Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت رئیسهٔ مجلس خبرگان رهبری گفت: پایگاه جامع الاحادیث در برگیرنده سرمایه های شیعی به زبان روز است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی امروز در آئین رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث و نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار 2 و معجم موضوعی کتب اربعه در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی در قم گفت: دوره های پژوهش در تاریخ تشیع، تلاشی با ارزش از سوی بزرگان را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امام جمعه موقت تهران افزود: عصر معصومین(ع) اولین دوره در امر پژوهش است و گرفتن پیام آن ها و ثبت و ضبط را شامل می شد که از آن دوره آثاری که سرمایه شیعی است برجای مانده و این بخش از دوره امام صادق(ع) آغاز شد.

وی تصریح کرد: دوره دوم تدوین اصول بوده است که این دوره، عرصه تدوین حدیث شیعه برکات زیادی در پی داشت؛ همچنین دوره سوم تلاش برای استنباط این سرمایه ها می باشد و از این دوره تعمیق آغاز می شود که علامه حلی آیتی از تعمیق است. سپس به دوره تحول در استنباط می رسد و بزرگانی بنیانگذار تحول در این حوزه بوده اند به یاری خداوند در این دوره به سر می بریم و بزرگان زیادی در تاریخ تشیع آمدند تا اینکه به آیت الله امام خمینی(ره) و آیت الله خویی و شهید صدر رسید.

وی خاطرنشان کرد: این بزرگان همانند چشمه جوشانی در فقه و اصول و استنباط بودند که عمر خود را در این راه صرف کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: دوره ششم، عصر ماست؛ یعنی دوره تسهیل در مراجعه به متون احادیث؛ در صد سال اخیر دوره ای نداشته ایم که به این سهولت متون در دسترس قرار بگیرد.

وی گفت: در دوره ما داستان کامپیوتر به زندگی آمد و این عرصه را زیر و رو کرد؛ یک عمر زمان صرف شد تا این کتاب ها نوشته شود و کامپیوتر در کوتاه ترین زمان آن را در دسترس قرار داد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: مرکز کامپیوتری نور از برکات با ارزش وجودی مقام معظم رهبری است؛ ایشان وقتی در خرداد 68 به رهبری منصوب شدند در مرداد همان سال از دفتر رهبری تماس گرفتند و گفتند هیات امنایی است که عضویت در آن را پذیرا باشیم و من پذیرفتم. در آن روز هنوز کامپیوتر شناخته شده نبود و آن را به منازل بزرگان می بردند و کاربردهای آن را بیان می کردند.


عضو هیئت رئیسهٔ مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این مرکز نقطه ثقل خود را بر روایات اهل بیت(ع) بنا کرد؛ راه اندازی مرکز نور گام بزرگی در عرصه تحول بود و مقام معظم رهبری بنیانگذار این تحول شد، در واقع این مرکز مادر تمامی مراکز تحقیقاتی در علوم انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان کمیت را مدیریت کرده و کیفیت را ارتقاء دادیم در حال حاضر خروجی مرکز پایگاه‌های اینترنتی و نرم افزارهای مختلف است.

آیت الله خاتمی بیان کرد: مجموعه نرم فزارهای مختلف بخشی از آثار و فرآورد ه هاست و مهم تر از آن حضور فرهیختگان در تولیدات کامپیوتری است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: متخصصان بزرگی در این مرکز فعال اند که می توان آن ها را به دنیا معرفی کرد که در عرصه های مختلف حرف اول را بزنند؛ امروز بر نخبگان طلبه می بالیم که در صنعت پیچیده، دقیق و عالمانه وارد می شوند.  تلاش ارزنده ای برای راه اندازی این پایگاه صورت گرفته است و پژوهش های زیادی برای تولید نرم افزار به ثمر نشسته که موجب مباهات است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور گفت: 400 هزار حدیث در پایگاه جامع احادیث قابل دسترسی است که در این میان بیش از ۲۳۰هزار حدیث غیر تکراری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام محمد حسین بهرامی در آئین رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث و نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار 2 و معجم موضوعی کتب اربعه در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی قم که با حضور آیت الله خاتمی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: پایگاه جامع الاحادیث مجموعه تلاش سه دهه از متخصصان در عرصه فنی و پژوهش است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور افزود: برای اولین بار پایگاه جامع الاحادیث به عنوان بزرگترین و کامل ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه با قابلیت های پژوهشی منحصر به فرد همراه نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار 2 و معجم موضوعی کتب اربعه ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: 400 هزار حدیث در پایگاه جامع احادیث قابل دسترسی است که در این میان بیش از ۲۳۰ هزار حدیث غیر تکراری است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور یادآور شد: نشان گذاری و فرمت گذاری و ارتباط احادیث و سند آن و به کارگیری آیات در بطن احادیث و استفاده از تکنولوژی متن کاوی و پردازش ماشینی بر روی بسیاری از اطلاعات از جمله ویژگی های این پایگاه است. در این پایگاه 199 عنوان کتاب حدیثی و در حدود 400 هزار حدیث گردآوری شده است و وجود اطلاعات سندی در کنار حدیث و پرونده جامع شامل ترجمه و شرح حدیث قابل دسترسی است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامه‌کنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان می‌دهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز به‌جز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آن‌چه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو می‌شد.

وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم به‌طور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته می‌شد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت می‌شدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنی‌عباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.

وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عده‌ای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آن‌ها به شمار می‌رفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد.

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.

وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. به‌خاطر همین موضوع بود که علی‌ابن ابی‌طالب(ع) را در محراب، حسین ابن‌علی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایت‌ها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا می‌زند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید می‌تازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب می‌کشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین این‌چنین هستند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • فیلم/ حزب‌الله مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد؛ طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند نه سامانه مودیان
  • رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با قدس: طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند
  • رئیس اتحادیه در گفت و گو با قدس: طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند
  • حمله حزب الله به مرکز تجمع نظامیان و پایگاه جاسوسی صهیونیست‌ها
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد