Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمودرضا فقیهی دستیار ارشد تخصصی طب ایرانی درباره پیامدهای منفی پیروی از دستورات پدران ساختگی طب اسلامی یادداشتی به شرح زیر نوشت:

این روز‌ها شاهد ظهور گروه‌ها و افرادی در لباس روحانیت هستیم که در فضا‌های مجازی و حقیقی خود را پدر و مبتکر طب اسلامی معرفی می‌نمایند و سعی بر ناکارآمد نشان دادن نظام سلامت کشور دارند غافل از آنکه برخی تجویزات و دستورات آنان همچون بخور منسوب به حضرت مریم تداعی اعمال کاهنان و جن گیری عصرفراعنه مصر را می‌نماید مسیر درمان بسیاری از بیماران را منحرف و آنان را با چالش‌های خطرناکی همچون از دست رفتن فرصت طلایی درمان بروز عوارض جبران ناپذیر و مرگ روبرو کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس شواهد، سلامت جسم و روح انسان همواره مورد توجه ادیان و پیامبران برگزیده الهی بوده است و از آدم تا خاتم (ص) دستوراتی که عمدتا در حوزه سلامت و بهداشت بوده است ارائه کرده اند، اما رسالت هیچ یک ایجاد مکتب طبی و تربیت طبیب و ایجاد مراکز درمانی نبوده است.

نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین که خود چشمه‌های جاری دانش و حکمت بوده اند (و احادیث معتبر و مستند به ایشان در عرصه بهداشت و درمان براساس نظر علمای علم حدیث و رجال اندک است) با مراجعه به طبیب در زمان نیاز که گاهی یهودی یا مسیحی نیز بوده اند و همچنین در سایر تعالیم و سلوکشان به مردم و پیروانشان نشان داده اند که نه تنها می‌توان از دانش تجربی سایر ملل استفاده کرد و با جستجوی دانش دراقصی نقاط جهان آن را تکمیل نمود، خود به دنبال پایه گذاری مکتب طبی بنام اسلام نبوده اند که اگر چنین بود نیاز به پدران ساختگی برای طب اسلامی نبود و خود اولی بر این امر بودند.

مدعیانی که دانش تشریح و آناتومی و اشراف بر امور طبیعیه و علوم پایه و فیزیولوژی، اسباب و علل و فیزیوپاتولوژی بیماری‌های انسان را ندارند و از دانش شناخت دارو‌ها و مکانیسم اثر آن‌ها در بدن و فعل و انفعال آن‌ها بی بهره یا کم بهره اند چگونه به خود اجازه می‌دهند که به نام دین در سلامت یک بیمار یا جامعه مداخله کنند و حتی در مواردی که مراجعه کننده به ایشان پاسخ مناسبی از داروی تجویزی نگیرد علامت سوال بر اعتقادات قلبی او بگذارند.

آیا هدف از تربیت طلاب و هزینه شهریه مراجع عظام تقلید در این وانفسای هجوم شبهات به ارکان اعتقادی مردم و جوانان غیر از تحکیم مبانی اعتقادی و حفظ فقه شیعه و مبانی اخلاقی و معنوی جامعه است. بی شک مداخله هر گروهی در امر درمان خلاف قوانین شرعی و حاکم بر جامعه که تحت نظارت، ولی فقیه در امور کشور جاری شده است تقابل با سیاست‌های سلامت ابلاغی معظم له خواهد بود عدم نظارت توسط مراجع قانونی وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه و دلسوزان جامعه اسلامی و ادامه این روند آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت افراد از یک سو ومبانی اعتقادی آن‌ها از سوی دیگر واردخواهد کرد.

وقتی مراجع تقلید علیه مدعیان دروغین به پا می‌خیزند

جای خرسندی است که فضلا و دانشمندان حوزه علمیه و مراجع عظام و گرانقدر تقلید این خطر را لمس کرده و نسبت به سوء استفاده‌ها از عنوان طب اسلامی هشدار لازم داده اند بدیهی است روایات و دستورات بهداشتی مستند و معتبر معصومین که بسیاری از آن‌ها در عصر شکوفایی طب در عصر اسلامی وارد منابع طب ایرانی معتبر گردیده اند مایه اطمینان قلب جامعه و مورد قبول است همانگونه که گروه‌های علمی دانشگاهی در این حوزه با مشارکت فضلای حوزه در حال بررسی و پژوهش‌های لازم هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی حاشیه های پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است

حسین ایثارگر روز یکشنبه در حاشیه بازدید از هنرستان طالقانی و شماری از دیگر مدارس شهر ششتمد، گفت: یکی از الزامات توسعه، مهارت آموزی است و توجه به این مقوله، زمینه رشد تولید و اشتغال پایدار را در جامعه فراهم کرده و از نگرانی های جامعه در مسیر ایجاد اشتغال برای نسل جوان می کاهد.

وی با بیان اینکه یکی از مسیرهای پیشرفت کشور توجه به مهارت است، اظهار کرد: لازم است در کنار توجه به مباحث علمی و تئوری، آموزش های مهارتی و نیازمحور نیز مورد توجه آموزش و پرورش و دانش آموزان قرار گیرد.

فرماندار ششتمد گفت: در کنار رشته های نظری، باید هدایت دانش آموزان به رشته های مهارتی و تولیدی نیز مورد توجه قرار گیرد تا بخشی از نیاز بازار کار به نیروی انسانی از این طریق تامین شود.

ایثارگر افزود: ایجاد برخی واحدهای صنعتی در حوزه فرآوری معدنی و صنایع دیگر در شهرستان ششتمد در دست انجام است که تربیت نیروی کار ماهر در این حوزه ها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشکر از تلاش های جامعه فرهنگی، افزود: معلمان با تربیت نسل آینده در مسیر آگاهی و روشنی بخشی جامعه و توسعه و بالندگی کشور ایفای نقش می کنند.

شهرستان ششتمد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد، چهار هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز دارد که در ۹۱ واحد آموزشی تحصیل می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ایستگاه قانون، گامی در راستای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • بعضی شوخی‌ها با جامعه پزشکی سلامت مردم را تهدید می کند
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • تاثیرگذاری فرهنگی وظیفه آحاد مردم جامعه است
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران