Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم از اعزام گروه های برجسته تئاتر دانشگاهی به فستیوال های خارجی و یا زمینه سازی برای حضور گروه های خارجی در کشور خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین اختتامیه بخش مناطق (خلیج فارس) بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در شامگاه جمعه هفتم اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور دکتر مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس، مهندس عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر گلستانه، معاون فرهنگی و دانشجویی، پارسایی فر، مدیرکل حوزه هنری بوشهر، زارعی نماینده حوزه هنری استان تهران، دکترجولایی و دریانورد از پیشکسوتان تئاتر در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس در این مراسم گفت: حوزه علم و هنر ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و ایجاد مرزبندی مشخص، برای این دو حوزه کار بسیار دشواری است و جان مایه علم و نوآوری، خلاقیت و هنر است. اساس علم بر پایه خلاقیت بنا شده است و خلاقیت نیز از ذوق و هنر سرچشمه می‌گیرد. وی با بیان اینکه هنر ظرفیت‌های علم را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: نوآوری و خلاقیت باعث هم افزایی علم می‌شود.

در ادامه این مراسم مهندس عسکری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از دکتر مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس، دکتر گلستانه، معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر عالی لقب، مدیرفرهنگی و اجتماعی دانشگاه به خاطر میزبانی شایسته این جشنواره، آقای کوروش زارعی رئیس مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری تهران، آقای پارسایی فر، رئیس حوزه هنری بوشهر، آقای نبوی، مسئول روابط عمومی منطقه اقتصادی پارس جنوبی، آقای جهان شیر احمدی، رئیس انجمن نمایش بوشهر و آقای عبدالهی، دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران و گروه محتوایی و اجرایی جشنواره گفت: تئاتر دانشگاهی از سال ۱۳۷۶ توسط تیم‌های دانشجویی آغاز شده است و این نهال نوپا به همت دانشگاهیان اکنون به درختی تناور تبدیل گردیده است.

مهندس عسکری با اشاره به این موضوع که فرهنگ و تمدن ایرانی مبدع هنر‌های زیادی بوده است افزود: ایرانیان به عنوان صاحبان تمدن و فرهنگ خالق هنر‌های گوناگون بوده و آن را به بشریت عرضه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به هنر تعزیه یا شبیه خوانی، نقالی و نمایش‌های عروسکی سنتی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سپس افزود: رمز موفقیت و ماندگاری هنر‌های نمایشی حرکت پیوسته و توام با شناخت نیاز‌های جامعه است از این رو هنر نمایش باید نسبت به بنیان‌های اعتقادی، باور‌های عرفی، تحولات اجتماعی و دغدغه‌های مردم بی تفاوت نباشد.

وی با اشاره به اهمیت تئاتر و هنر‌های نمایشی به عنوان یکی از هنر‌های هفت گانه و نقش و جایگاه ارزشمند آن در تقویت بنیان‌های فرهنگی و ابزاری کارآمد برای بیان درد‌های جامعه از جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این جشنواره در سال ۱۳۷۶ به عنوان یک نهال بوسیله دانشجویان کاشته شد و امروز به درخت تناور پر ثمری تبدیل گشته است و برکات و ثمرات آن در کشو ر. به روشنی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه جشنواره تئاتر دانشجویی یک رویداد مهم و کم نظیر در عرصه ملی و بین الملل است که هنرمندان جوان و متعهد بی شماری به فضای حرفه‌ای سیتما و تئاتر معرفی کرده است. بنابر این باید با یک نگاه آسیب شناسانه به بررسی راه پر افتخار گذشته پرداخته و افق پیش رو را ترسیم کنیم.

مهندس عسکری گفت: تئاتر دانشگاهی باید فاخر و گفتمان ساز باشد و متناسب با ماهیت و ذات دانشگاه، مروج عقلانیت و خرد ورزی باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: تئاتر دانشگاهی باید در خدمت اعتلای فرهنگی جامعه باشد و برای مخاطبانش آراستگی و فرهیختگی به ارمغان آورد چراکه تئاتر دانشگاهی می‌تواند به بازآفرینی و ارائه روزآمد مواریث اسلامی و ایرانی بپردازد و در گسترش اخلاق در جامعه نقش آفرین باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به ضرورت ایجاد امید در جامعه گفت: تئاتر دانشگاهی باید آیینه تمام نمای غرور ملی و ارزش‌های اخلاقی باشد

از این رو تئاتر دانشگاهی باید به سراغ کلان روایت‌های اثرگذار برای تزریق روحیه امید و تقویت هویت ملی برود و در پی طراحی آرمان شهر اخلاقی باشد.

تئاتر دانشگاهی باید برخی الفاظ، حرکات و رفتار‌هایی که غنای لازم را ندارد و با فرهنگ ایرانی و باور‌های ملی و مذهبی در تعارض هستند را از ساحت خود دور کند.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی و اجتماعی گفت: به دنبال آن هستیم تا برای کارآمد و کارآفرین شدن این جشواره، با استفاده از نظر استادان تئاتر و دانشجویان هنرمند، در ساختار جشنواره بازنگری کنیم تا تئاتر مناطق در جشنواره تقویت شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های کشور در این مسیر، گفت: تقویت تعامل با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای اعتلای تئاتر دانشگاهی از برنامه‌های محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن اظهار امیدواری برای ارسال فراخوان جشنواره تا قبل از پایان جشنواره بیست و یکم، از تلاش این مجموعه برای محقق ساختن اعزام گروه‌های برجسته تئاتر دانشگاه به فستیوال‌های خارجی و یا زمینه سازی برای حضور گروه‌های خارجی در کشور خبر داد.

در ادامه این برنامه از دکتر احمد جولایی و غلامحسین دریانورد از پیشکسوتان عرصه تئاتر استان بوشهر تقدیر و قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۶۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیأت داوران، گروه‌های نمایشی دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی ناهید دادخواه از ساری، نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس، نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه، نمایش جادوی سیاه به کارگردانی سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

کد خبر 6089511

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی