورد بشود، هر کدام از این بازیگران باید به تبعات و تاثیراتی که تصمیمشان در منطقه خاورمیانه و جهان می‌گذارد، توجه کنند. برای کشور ما شاید سخت‌ترین تصمیم باشد زیرا که اگر یک طرف این قضیه این باشد که توافق هسته‌ای بخواهد نقض شود و حقوق ایران در این توافق کاهش یابد و ایران به آن تن در دهد، در این صورت دیگر این توافق، توافق هسته‌ای قبلی نیست و اگر ایران بخواهد متقابلا از حقوق خودش استفاده کند و از این توافق هسته‌ای بیرون بیاید، آثار و تبعات قابل احتساب نیستند و از این نظر تصمیم سختی است که مسئولان باید با حساب و کتاب و احتیاط بسیار و با درنظر گرفتن نگاه و انتخاب مردم صورت دهند که شرایط برای مردم ایران که دوران سخت گذشته را طی کرده‌اند و الان هم از نظر اقتصادی مشکلات متعددی برای آنها وجود دارد، بدتر نشود. ایران باید حساب همه این عوامل را بکند و انتخاب خود را صورت دهد. در اینجا همه باید عاقلانه بیندیشند.

*منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،2،6
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان خروج ترامپ از برجام توافق هسته اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۶۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت دشوار بلینکن

رویکردهای آمریکا از گذشته تاکنون همواره نشان داده که آنها به‌هیچ‌وجه خواهان آن نیستند که پایان جنگ همراه با پیروزی حماس و مردم فلسطین باشد.

به گزارش ایسنا، محسن پاک‌آیین، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در یادداشتی در جام جم نوشت: این روزها رژیم‌صهیونیستی و آمریکا شرایط سختی را تجربه می‌کنند. آمریکا به‌واسطه اقدامات نابخردانه اسرائیل فشارهای زیادی را متحمل شده و تلاش می‌کند با فرستادن آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور به سرزمین‌های اشغالی بتواند اوضاع را تا حدودی مدیریت کند.از سویی دیگر وضعیت داخلی رژیم‌صهیونیستی هم کاملا به‌هم ریخته است.

تقریبا در تمامی سرزمین‌های اشغالی تظاهرات اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو به‌راه افتاده و بحث استیضاح و برکناری او از سوی کنیست به‌عنوان یک احتمال جدی مطرح است. اگر این اتفاق بیفتد، تردیدی نیست که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی محاکمه خواهد شد و سرنوشت بدی در انتظار اوست. در چنین اوضاعی آمریکا به‌عنوان حامی و هدایت‌کننده اصلی رژیم‌صهیونیستی دست به تحرکات بیشتری زده تا به‌زعم خود، شرایط را در اراضی اشغالی تعدیل و موضوع را به نفع بنیامین نتانیاهو تقویت کند.

این تلاش البته درحالی صورت می‌گیرد که در سراسر آمریکا اعتراض‌های دانشجویی فراگیر شده و دانشجویان به حمایت از مردم غزه و ابراز تنفر از رژیم‌صهیونیستی پرداختند. طبعا مقامات کاخ سفید تلاش دارند با فرستادن وزیر خارجه به سرزمین‌های اشغالی نشان دهند که می‌خواهند برای کاهش بحران در داخل آمریکا به سران رژیم‌صهیونیستی بقبولانند که حمله به رفح در شرایط فعلی گزینه مناسبی برای اسرائیل نیست. البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که به‌طور معمول و براساس تجارب گذشته، همواره ازجمله پیامدهای سفر مقامات آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی، انجام یک اقدام نظامی شدید از صورت رژیم‌صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است و آمریکایی‌ها گرچه مدعی تلاش برای تعدیل اوضاع هستند اما درنهایت هدف اصلی‌شان حمایت از رژیم اشغالگر قدس و بنیامین نتانیاهو است.

رویکردهای آمریکا از گذشته تاکنون همواره نشان داده که آنها به‌هیچ‌وجه خواهان آن نیستند که پایان جنگ همراه با پیروزی حماس و مردم فلسطین باشد. شواهد حاکی از آن است که رژیم‌صهیونیستی برای حمله به رفح کاملا آرایش نظامی به خود گرفته و قصد دارد بار دیگر مردم بی‌دفاع فلسطین را تحت شدیدترین حملات زمینی و هوایی قرار دهد. در شرایطی اسرائیل مهیای این عملیات است که تمام کشورها و همچنین سازمان ملل متحد مخالفت شدید خود را با این اقدام اعلام کردند. از سویی دیگر تلاش‌های دیپلماتیک هم به‌واسطه ریاض به‌عنوان واسطه میان رژیم‌صهیونیستی و حماس در حال انجام است. این درحالی است که این نیروی مقاومت اکنون دست بالا را دارد و مثل گذشته بر آزادی زندانیان فلسطینی و ترک مخاصمه به‌ صورت دائم و همچنین بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود تاکید می‌کند. 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مأموریت دشوار بلینکن
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • تمجید دونالد ترامپ از دستگیری دانشجویان معترض 
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟