Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@13:58:36 GMT

کردستان| طرح شورا یاری در سنندج اجرایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۶۶۷۵

کردستان| طرح شورا یاری در سنندج اجرایی می‌شود

رئیس شورای شهر سنندج گفت: طرح مدیریت محلات "شورا یاری" در سنندج اجرایی می‌شود. ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ استانها کردستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، جلسه اهمیت مدیریت محلات "شورا یاری" در مدیریت شهری شامگاه پنجشنبه با حضور اعضای شورای شهر و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در سالن جلسات شورا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گزارش خبرنگار تسنیم در سنندج از این جلسه است.

شورایاران مشکلات مردمان مناطق حاشیه‌نشین سنندج را منعکس می‌کنند

رئیس شورای شهر سنندج در این جلسه اظهار داشت: در آستانه روزها و مناسبت های به تمام معنا مبارکی همچون روز شوراها، روز کارگر و هفته معلم هستیم که هرکدام در جای خود ارزشمند بوده و جایگاه ویژه‌ای دارند و باید سعی شود قدر و منزلت این خدمت‌گزاران مفید ارج نهاده شود.

جلال شریعتی افزود: در دوره‌های گذشته اجرای طرح شورایاری‌ها به‌صورت پراکنده در شعارهای کاندیداها اعلام می‌شد اما نتوانستند شورایاری را در شهر اجرا کنند.

وی مدیریت محلات را از اهداف شورای دور پنجم دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم در این قضیه ورود پیدا کرده و ایفای نقش کنیم و اقداماتی که بستر و منشاء اثر هستند، را انجام دهیم.

رئیس شورای شهر سنندج استفاده از خرد جمعی را نیاز هر جامعه‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر بخواهیم بستر توسعه را فراهم کنیم باید همه دست در دست هم دهیم و در این راستا نخبگان دانشگاهی، مردم، مسئولان و مدیران شهری سه ضلع مثلث این همکاری هستند.

وی با بیان اینکه از فکر و نظر نخبگان استفاده‌های خوبی داشته‌ایم، عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم مدیریت محلات "شورا یاری" را در مناطقی از شهر که مشکلات بیشتری دارند، اجرا کنیم و افرادی را در محلات به‌عنوان شورایار انتخاب کرده تا این افراد ضمن انعکاس مشکلات محلات، با اعضای شورا نیز ارتباط داشته باشند.

شریعتی افزود: اعضای شورای دور پنجم از نظر تخصص و تجربه با شورای دوره‌های قبل متفاوت بوده و به اذعان مردم بسیار خوب عمل کرده‌اند!

رئیس شورای شهر سنندج خاطر نشان کرد: هدف از اجرای طرح شورایاری این است که توسط نمانیدگان منتخب خود مردم در جریان مشکلات و تنگناهای مردمان مناطق حاشیه‌نشین قرار بگیریم و از مشارکت مردم استفاده و شفاف‌سازی کنیم.

ضرورت استفاده از جوانان توانمند سنندجی در انتخاب شورا یاران

ارسطو گویلی عضو شورای شهر سنندج نیز در ادامه اظهار داشت: از روز نخست شروع به کار در دور پنجم شورا، به‌دنبال این بوده‌ایم که مکانیسم و شفافیت خوبی "اتاق شیشه‌ای" با مردم داشته باشیم و بهترین حالت این امر، مدیریت محلات شورا یاری است.

وی گفت: متأسفانه اکثر شهروندان سنندجی، شهردار و اعضای شورا را نمی‌شناسند و خود را درگیر مسائل نمی‌کنند و درصد کمی از جامعه پیگیر بوده که حرف خود را به گوش اعضای شورا برسانند در نتیجه عدم مشارکت مردم در تصمیم‌سازی، سبب می‌شود همکاری صورت نگیرد.

عضو شورای شهر سنندج تصریح کرد: شورا یاری می‌تواند فساد اداری و سوء استفاده‌های موجود را محدود کند چراکه مردم به راحتی می‌توانند با اعضای شورای شهر ارتباط داشته باشند.

وی با تاکید بر استفاده از افراد توانمند در انتخاب شورا یاران گفت: نباید مشارکت مردم در اداره شهر محدود به انتخابات باشد.

کارگروه "حقوق شهروندی" در شورای شهر سنندج تشکیل می‌شود

فرزاد زارعی یکی دیگر از اعضای شورای شهر سنندج نیز در این جلسه اظهار داشت: درصددیم تا کارگروه حقوق شهروندی و آموزش حقوق شهروندی را در شورای شهر فعال کنیم و باید برای امسال در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی گفت: در این راستا از شهروندان محترم مناطق درخواست می‌کنیم که ضمن همکاری با این کارگروه، برنامه‌های اجرایی خود را در این خصوص به کمیسیون ارائه دهند، و تمام صاحب‌نظران نیز همراه و یاری‌رسان شورای شهر باشند.

عضو شورای شهر سنندج تصریح کرد: شهروندان از اینکه لایحه عوارضی به شهرداری ابلاغ نشده سردرگم بوده، بنابراین از شهرداری درخواست کرده در این خصوص چاره‌اندیشی کنند، در این راستا نیز شهرداران منطقه و مدیر واحد درآمد شهرداری توضیحاتی داده‌اند که امیدواریم تا هفته آینده ابلاغ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مدیریت محلات گفت: شورا یاری موضوع مبارکی است که همه دوستان در شورا و کاندیداهای شورای شهر در شعارهای انتخاباتی از این مهم صحبت کرده‌اند.

زارعی افزود: برای اینکه بتوانیم شورا یاری را احیاء کرده و قانونمند حرکت کنیم باید اولاً خود شورای شهر به اجماع برسند و اساس‌نامه‌ای تشکیل شود تا در خصوص وضعیت نحوه تشکیل و وظایف شورا یاران به نتیجه برسند و پس از آن بتوانیم نسبت به تعیین افراد به عنوان شورا یار اقدام کنیم.

وی نقش شورا یاران را نقش فرهنگی و تعیین فرصت‌ها و تهدیدها دانست و اظهار کرد: به اعتقاد بنده مهم‌ترین وظیفه شورا یاران این است که بیشتر رابط پیگیری مطالبات مردمی محلات و امور خیریه و مشکلات درون محله‌ای باشند.

عضو شورای شهر سنندج گفت: باید شورا یاران توسط خود مردم محله و براساس سازوکارهای که شورای شهر تعیین و تصویب کرده انتخاب شوند و در خصوص نواقص موجود این طرح، همچون بحث مالی و تعیین محل کار آنها مشخص شود.

وی بیان کرد: باید ابتدا اختیارات ضعیفی به شورا یاران داده شود تا بدانیم نوع تعامل و دیدگاه مردم با آنها چگونه است آیا آنها را از افراد حکومتی می‌دانند یا از جنس خود مردم.

عضو شورای شهر سنندج خاطر نشان کرد: شورا یاران احساس می‌کنند باید یک بانک اطلاعاتی داشته باشند و هر تصمیم مدیریتی شهری که گرفته می‌شود به آنان اطلاع داده شود در حالیکه خود اعضای شورا در خیلی جاها از مدیریت شهری اطلاع ندارند چه برسد به آنکه آن را به شورا یاران انتقال دهند.

اقتصاد شهرهای مرزی کردستان فلج شده است

انور رشیدی عضو شورای شهر سنندج در ادامه با ابراز تأسف از اینکه اقتصاد شهرهای مرزی استان فلج شده است اظهار داشت: امیدواریم با انجام یک کار زیربنایی خوب، مشکل مرزنشینان استان ریشه‌ای برطرف شود چراکه مردم کردستان در این خصوص مشکل دارند.

وی با تاکید بر ضرورت دانستن فلسفه شورا یاری‌ها گفت: شورا یاری در کلان شهرها با شهرهای کم برخوردار متفاوت است و در واقع به نسبت مناطق فرق دارد.

عده‌ای در شورایاری‌ها به دنبال رانت‌خواری هستند

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: اینکه اعضای شورا به این نتیجه رسیده‌اند که  طرح مدیریت محلات "شورا یاری" را دنبال کنند، نشان‌دهنده بلوغ و پختگی در مدیریت شهری است.

حسین ایمانی‌ جاجرمی محلات را بنیان زندگی شهری خواند و افزود: نام دیگر شورا یاری انجمن شورا یاری محلات است و از آنجا که قانونی برای مدیریت محلات نداریم تحت عنوان NGOها برگزار شد.

وی با تشریح مدل شورا یاری گفت: مهم است که در ابتدای کار مبنای تعریف از محله مشخص شود، جمعیت مهاجر به شهر سنندج و نبود ساماندگی اجتماعی در شهر، کار را در تعامل با آنها دچار مشکل می‌کند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: عده‌ای از افراد زمانیکه به عنوان نماینده مردم در شورا یاری‌ها انتخاب شدند دنبال این بودند تا از این فرصت استفاده و خود را به تشکلات دولتی نزدیک و رانت‌خواری کنند، بنابراین باید دقت شود که فردی که انتخاب می‌شود اهل کار داوطلبانه باشد و ضروری است که آموزش و ظرفیت‌سازی کنیم و نظارت مستمر داشته باشیم.

وی با تاکید بر آموزش اعضای شورا یاری گفت: شورا یک نهاد هیئتی است و هیئت آن مهم بوده و رأی انتخاب شده، رأی همه محسوب می‌شود.

ایمانی‌ با بیان اینکه باید مطالعه دقیقی از محلات شهر انجام شود، افزود: مطالعه اجتماعی، داشته‌های شهر را در اختیار ما می‌گذارد و باید برای این کار از دانشگاه‌ها کمک گرفت.

وی خطاب به اعضای شورای شهر سنندج اظهار کرد: کار شورا یاری کار داوطلبانه است و هیچ دستمزدی به اعضای شورا یار پرداخت نمی‌شود و برای اجرای این طرح بهتر است، از محلات فقرنشین شروع کنید.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با پیشنهاد اینکه می‌توانید براساس هویت و فرهنگ شهر، نام شورای محلات را تغییر دهید، خاطر نشان کرد: باید شهرداری با شورا یاری تناسب داشته باشد و از ظرفیت NGOها جهت تبدیل به بازوی مشورتی شورا استفاده کرد.

انتهای پیام/ح

R7848/P1357/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۶۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند

رئیس شورای شهر زنجان گفت: با وجود گذشت ۲۰ سال از فعالیت شوراها این نهاد مردمی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

مجید ناصحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: شوراها نزدیک‌ترین لایه ارتباطی به مردم و از خود مردم هستند و قابلیت ایجاد ارتباط بین مردم و سه قوه را دارند.

وی افزود: در واقع شوراها نه قوه مقننه، نه مجریه و نه قضائیه هستند اما در عین حال نهادی است که بین مردم و قوای سه‌گانه واقع شده است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه با وجود گذشت ۲۰ سال از فعالیت شوراها این نهاد مردمی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر بودجه کل شورا به اندازه بودجه‌ای نیست که به دفتر یک نماینده مجلس اختصاص پیدا می‌کند.

ناصحی‌مقدم با بیان اینکه بودجه شورا حتی به اندازه حق مشاوره یک پروژه شهرداری هم نیست، افزود: اگر همین سال‌جاری را در نظر بگیریم، طبق بودجه‌بندی برای شورای شهر زنجان دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای حق جلسه اعضای شورا و همچنین هزینه‌های جاری در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای شهر زنجان همچنین درباره حق جلسه اعضای شورای شهر نیز گفت: برای این موضوع دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه مسلم است سقف حق جلسه تا ۵۰ ساعت است و از طرفی کارمندان دولت نمی‌توانند به صورت کامل حق جلسه را دریافت کنند.

ناصحی‌مقدم با اشاره به اینکه سال قبل حق جلسه اعضای شورای در حدود ۱۷ میلیون بود که به ۱۰ میلیون آن‌هم در شرایط کامل کاری کاهش پیدا کرد، گفت: حق جلسه در سال‌جاری هم هنوز ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پنج عضو شورا می‌توانند حق جلسه در وقت اداری بگیرند، بقیه اعضا چون کارمند هستند در وقت اداری نمی‌توانند حق جلسه بگیرند.

کد خبر 748732

دیگر خبرها

  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • شوراها پشتوانه مالی ندارند
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات