Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@20:59:03 GMT

دولت و مجلس به افزایش اختیارات شوراها تن دهد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۰۲۶۴۶

دولت و مجلس به افزایش اختیارات شوراها تن دهد

نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها گفت: دولت و مجلس باید به افزایش اختیارات شوراها براساس هفت اصل قانون اساسی تن دهند و به تقویت این نهاد مردمی و مدنی کمک کنند.
پویا مجرد در آستانه روز ملی شوراها در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل، اظهار کرد: در همه شهرستان‌ها قرار است برنامه‌های تجلیل از منتخبین مردم در شورا و خدمات بی‌ادعای اعضای پرتلاش شورا برگزار شود که در مرکز استان نیز با حضور اعضای شورای استان و روسای شورای شهرها و شهرستان‌ها جلسه ای درخصوص مراسم بزرگذاشت روز شورا برگزار  شود هر چند که انتظار داشتیم در یک فضای بزرگتر این آئین با دعوت از همه اعضای شوراها برگزار می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی شوراها به ویژه غفلت از نظام یکپارچه مدیریت شهری و آسیب‌های ناشی از آن خاطرنشان کرد: با گذشت چهار دوره از فعالیت شورا هنوز در عمل مدیریت واحد شهری به شکل منسجم و هماهنگ با سایر دستگاه‌ها اجرایی نشده و متاسفانه احساس می شود دولتی‌ها اعضای شورا را رقیب خود می‌دانند و آنچنان که این مجموعه را باید همراهی کنند گامی جدی و اساسی در این زمینه برنمی‌دارند.
عضو شورای شهر پارس‌آباد گفت: ما در شورای استان و همچنین شورای عالی کشور جلسات متعددی را داشتیم تا این موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم که شورای استان نیز در راستای افزایش اختیارات شوراها و عملکرد مناسب آنها دیدارها و نشست‌هایی را با مسئولان و مدیران ارشد انجام داده و یا در مرحله برنامه‌ریزی هستیم.
مجرد افزود: عدم هماهنگی دولتی‌ها و برخی از مسئولان حوزه قانونگذاری سبب شده تا شوراها همچنان از برخی قصورها و کوتاهی‌ها رنج ببرند در حالی که باید با هماهنگی بیشتر تلاشی‌ فراگیر انجام دهیم تا در یک فضای همدلی و هماهنگی کارها در مسیر تقویت و توسعه بیشتر در مسیر خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم به سامان برسد.
وی ضرورت افزایش اختیارات شوراها را به عنوان یک مطالبه واقعی یادآور شد و بیان کرد: اختیارات شوراها اختیارات قانونی است چرا که براساس هفت اصل قانون اساسی اختیاراتی به شوراها داده شده است که اگر آنها عملی شوند بسیاری از موانع برطرف خواهدشد 
نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه مصوبات شوراها برای همه مسئولان طبق اصل (  اصل قانون اساسی نوشته شود )   به ویژه استانداران، فرمانداران و بخشداران شهرداران  لازم‌الاجراست ما انتظار داریم تا این مصوبات که در چارچوب قانونی انجام می‌شود مورد توجه و اهتمام آنها قرار گرفته و در راستای افزایش اختیارات شوراها به عنوان یک نهاد مردمی و مدنی تلاشی واقع‌بینانه و عملی انجام دهند.
مجرد اظهار کرد: در دوره‌های گذشته اگر لایحه‌ای نیز از سوی دولت به مجلس در قالب یکپارچگی نظام مدیریت شهری و افزایش اختیارات شوراها ارائه شده نتایجی از آنها را شاهد نیستیم و حتی طرحی مصوب و یا پیشنهاد نیز نشده است.
وی گفت: بنده به جرات اعلام می‌کنم شورای عالی استان‌ها در گذشته به جای شورا محوری یک سیستم خودمحوری بوده و از این محل آسیب دیده است.
عضو شورای شهر پارس‌آباد با اشاره به اینکه در این دوره با حضور الویری به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها که تعامل و ارتباطی نزدیک با دولتی‌ها دارد، خاطرنشان کرد: در این دوره فرصتی طلایی و استثنائی برای شورای عالی فراهم آمده است تا از این امتحان سخت هم شورای عالی و هم تک تک اعضای آن با سربلندی بیرون آمده و عملکرد مناسبی را از خود به یادگار بگذارند.
مجرد افزود: در کل انتظار ما در قالب شورای شهرها، بخش‌ها و شهرستان‌ها و استان این است که با همراهی دولت و مجلس بهترین بستر برای منتخبین پارلمان محلی فراهم آید تا بدون دغدغه در راستای تامین منافع مردم گامی و جدی و عملی بردارند.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اعضای شورای خدمات رسانی دولت و مجلس شورای شهر لایحه موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۲۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است

شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها به مناسبت فرارسیدن روز ملی شورا‌ها ظهر امروز در نماز جمعه تهران سخنرانی کرد.

دبیری در این سخنرانی در حضور نمازگزاران تهرانی عنوان کرد: روز ملی شورا‌ها را به عموم مردم و جامعه شورایی و روز کارگر و معلم را به کارگران زحمتکش و فداکار و معلمان فرهیخته و خدوم کشور تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: جای بسی افتخار است که ایران امروز در اوج اقتدار و عزت به‌عنوان الگوی انقلابی و آزادی خواهی در دنیا و منطقه مطرح شده است. پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و صعودی بوده و چشم جهانیان را خیره کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ مصادف با فرمان تاریخی حضرت امام به شورای انقلاب مبنی بر تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی شورا‌ها برای اداره امور محلی شهر و روستایی است که متاسفانه به دلیل شروع جنگ تحمیلی، فعالیت شورا‌ها با تأخیر از سال ۱۳۷۸ شروع به کار کردند. 

دبیری ادامه داد: جایگاه شورا‌ها در قانون اساسی بسیار رفیع است. به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شورا‌ها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند. در همین موضوع سیل اخیر سیستان و بلوچستان اعضا شورا‌های شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها از استان سیستان و بلوچستان از اولین لحظه‌ها و به صورت شبانه روزی پیگیر حل مشکلات مردم سیل زده بودند. چراکه اعضای شورا خود از جنس همین مردمند و هنوز هم برای باز گشایی راه‌های روستایی تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری‌ها است. از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین وظیفه دولت، ما و تمامی مسئولان مهار تورم است. عدم افزایش دستمزد کارکنان و کارگران متناسب با نرخ تورم معنای فقیر‌تر شدن روز به روز مردم با افزایش فاصله طبقاتی است. این وظیفه ماست که این مشکل را حل کرده و با ایجاد امکانات رفاهی امید را در جامعه افزایش دهیم و بتوانیم مشارکت مردم را در تمام امور ارتقا دهیم. راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است. پس بیایید متحد و همدل، با هم مشارکت مردم را افزایش داده و مردم را محرم خود بدانیم. چرا که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور نظام محسوب می‌شوند.

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه شورایی با توجه به ظرفیت قانونی خود مبنی بر برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در راستای انجام خدمات اجتماعی، رفاهی و عمرانی، آمادگی خود را جهت تحقق شعار سال «جهش تولید، با مشارکت مردم» و اقدامات عملی در این رابطه را اعلام می‌نماید. از این رو استفاده از ظرفیت عظیم جامعه شورایی که در صف اول ارتباط با مردم قرار دارند و به دنبال حل مشکلات مردم هستند در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

دبیری توضیح داد: اعضای شورا در روستا‌ها تمام تلاش خود را جهت رفع کمبود‌ها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها را از دیگر وظایف شورا‌ها در روستا‌ها برشمرد و گفت: اعضای شورا‌های روستا به‌ خوبی توانسته‌اند این وظایف را انجام می‌دهند.

وی افزود: در شهر‌ها نیز علی‌رغم کمبود‌ها و مشکلات مرتبط باید درآمد پایدار، تلاش خود را برای توسعه مناطق کم‌برخوردار مصروف می‌دارند.

دبیری ضمن اعلام آمادگی مدیریت شهری برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بیان کرد: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت نمایند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما «اجرای مدیریت یکپارچه شهری» است که در آن تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می‌کنند. همان تجربه موفقی که در تمام دنیا اجرایی شده است. 

وی با بیان اینکه جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند گفت: اعضای شورا‌های روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها بی صبرانه منتظر ملاقات با مقام معظم رهبری هستند و ما اینجا از بیت حضرت آقا در خواست می‌کنیم که در زمان مقتضی اجازه این ملاقات را به جامعه شورایی کشور بدهند تا جامعه ۱۲۷ هزار نفری شورا‌های کشور با انگیزه و اشتیاق بیشتر در رابطه با عملی کردن شعار سال قدم‌های بلند و مؤثری را بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد