Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نمکزارهای حاج علی قلی شهرستان دامغان دریاچه ای از لایه های بلور نمک فرشی به وسعت 120 هزار هکتار با نقش های چندضلعی که نورهای متفاوت شبانه روز رنگ رنگ می شود و چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

قطر متوسط این چند وجهی ها به 125 متر می رسد و هر یک از این چند وجهی های بزرگ از چند وجهی های کوچک تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کویر حاج علی قلی آب و خاک و نمک دست به دست هم داده و مناظر بی بدیلی را به تصویر کشیده اند. بلورهای سفیدی که در تلالو خورشید مانند الماس هایی در دل زمین می درخشند.

کویر حاج علی قلی از جمله جاذبه های دیدنی و کمتر دیده شده استان سمنان در جنوب شرقی شهرستان دامغان قرار دارد .
گستره این کویر از کوه آهوانو در شرق تا روستای فرات در غرب است. وسعت این کویر شش هزار و 541 کیلومتر مربع است.
گیاهان شورپسند و در برخی نقاط  درختچه تاغ از مهم ترین گونه های گیاهی کویر حاج علی قلی است.

دو مسیر برای ورود به کویر حاج علی قلی وجود دارد، مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان است.
نمک های تشکیل شده در این کویر مصارف خوراکی و دارویی دارد
این نظر کارشناسی مشکات کارشناس اداره محیط زیست شهرستان دامغان است که می گوید : نمک های تشکیل شده در این کویر علاوه بر مصارف خوراکی به عنوان مواد دارویی از آن استفاده می شود.

به گفته معصومه داودیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان ، دریاچه نمک نمک کویر حاج علی قلی در گذشته دریاچه واقعی بوده  و آثار این دریاچه در اطراف کویر مشاهده می شود.
نمونه این آثار ، سنگواره های حلزون و ماهی است که در این منطقه پراکنده شده و به مرور زمان بر اثر خشکسالی این آب تبخیر شده و نمک آن باقی مانده است.

با توجه به کویری بودن این منطقه ، بهترین زمان برای سفر به این مکان در پاییز، زمستان و اوایل بهار است.
کویر با توجه به فصلی که به آن سفر می کنید در طول روز گرمای دلنشین و گاهی طاقت فرسا و پس از غروب سرمای خنک و البته گاه سوزناک خواهد داشت.
 
کویر حاج علی قلی شهرستان دامغان با جذابیت های منحصر به فردش سالانه پذیرای هزاران گردشگر و طبیعت دوست است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۹۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی بهمن شاهدوست مسئول نمایشگاه گفت: بازارچه کسب و کار دانش آموزی دبیرستان شوکت فدایی در محل کاروانسرای روستای قاسم آباد باحضور مسئولان شهرستان بجستان برگزارشد تا دانش آموزان باروش‌های جدید کسب و کار آشنا شوند.
وی افزود: این نمایشگاه شامل صنایع دستی، هنری، سوغات کویر و انواع دست پخت‌های خانگی و لبنیات محلی بویژه لبنیات شتر بود که استقبال مردم باعث دلگرمی دانش آموزان خطه کویر شد.
روستای قاسم آباد یکی از دورافتاده‌ترین روستا‌های بجستان است که همچون نگینی در دل کویر می‌درخشد و کاروانسرای تاریخی این روستا از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • دیروز، ایرانی‌های تورنتو با دیدن آرنولد شوارتزنگر، غش و ضعف کردند
  • «طوفان الاقصی» بزرگترین شکست نظامی را برای اسرائیل رقم زد
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • تشکیل حیرت‌انگیز یک دریاچه در کویر اصفهان + فیلم
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • وضعیت دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر (فیلم)
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • باران همچنان مهمان کویر کرمان است
  • بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان