Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:22:06 GMT

دولت و مجلس به افزایش اختیارات شوراها تن دهد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۹۷۸۱۱

دولت و مجلس به افزایش اختیارات شوراها تن دهد

‌نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها گفت: دولت و مجلس باید به افزایش اختیارات شوراها براساس هفت اصل قانون اساسی تن دهند و به تقویت این نهاد مردمی و مدنی کمک کنند.

‌پویا مجرد در آستانه روز ملی شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در همه شهرستان‌ها قرار است برنامه‌های تجلیل از منتخبین مردم در شورا و خدمات بی‌ادعای اعضای پرتلاش شورا برگزار شود که در مرکز استان نیز با حضور اعضای شورای استان و روسای شورای شهرها و شهرستان‌ها جلسه‌ای درخصوص مراسم بزرگذاشت روز شورا برگزار ‌شود؛ هر چند که انتظار داشتیم در یک فضای بزرگتر این آئین با دعوت از همه اعضای شوراها برگزار می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی شوراها به ویژه غفلت از نظام یکپارچه مدیریت شهری و آسیب‌های ناشی از آن خاطرنشان کرد: با گذشت چهار دوره از فعالیت شورا هنوز در عمل مدیریت واحد شهری به شکل منسجم و هماهنگ با سایر دستگاه‌ها اجرایی نشده و متاسفانه احساس می‌شود دولتی‌ها اعضای شورا را رقیب خود می‌دانند و آنچنان که این مجموعه را باید همراهی کنند گامی جدی و اساسی در این زمینه برنمی‌دارند.

عضو شورای شهر پارس‌آباد گفت: ما در شورای استان و همچنین شورای عالی کشور جلسات متعددی را داشتیم تا این موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم که شورای استان نیز در راستای افزایش اختیارات شوراها و عملکرد مناسب آنها دیدارها و نشست‌هایی را با مسئولان و مدیران ارشد انجام داده و یا در مرحله برنامه‌ریزی هستیم.

مجرد افزود: عدم هماهنگی دولتی‌ها و برخی از مسئولان حوزه قانونگذاری سبب شده تا شوراها همچنان از برخی قصورها و کوتاهی‌ها رنج ببرند در حالی که باید با هماهنگی بیشتر تلاشی‌ فراگیر انجام دهیم تا در یک فضای همدلی و هماهنگی کارها در مسیر تقویت و توسعه بیشتر در مسیر خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم به سامان برسد.

وی ضرورت افزایش اختیارات شوراها را به عنوان یک مطالبه واقعی یادآور شد و بیان کرد: اختیارات شوراها اختیارات قانونی است چرا که براساس هفت اصل قانون اساسی اختیاراتی به شوراها داده شده است که اگر آنها عملی شوند بسیاری از موانع برطرف خواهد شد. 

نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه مصوبات شوراها برای همه مسئولان طبق اصل (‌اصل قانون اساسی نوشته شود‌) ‌به ویژه استانداران، فرمانداران و بخشداران شهرداران‌ لازم‌الاجراست، انتظار داریم تا این مصوبات که در چارچوب قانونی انجام می‌شود، مورد توجه و اهتمام آنها قرار گرفته و در راستای افزایش اختیارات شوراها به عنوان یک نهاد مردمی و مدنی تلاشی واقع‌بینانه و عملی انجام دهند.

مجرد اظهار کرد: در دوره‌های گذشته اگر لایحه‌ای نیز از سوی دولت به مجلس در قالب یکپارچگی نظام مدیریت شهری و افزایش اختیارات شوراها ارائه شده نتایجی از آنها را شاهد نیستیم و حتی طرحی مصوب و یا پیشنهاد نیز نشده است.

وی گفت: بنده به جرأت اعلام می‌کنم شورای عالی استان‌ها در گذشته به جای شورا محوری یک سیستم خودمحوری بوده و از این محل آسیب دیده است.

عضو شورای شهر پارس‌آباد با اشاره به اینکه در این دوره با حضور الویری به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها که تعامل و ارتباطی نزدیک با دولتی‌ها دارد، خاطرنشان کرد: در این دوره فرصتی طلایی و استثنائی برای شورای عالی فراهم آمده است تا از این امتحان سخت هم شورای عالی و هم تک تک اعضای آن با سربلندی بیرون آمده و عملکرد مناسبی را از خود به یادگار بگذارند.

مجرد افزود: در کل انتظار ما در قالب شورای شهرها، بخش‌ها و شهرستان‌ها و استان این است که با همراهی دولت و مجلس بهترین بستر برای منتخبین پارلمان محلی فراهم آید تا بدون دغدغه در راستای تامین منافع مردم گامی و جدی و عملی بردارند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۹۷۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد

فرماندار شهریار با تأکید بر هم‌افزایی در مجموعه شوراهای اسلامی، گفت: لازمه خدمت شوراهای اسلامی شهر و روستا، گره‌گشایی مشکلات مردم باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، علیرضا فاتحی‌نژاد ظهر امروز در آیین گرامیداشت شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه افتخار انقلاب اسلامی نظام مردم‌سالاری و مشارکت مردمی است، اظهار داشت: شورا‌های شهر و روستا جلوه‌ای از مشورت در نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی 45 سال در حوزه‌های مختلف بر پایه مشورت پیش رفته است، افزود: باید پیرو فرامین رهبری خدمت گذار مردم بود و خالصانه و صادقانه به مردم خدمت کرد.

فرماندار شهرستان شهریار با بیان اینکه خودپسندی یکی از آفت‌های بزرگ مسئولیت است، تصریح کرد: شورا برآمده از مردم است و هم‌افزایی در مجموعه شورا بسیار حائز اهمیت است لذا باید با مشورت در آبادانی شهر و روستا تلاش کرد.

فاتحی‌نژاد در ادامه با تأکید بر انجام کارهای جمعی، تخصصی و علمی در شوراهای شهر و روستا گفت: شوراهای اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای در کشور دارند، لذا مردم نیز باید در انتخاب‌ خود دقت نظر داشته باشند تا نسل آینده از خدمات خوب شوراها بهره ببرند.

وی با بیان اینکه لازمه خدمت باید گره‌گشایی مشکلات مردم باشد، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، انقلاب مردمی است که با ابتکار خود شوراهای شهر و روستا را به وجود آورده است تا حرف‌های مردم شنیده و مطالبه شود.

فرماندار شهریار با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در امانت‌داری مردم در نزد شوراها در تمامی حوزه‌ها بیان کرد: برخی از اعضای شوراها اقدامات و فعالیت‌های نامناسبی دارند که منجر به ورود و برخورد دستگاه‌های نظارتی و قضایی شده و سلب اعتماد مردم از شوراها را نیز در پی دارد.

فاتحی‌نژاد با تأکید بر برنامه‌ریزی مناسب شوراهای شهر و روستاهای شهرستان شهریار در توسعه و آبادانی گفت: توفیق خدمت گذاری برای شوراهای شهر و روستا در دوره بعدی درگرو عملکرد خوب و سالم است.

اعضای شورا با رفتارهای اشتباه کام مردم را تلخ نکنند

در ادامه این مراسم حمزه خوارزمشاهی با بیان اینکه مشارکت مردم در موضوعات شهری منجر به توسعه و آبادانی می‌شود، گفت: شوراهای شهر و روستا باید قدردان مردم باشند که مدال نوکری را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا حلقه ارتباطی مردم و مسئولین فرادستی هستند، تصریح کرد: باید امانت‌دار رأی مردم باشیم و با مصوبات خوب و مناسب منجر به توسعه شهرها و روستاها باشیم.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر افزایش اختیارات شوراها بیان کرد: شوراها نباید فقط شورای منتسب به شهردار و دهیار باشند، بلکه باید با تکیه بر وظایف و امکانات موجود خدمات بیشتری را نیز ارائه کنند.

خوارزمشاهی با اشاره به برخی دستگیری‌ شوراها در کشور گفت: نباید با کارهای اشتباه کام مردم را تلخ و به دشمنان و رسانه‌های معاند خوراک داده شود.

وی با انتقاد از عدم همراهی برخی از اعضای شورا در همراهی مجموعه شورای شهر و روستا تصریح کرد: اعضای شورا باید به خرد جمعی احترام بگذارند و انرژی و ظرفیت خود را برای مخالفت در برابر مصوبات به‌کار نگیرند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها در پایان خاطرنشان کرد: دولت در اجرای پروژه‌ها از کمک شوراها بیشترین بهره را می‌برد و همه این مسائل و همراهی شورا با دولت برای رفاه مردم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد