Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم "آشیق لار بایرامی" با حضور هنرمندان مطرح کشور،15 اردیبهشت ماه سال جاری در زنجان برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،موسیقی همواره در زنجان از طرفداران بیشماری برخوردار است و در جشن ها و مناسبت های مختلف از موسیقی سنتی زنجان استفاده می شود.

موسیقی آشیقی زنجان در استان های همجوار نیز مورد توجه است و علاقه مندان به موسیقی از این هنر استقبال خوبی دارند،برگزاری جشنواره مختلف موسیقی در زنجان موجب شده تا مردم و هنرمندان نیز از این هنر به خوبی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی آشیقی زنجان زبانزد مردم کشور است، این موسیقی بومی زنجانی ها و بازتاب مهم‌ ترین وجوه و جوانب زندگی مردم محسوب می شود،دستگاه ‌ها و مقام‌ های آذربایجان با داشتن زیر و بم‌ های ویژه و حالات لطیف هر کدام گویای دریایی از تحولات درونی مردم هستند.

خوانندگان بزرگی مانند مصطفی پایان، پروفسور بلبل و ... توانسته‌ اند تاکنون مقام ‌های موسیقی آذربایجان را به طور استادانه‌ ای اجرا کنند.

ویژگی و مشخصات موسیقی ملی، سنتی و آذربایجانی در جهات و وجوه مختلفی متجلی می‌شود، قدیمی ‌‌ترین آلت موسیقی آذربایجان ساز است که یکی از آلات موسیقی کهن است که قدیمی ‌ها به آن «قوپوز» می‌گفتند و امروز به «ساز» معروف شده است.

یکی از خصیصه‌ های بارز موسیقی آذربایجانی بدیهه ‌گویی و بدیهه نوازی است که این خصیصه به مجری آهنگ اجازه می‌‌دهد که نیروی فانتزی و قوه خیال خویش را در مقیاس وسیعی به کار اندازد و در عرصه پهناوری به کار گیرد.

 

*تجلیل از مقام استاد مسلم عسگری

 امسال نیز مراسم آشیق لار بایرامی در زنجان با تجلیل از مقام استاد مسلم عسگری در زنجان برگزار می شود.

این مراسم 15 اردیبهشت ماه سال جاری باحضور اساتید موسیقی آشیقی کشور،در زنجان برگزار می‌شود.

ساعت برگزاری این مراسم 17 عصر روز شنبه در فرهنگسرای امام خمینی (ره) است.

گفتنی است،پیوستگی فرهنگی و قومی مردم استان با مردم آذری زبان از یک سو و ارتباط آن با منطقه های کردنشین و گیلک نشین و تهران از سویی دیگر زمینه شکل گیری نوعی از موسیقی محلی ویژه ای را فراهم آورده که به « موسیقی زنجانی» معروف است.

 اما باید به یاد داشت، پیوستگی عمیق و ریشه داری میان موسیقی زنجانی با موسیقی آذربایجانی است.

در بیشتر روستاهای استان زنجان، جشن های عروسی با هنرنمایی های آشیق ها آغاز و پایان می یابند.

در حال حاضر آشیق های زنجان با نغمه ها و ترانه های دلکش و داستان سرایی های خود رونق بخش محفل ها و جشن های مردم استان هستند.

علاوه بر آن موسیقی مقامی نیز در برخی از جشن های مردم به ویژه در مناطق شهری نواخته می شود و آواز افشاری و آواز بیات تُرک از موسیقی های اصیل منطقه زنجان است.
هنر موسیقی آشیقی قدمتی هفت هزار ساله دارد که به عنوان موسیقی بومی آذربایجانی ها مورد استقبال بسیاری از مردم  زنجان است.

 

*هنر بومی آذربایجانی ها مورد توجه جهانیان

علیرغم اینکه بیش از دوهزار سال است که غرب وشرق به قدرت موسیقی در برانگیختن احساسات اذعان کرده‌اند، هنر موسیقی آشیقی با قدمت دیرینه و هفت هزار ساله به عنوان یک هنر بومی و اصیل آذربایجان مطرح است.

قدمت این هنر موجب شده است تا مجسمه ای از یک هنرمند آشیقی در موزه فرانسه به نمایش درآید که همین مساله اصالت این هنر آذری را متذکر می شود.
موسیقی آذری آشیقی که بازتاب کننده جوانب زندگی مردم است، مفاهیم اجتماعی، عرفانی، اخلاقی و دنیوی را مورد تاکید قرار می دهد و احوالات مختلف احساسات، غم و شادی، وصال یار و قهرمانی ها از طریق این موسیقی به شنونده منتقل می شود.

شایان ذکر است که عید عاشیق‌ها، به عنوان میراث معنوی، در روز ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۸ به شماره پرونده ۸۰ به ثبت ملی رسیده است و حوزه ی موسیقی عاشیقی زنجان با برگزاری این مراسم در بین هفت حوزه داخل کشور، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مراسم از سال ۱۳۸۵ برگزار شده و امسال نیز سیزدهمین دوره ی آن برگزار می شود./

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۱ چایخانه رضوی در زنجان

ایسنا/زنجان مدیر کانون‌های خدمت رضوی در استان زنجان گفت: ۲۱ چایخانه آستان قدس رضوی همزمان با دهه کرامت در زنجان ایجاد خواهند شد.

قاسم محمدی امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) در جمع اصحاب رسانه استان زنجان، با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع دهه کرامت در ۳۵ سرفصل، اظهار کرد: پرچم بارگاه حضرت معصومه (س) با حضور خادمان ۲۱ ازدیبهشت ماه وارد استان می‌شود و به مدت سه روز برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حضور خادمان در زندان‌های زنجان، خدابنده و ابهر، ادامه داد: خادمان امام رضا (ع) در قالب برنامه  زیر سایه خورشید به مدت یک هفته در استان حضور می‌یابند. 

قاسمی با اشاره به کلنگ‌زنی چایخانه‌های آستان رضوی در شهر زنجان، گفت: طبق برنامه مقرر شده، ۸۸۸ چایخانه در کشور ایجاد شود که سهم استان زنجان از این تعداد ۲۱ چایخانه است. 

مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان نیز در این جلسه بیان کرد: دهه کرامت فرصتی برای افزایش نشاط اجتماعی جامعه است. 

غلامرضا نظری با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، ادامه داد: در ۱۰ پارک برنامه صبحگاهی و عصرگاهی ورزش برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های متعددی اعم از تجلیل از مفاخر قرآنی استان و برنامه‌هایی برای کودکان بخصوص دختران در این هفته برگزار خواهد شد. 

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام علی ناصر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی زنجان اظهار کرد: برگزاری مراسم روز دختر و تجمع دانش‌آموزان، برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای طرح تلاوت در شب، از جمله برنامه‌های دهه کرامت در استان است.

با بیان اینکه برای برگزاری مطلوب برنامه‌های دهه کرامت، جلسات مختلفی برگزار و برنامه‌های پیشنهادی مطرح و نهایی شد، گفت: معرفت و آگاهی نسل کنونی بویژه کودکان و نوجوانان با مکتب اهل‌ بیت (ع) آن‌گونه که باید و شاید نیست. بر این اساس برنامه دهه کرامت با هدف تبیین هرچه بیشتر این مکتب برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم مذهبی در جامعه، افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان به‌عنوان ستاد برگزاری برنامه‌های دهه کرامت انتخاب شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های تهران و روسیه
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • کشف شمشیر کمیاب ۱۰۰۰ ساله
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله در اسپانیا
  • ایجاد ۲۱ چایخانه رضوی در زنجان
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله
  • مراسم تجدید میثاق با شهید «مرتضی غلامی» در گناوه برگزار شد
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی