Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@03:15:27 GMT

قرآن؛ عامل پیوند میان کتابخوانی و مسجد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۰۱۳۹۴

قرآن؛ عامل پیوند میان کتابخوانی و مسجد

به گزارش ایکنا از گیلان، محمدحسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت شامگاه گذشته، 8 اردیبهشت در نخستین نشست کتابخوان مساجد استان گیلان که در مسجد فاطمیه رشت برگزار شد، با گرامیداشت اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت علی اکبر(ع)، اظهار کرد: روز جوان را به همه جوانان دیروز، امروز و آینده تبریک می گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مسجد فاطمیه را جزو مساجد فرهنگی استان و شهر رشت دانست و افزود: این مسجد در حوزه اندیشه، فرهنگ، کتاب و کتابخوانی جایگاه والایی دارد و بعد از انقلاب شخصیت های برجسته ای را تحویل جامعه داده است. حضور فرهنگی در فعالیت های انقلابی با برگزاری جلسات همخوانی و بازخوانی کتاب های علامه شهید مرتضی مطهری سبب شد مسجد فاطمیه این جایگاه را کسب کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت، با اشاره به چرایی برگزاری نشست کتابخوان در مساجد، گفت: بدون تردید کتاب و کتابخوانی در تمدن از درجه و جایگاه ویژه ای برخوردار است و این جایگاه و منزلت ناشی از تعالیم متعالی اسلام می باشد.

عاقل منش، با بیان اینکه رسول گرامی اسلام(ص) با واژه «اقرا» مبعوث شد، خاطرنشان کرد: در تمامی روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به خواندن کتاب به ویژه آیات نورانی قرآن کریم در راستای نشر و گسترش اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی توصیه و تاکید شده است.

وی ادامه داد: در اسلام مکان و جغرافیای زمانی برای کسب علم و دانش مطرح نیست و همواره مسلمانان دعوت به دانش آموزی و دانش اندوزی شده اند. از زمانی که قرآن به شکل مکتوب درآمده، بسیاری از مسلمانان کتاب به مساجد اهدا می کنند و لذا این پیوند میان کتابخوانی و مسجد وجود دارد.

عضو شورای شهر رشت، با اشاره به وجود کتابخانه های ارزشمند در دل مساجد، خاطرنشان کرد: برگزاری نشست کتابخوان مساجد می تواند علاوه بر نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی، در نشر و گسترش تعالیم اسلامی و تعمیق فرهنگ قرآنی تاثیر بسزایی داشته باشد.

منشور حقوق شهروندی؛ ضامن جامعه اسلامی سالم و شاداب

فاطمه رفیعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، با اشاره به انس و قرابت نمازگزاران مسجد فاطمیه رشت با کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: ما در دفتر امور بانوان چندین کمیته داریم که بیشتر این کمیته ها حقوقی است.

وی عدم اطلاع کافی شهروندان از حقوق اولیه خودشان را یکی از حلقه های مفقوده در امر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: برای اینکه مردم مطالبه گر و مدافع حقوق خودشان باشد، باید منشور حقوق شهروندی را مطالعه کنند.

این مقام مسئول، به معرفی کتاب «منشور حقوق شهروندی» پرداخت که از سوی رئیس جمهوری در سال 95 ارائه شده است و اضافه کرد: این کتاب بسیار عمیق و پرمعناست و هر کسی با مطالعه آن نسبت به حقوق قانونی خود در جامعه انسانی و اسلامی آگاهی پیدا می کند.

رفیعی، با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قوانین اسلام مطابقت دارد، خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی براساس قانون اساسی ماست و در آن بر رعایت اخلاق حسنه، راستگویی، درستکاری، امانتداری، مشورت، حفظ بیت المال، رعایت حق الناس، وجدان کاری، اعتدال و پرهیز از شتابزدگی از سوی دولتمردان تاکید شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده گیلان، با اشاره به نقض حقوق کودکان، زنان، مردان، جوانان، بیکاران، شاغلین و... در بعضی موارد، اظهار کرد: ساز و کارهای دسترسی به حقوق شهروندی در کتاب مذکور بیان شده است. بی تردید اگر هر کدام از ما در هر جایگاهی پیگیر حقوق شهروندی باشیم، شاهد یک جامعه اسلامی سالم و شاداب و بانشاط با هر قومیت، نژاد، مذهب، گویش و فرهنگ خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۱۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حامد منیری مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت در نشست خبری پیوند صادق که ظهر امروز ۱۲ اردیبهشت و در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، برنامه عزاداری در مدارس کشور ساعت ۱۰ صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت با عنوان «پیوند صادق» برگزار می‌شود که دانش‌آموزان با حضور در محل تحصیل خود در قالب عزاداری به سمت نخستین و نزدیکترین مسجد محل خود حرکت می کنند و بعد از اقامه نماز گفتگوی علمی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه، طرح پیوند صادق به همت عده‌ای از نیرو‌های مردمی در محلات و مدارس سراسر کشور کلید زده شده است، افزود: این طرح با توجه به پاسداشت مقام معلم، در دستور کار قرار گرفت که هدف از اجرای آن، نشر معارف امام جعفر صادق (ع) و ترویج فعالیت‌های این امام در تمام اعصار در حوزه‌های دین و دیانت و دانش پروری است.

منیری با بیان اینکه دانش پروری از مسائل مهم روز است و امام صادق (ع) نیز شاگردان بسیاری را تربیت کردند، افزود: بیش از ۵۰ درصد از روایات ما، محصول تلاش‌های امام جعفر صادق (ع) است.

وی اضافه کرد: این طرح باهدف پیوند در ۴ نقطه مرکزی و فرهنگی یعنی منزل، محله، مدرسه و مسجد اجرا می‌شود.

منیری گفت: این طرح در حال حاضر نوپاست و امیدواریم در آینده در کل کشور منشأ خدمات فرهنگی باشد.

دیگر خبرها

  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود