Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- مشاور وزير نيرو در امور راهبردي و توسعه پايدار `طرح انتقال آب از درياي عمان به مشهد` را خيال پردازانه توصيف و بيان کرد: به جاي اين طرحها بايد به اصلاح الگوي مصرف آب روي آورد که طبق بند هشت سياستهاي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري توصيه شده است.

محمد فاضلي روز پنجشنبه در نشستي با عنوان `الزمات پايدارسازي منابع آب` در دانشگاه فردوسي مشهد با حضور اساتيد، مديران حوزه آب و فاضلاب و فعالان تشکلهاي زيست محيطي خراسان رضوي افزود: طبق اين طرح قرار است آب درياي عمان از کريدورشرق يعني از سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي به خراسان رضوي و مشهد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: مجموع مصرف منابع آب زيرزميني اين سه استان 9 هزار و 19 ميليون مترمکعب و مجموع مصرف منابع آبي سطحي آنها دو هزار و 81 ميليون مترمکعب است. مجموع ميزان مصرف آب 11 هزار و 100 ميليون مترمکعب مي شود.
مشاور وزير نيرو گفت: از اين ميزان آب مصرفي حدود 879 ميليون مترمکعب به شرب، 42 ميليون مترمکعب به فضاي سبز، 165 ميليون مترمکعب به صنعت و 9 هزار و 996 ميليون مترمکعب به کشاورزي اختصاص مي يابد.
وي افزود: طبق برآوردهاي فعلي کل آبي که که قرار است از طريق اين خط به مشهد منتقل شود 750 ميليون مترمکعب پيش بيني شده که حدود شش درصد کل آب مصرفي است.
فاضلي ادامه داد: رقم برآوردي اجراي اين پروژه نيز 450 هزار ميليارد ريال است که با دلار کمتر از 30 هزار ريال و برآوردهاي سال 1393 محاسبه شده است. متوسط طول عمر ساخت پروژه هاي آبي در ايران کمي بيش از 13 سال است يعني اگر ساخت اين پروژه هم اينک شروع شود 13 سال بعد بايد بتوان از آن بهره برداري کرد.
وي گفت: يک ميليارد مترمکعب از اين آب هم شرب و صنعت است که با ضريب 57 درصد تصفيه و بازچرخاني مي شود. اگر 10 درصد اين حجم مصرف صرفه جويي گردد، مي شود هزار و 110 ميليون مترمکعب که اين ميزان 35 تا 40 درصد بيشتر از کل آب انتقالي طرح است حال چرا نبايد به جاي اجراي اين طرح پرهزينه به اصلاح رويکرد مصرف آب پرداخت؟
مشاور وزير نيرو افزود: آيا با انتقال آب از اصفهان به يزد مشکل آب شرب يزد حل شد که با انتقال آب از درياي عمان به مشهد مشکل آب شرب مشهد حل شود؟
وي ادامه داد: در استانهاي سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و خراسان رضوي بالاخص در استان اخير فقط مشکل کم آبي وجود ندارد بلکه آبخوان هم در حال نابودي است و زمين ترک خورده اي به طول 70 کيلومتر در دشت نيشابور در حال فرونشست مي باشد. با انتقال سالانه 750 ميليون مترمکعب آب هيچکدام از اين مسائل درمان نمي شوند در حالي که با اصلاح الگوي مصرف اين مشکلات نيز رو به بهبود مي رود.
فاضلي گفت: اگر قرار است 450 هزار ميليارد ريال براي انتقال آب در اين پروژه خرج شود چرا در کل 30 سال 15 هزار ميليارد ريال براي مديريت مصرف خرج نشده است؟ مشهد مجموع آبي که سالانه از آبهاي زير زميني مصرف مي کند شش ميليارد متر مکعب است که 10 درصد صرفه جويي آن 600 ميليون مترمکعب است که نشان مي دهد مي توان کاهش برداشت از آبخوان داشت.
1922/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، احسان اصولی بعد از بازگشت کاروان تیم ملی فوتسال در جمع خبرنگاران اظهار کرد:از پس فردا کارمان را برای جام جهانی فوتسال شروع می کنیم. با توجه به نظر شمسایی لیگ تا چند هفته برگزار می شود و طبق فیفادی ها برای تیم ملی فوتسال بازی در نظر می گیریم.

وی در مورد قرارداد سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: ما در خدمت شمسایی خواهیم بود و قرارداد تمدید می شود. بدهی از سال گذشته باقی مانده که به خاطر آخر سال پرداخت نشد اما کارهایش انجام می شود.

اصولی در مورد اینکه به تیم ملی فوتسال هم حواله خودرو داده می شود یا خیر گفت: نه این طور نیست البته حواله خودرو را که ما نمی دهیم اما در چارچوب تعریف شده پاداش در نظر می گیریم.

رئیس کمیته فوتسال در مورد اینکه سخنگوی شورای شهر مشهد از انتقال پرپسولیس به مشهد صحبت کرده گفت: من در جریان صحبت سخنگوی شورای شهر مشهد در مورد انتقال پرسپولیس نیستم.

برای مشاهده کامل صحبت های اصولی فیلم زیر را ببینید: 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد