Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: رهاسازی سنجاب در باغستان سنتی قزوین باعث ایجاد خسارت به محصولات این باغات می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا نوروزیان در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ اظهار کرد: در طی چند سال اخیر بدلیل مناسب بودن شرایط زیستی برای برخی گونه‌های جانوری؛ جمعیت سنجاب در باغستان‌ها بشدت افزایش یافته که مشکلاتی را برای باغداران استان ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی با بیان اینکه ورود گونه‌های جانوری به هر منطقه، اثرات مخربی بر زیستگاه‌ها بر جای می‌گذارد، افزود: یکی از این گونه‌های جانوری؛ سنجاب ایرانی است و گونه بومی غرب کشور است که در اثر رهاسازی توسط برخی افراد در اراضی کشاورزی و باغی استان؛ باعث شده تا باغستان سنتی با چالشی زیست محیطی مواجه شود که نتیجه آن، آسیب به مزارع و خصوصا باغ‌های منطقه شده است. 

کارشناس محصولات ارگانیک جهادکشاورزی استان قزوین به ویژگی‌های این گونه جانوری اشاره کرد و گفت: سنجاب حیوانی نیمه اهلی و گیاهخوار است که توانایی فوق العاده ای در بالارفتن از درختان دارد و از میوه‌ها و دانه‌هایی مانند: پسته، فندق، گردو و بادام تغذیه می‌کند. 

وی اضافه کرد: سنجاب‌ها به سه شکل؛ درختی، زمینی و پرنده و به رنگ‌های قرمز، طوسی سفید، مشکی و شکم سفید و گوش مشکی در طبیعت وجود دارند. 

به گفته این مسئول؛ زیستگاه سنجاب ایرانی نواحی شمالی زاگرس به طرف جنوب و نواحی استان کردستان تا ارومیه در جنگل‌های بلوط است. 

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه باغداران باغستان سنتی قزوین از وجود این گونه جانوری در باغات اظهار گلایه و نارضایتی دارند، ادامه داد: این گونه جانوری با جنگل‌های بلوط زاگرس سازگاری دارند و در استان قزوین برای تغذیه خود از محصولات پسته، بادام، فندق، گردو و میوه‌ها استفاده می‌کنند که باعث بروز خسارت و صدمات جبران ناپذیری به باغات سنتی شده است. 
نوروزیان تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت خرید و فروش سنجاب در سطح کشور، متاسفانه عده ای سودجو اقدام به فروش سنجاب می‌کنند و با توجه به مشکلات نگهداری این گونه جانوری، عده ای آن را در باغستان سنتی رهاسازی کرده و سنجابها شروع به تکثیر می‌کنند. 

وی اذعان کرد: باتوجه به عدم حضور پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و جغد افزایش جمعیت سنجاب درباغستان نگران کننده شده است. 

این مسئول تاکید کرد: اداره کل محیط زیست، شهرداری قزوین و دستگاه‌های مربوطه استان می‌توانند ضمن پایش دائم زیستگاه‌ها، برنامه‌هایی را برای مبارزه بیولوژیک و کنترل جمعیت سنجاب ایرانی در باغستان‌های سنتی قزوین داشته باشد.

نوروزیان اضافه کرد: همچنین اداره کل محیط زیست استان در جهت جمع آوری صید زنده این گونه جانوری تحت حمایت تدابیر لازم را بیندیشند تا ضمن حمایت؛ از انقراض این گونه جانوری منحصربه فرد جلوگیری شود.

وی همچنین از شهروندان استان قزوین درخواست کرد: تا از رهاسازی هرگونه جانوری در زیستگاه‌های طبیعی، باغات و اراضی کشاورزی بدون مشورت کارشناسان محیط زیست به صورت جدی خودداری کنند.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات

رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات را در برنامه استان داریم، گفت : هزار هکتار به توسعه باغات آبی و ۶۰۰ هکتار دیگر به توسعه باغات دیم اختصاص خواهد داشت.

فیض قربانی افزود: پیش‌بینی می‌شود با این سطح از توسعه در مجموع ۱۶ هزار تن محصول باغی به مجموع تولیدات باغی استان کرمانشاه اضافه شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: توسعه باغات دیم شامل باغات بادام، انگور، پسته و توسعه باغات آبی نیز شامل توسعه نخیلات، باغات مدرن و باغات کلاسیک خواهد بود.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه باغات را در استان دارای توجیه اقتصادی عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و طبیعت چهار فصل مستعد توسعه باغات بوده، ضمن اینکه همجواری با کشور عراق فرصت خوبی را برای صادرات محصولات باغی در اختیار استان قرار خواهد داد.

فیض‌قربانی با دعوت از سرمایه گذاران برای ورود در زمینه توسعه باغات در استان، تاکید کرد: سرمایه گذاری روی توسعه باغات می‌تواند ارز آوری بالایی برای استان کرمانشاه از قِبَل صادرات محصولات باغی به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سرمایه گذارانی که بخواهند در زمینه توسعه باغات کار کنند، هم در زمینه تسهیل صدور مجوز‌ها و هم در حوزه معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت حمایت خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته در مجموع ۹۰۰ هکتار - شامل ۳۷۶ هکتار باغ دیم و مابقی باغات آبی - به سطح باغات استان اضافه شد.

فیض‌قربانی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون ۴۵ هزار هکتار باغ دارد، گفت: سالانه ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی در استان کرمانشاه تولید می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • برداشت گل گاوزبان از باغات اشکورات رودسر
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • برنامه‌های گرامیداشت روز و هفته شیراز اعلام شد