Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@21:50:55 GMT

شبکه نفوذ و تحریم داخلی مهمترین مانع اقتصاد مقاومتی است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۷۶۵۶۱

شبکه نفوذ و تحریم داخلی مهمترین مانع اقتصاد مقاومتی است

قزوین- کارشناس اقتصاد گفت: شبکه نفوذ و تحریم داخلی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشورآاسیب زده و تا از آن خلاص نشود نمی توان به شکوفایی و رونق دست یافت و اقتصاد مقاومتی را عملی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی سالانه فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی استان قزوین با عنوان «اصحاب حق» جمعه شب در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الله عبدالملکی در این همایش در خصوص جایگاه حمایت از کالای ایرانی در اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصادی معنای مقاومتی دارد که بتواند با وجود همه مشکلات و عبور از آنها بتواند موفق باشد.

وی اضافه کرد: هر کشوری مشکلات و موانعی در مسیر اقتصاد خود دارد و گاهی با بیماری، جنگ، مسائل سیاسی، کم آبی، تحریم و دهها موضوع دیگر روبرو می شود و باید بتواند از آنها عبور کرده و به هدف برسد.

عبدالملکی تصریح کرد: وقتی قرار بوده تا سال ۱۴۰۴ به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شوم اما با گذشت هشت سال هنوز به هدف نزدیک هم نشده ایم باید پرسید علت چیست که فرصتها را از دست داده ایم.

اسب اقتصاد کشور برای عبور از مشکلات چالاک نیست

وی اظهارداشت: برخی علت این عقب ماندگی را تحریم، ناکارآمدی سیستم اداری، نوسان قیمت ارز، یا مسائل دیگر می دانند اما باید گفت اسب اقتصاد کشور برای عبور از موانع چالاک نیست.

عبدالملکی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی چند هدف مهم را دنبال می کرده که رفاه عمومی، استقلال اقتصادی با تعامل مقتدرانه با جهان و پیشرفت و توسعه از موضع قدرت و پیشرفت اقتصادی که نماد بیرونی آن است.

وی افزود: امروز مفهوم اقتصاد مقاومتی در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در کشور ما برای عملیاتی کردن آن با مشکلات و موانعی روبرو هستیم.

تحریم داخلی مهمترین مانع حمایت از کالای ایرانی

عبدالملکی با اشاره به اینکه باید مسئولان در استفاده از کالای ایرانی پیشگام باشند یادآورشد: امروز با ۱۳ درصد نرخ بیکاری و ۷ میلیون نفر بیکار واقعی تعریف غلطی از موانع ارائه کرده ایم و به جای تحریح خارجی باید مهمترین مانع را تحریم داخلی بدانیم.

وی اظهارداشت: مطمئن باشید اقتصاد ایران به اذعان کارشناسان خارجی بقدری بزرگ است که از تحریم خارجی آسیب جدی نمی بیند اما تحریم داخلی آن را از پای در می آورد و مردم را اذیت می کند که باید آن را برطرف کنیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر این اقتصاد دچار بیماری و ویروس است و دشمنان می‌خواهند با از بین رفتن اقتصاد داخل ایران زمینه نابودی انقلاب اسلامی را فراهم کنند.

۲۰ تا ۴۰ درصد تحریم ها داخلی است

عبدالملکی افزود: شاید بتوان گفت ۲۰ تا ۴۰ درصد تحریم ها داخلی است که بخشی نحریم تولیدکننده علیه مردم است که با قیمت گذاری ناجوانمردانه و ارائه کالای نامرغوب به آن دامن می زنند.

وی اظهارداشت: تحریم مصرف کننده نیز نخریدن کالای ایرانی است که در برخی کالاها که قیمت و کیفیت مناسبی دارد نباید مردم کم لطفی کنند و به تحریم دامن بزنند.

عبدالملکی گفت: تحریم دولت علیه تولید هم این است که خودش کالای خارجی مصرف می کند و برخی وزارتخانه ها حتی نوشت افزار و خودروی خود را از داخل تهیه نمی کنند.

کارشناس اقتصاد مقاومتی افزود: وقتی از پیمانکاران خارجی و واگذاری ازمایشگاههای داخلی به خارجی ها استقبال می کنیم در واقع به تحریم داخلی مبادرت کرده ایم.

وی اظهارداشت: نحریم شبکه بانکی با دادن تسهیلات به وارد کننده و بازرگان و مفسد اقتصادی و قاچاقچی رخ می دهد در حالیکه تسهیلات به تولیدکننده با سود ۳۰ درصد تمام می شود و این موضوع کمرشکن است.

عبدالملکی گفت: اگر تحریم های داخلی را از اقتصاد کشور خارج کنیم هیچکس قادر نخواهد بود به ما اسیب برساند.

سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت تحریم داخلی

وی اضافه کرد: نخریدن کالای ایرانی و تحریم آن و استفاده از محصولات خارجی سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور اسیب می زند و ۱.۵ میلیون نفر شغل خود را از دست می دهند.

عبدالملکی با اشاره به مهمترین علت خرید کالای خارجی هم اظهارداشت: عده ای تحت تاثیر «برند» یک کالا هستند و برخی تحت تأثیر تبلیغات قرار دارند و یک گروه از روی غفلت به سمت کالای خارجی می‌روند و نادانسته از آن استفاده می‌ کنند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: باید خرید کالای ایرانی را تمرین کنیم و بتدریج ذهن خود را از این که حتما هر کالای خارجی بهتر است از ذهن ما دور شود.

«نفوذ» مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است

این کارشناس حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: باید مراقب موضوع مهم نفوذ در بین تصمیم ‌گیران و تصمیم‌سازان کشور باشیم زیرا با ایجاد یک دیوار بتنی در مقابل اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی قرار گرفته و نمی گذارند این مهم محقق شود.

وی بیان کرد: شبکه نفوذی نمی گذارد شبکه بانکی درست عمل کند، تحریم داخلی برداشته شود و بشکند، سیستم اموزشی درست تربیت کند و علم و فنآوری وارد تولید کشور شود.

عبدالملکی گفت: اقتصاد ایران درگیر عوامل نفوذ و تحریم داخلی است و تا از آن خلاص نشود نمی توان به شکوفایی و رونق در اقتصاد دست یافت و اقتصاد مقاومتی را عملی کرد.

در ادامه عباس کاظمی مسئول جبهه فعالان فرهنگی استان قزوین گفت: عرصه های فرهنگی به سربازانی خستگی ناپذیر و پرتلاش نیازدارد تا بتوان به اهداف تعیین شده دست یافت.

وی گفت: در شرایط کنونی بشدت نیازمند فعالیت سازنده و تاثیر گذار برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب هستیم و این جبهه تلاش می کند با همه توان و بهره گیری از ایده های فعالان متعهد در این مسیر گام بردارد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۶۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه مدیران و معاونان سازمان صمت استان، تعزیرات حکومتی تهران و سازمان غذا و دارو با حضور در دو شرکت‌های داروسازی از خطوط تولید و آزمایشگاه‌های مختلف این دو مجموعه بازدید کرد و گفت: مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی صالحی در حاشیه این بازدید ضمن تبریک و تهنیت روز کارگر و معلم اظهار کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که سال جاری را با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری کردند و حسب دستور رئیس قوه قضائیه به منظور حمایت از تولید، از دو شرکت داروسازی توفیق دارو و خوارزمی که از جهات مختلف برای نظام جمهوری اسلامی ایران ارزشمند هستند، بازدید به عمل آوردیم.

وی افزود: در قوه قضائیه دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در دادگستری‌های تمام استان‌های کشور فعال است تا از واحدهای تولیدی و صنعت گران حمایت شود.

دادستان تهران ادامه داد: در جلسه امروز با مسئولان و مدیران این شرکت‌های دارویی اعلام کردیم که مطالبات، مسائل و مشکلات موجود را به صورت مکتوب به دبیرخانه واحد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران ارائه دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای پیگیری و رفع آن‌ها اقدام کنیم.

صالحی درباره مشکل اعلامی طولانی شدن ترخیص مواد اولیه گفت: فرایند اداری ترخیص مواد اولیه را با قید فوریت بررسی و مرتفع می‌کنیم، همچنین برای رفع مشکل فرسودگی ماشین‌آلات شرکت‌ها از طریق برگزاری جلسه با بانک‌های عامل موضوع اعطای تسهیلات مصوب را پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلاتی که دو شرکت داروسازی بیان کردند مربوط به تأمین نشدن نقدینگی، پرداخت نشدن مطالبات، فرسوده شدن ماشین آلات، کیفیت قیمت گذاری در صنعت دارو، تخصیص نیافتن به موقع ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه بود که مقرر شد شرکت‌های داروسازی مسائل مربوط به هر دستگاه را به صورت مجزا اعلام کنند تا پیگیری و جلسات لازم از طریق واحد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: مصوبات حمایتی که در جلسه امروز تصویب شد، در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران پیگیری خواهد شد، همچنین جلساتی به منظور پیگیری اجرای مصوبات با مسئولان امر که می‌توانند مشکلات این واحدهای تولیدی را رفع کنند در دادسرای تهران برگزار خواهیم کرد و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، موانع پیش روی این واحدهای تولیدی را در خصوص چالش‌هایی که مطرح کردند به حداقل می‌رسانیم.

کد خبر 750026

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "