Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ آیین پایانی بخش مناطق (خلیج فارس) بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، با حضور مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس، عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گلستانه، معاون فرهنگی و دانشجویی، پارسایی فر، مدیرکل حوزه هنری بوشهر، زارعی نماینده حوزه هنری استان تهران، دکترجولایی و دریانورد از پیشکسوتان تئاتر در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه خلیج فارس در این مراسم گفت: حوزه علم و هنر ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و ایجاد مرزبندی مشخص، برای این دو حوزه کار بسیار دشواری است و جان مایه علم و نوآوری، خلاقیت و هنر است.

مصلح با بیان اینکه اساس علم بر پایه خلاقیت بنا شده و خلاقیت نیز از ذوق و هنر سرچشمه می‌گیرد، افزود: هنر ظرفیت‌های علم را افزایش می‌دهد و نوآوری و خلاقیت باعث هم افزایی علم می‌شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: تئاتر دانشگاهی از سال ۱۳۷۶ توسط تیم‌های دانشجویی آغاز بکار کرده و این نهال نوپا به همت دانشگاهیان اکنون به درختی تناور تبدیل گردیده است.

عسکری با اشاره به این موضوع که فرهنگ و تمدن ایرانی مبدع هنر‌های زیادی بوده است، افزود: ایرانیان به عنوان صاحبان تمدن و فرهنگ خالق هنر‌های گوناگون بوده و آن را به بشریت عرضه کرده اند که از آن جمله می‌توان به هنر تعزیه یا شبیه خوانی، نقالی و نمایش‌های عروسکی سنتی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی گفت: رمز موفقیت و ماندگاری هنر‌های نمایشی حرکت پیوسته و توام با شناخت نیاز‌های جامعه است از این رو هنر نمایش باید نسبت به بنیان‌های اعتقادی، باور‌های عرفی، تحولات اجتماعی و دغدغه‌های مردم بی تفاوت نباشد.

وی با اشاره به اهمیت تئاتر و هنر‌های نمایشی به عنوان یکی از هنر‌های هفت گانه و نقش و جایگاه ارزشمند آن در تقویت بنیان‌های فرهنگی و ابزاری کارآمد برای بیان درد‌های جامعه از جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: این جشنواره در سال ۱۳۷۶ به عنوان یک نهال بوسیله دانشجویان کاشته شد و امروز به درخت تناور پر ثمری تبدیل شده است و برکات و ثمرات آن در کشور به روشنی مشاهده می‌شود.

وی گفت: امروزه جشنواره تئاتر دانشجویی یک رویداد مهم و کم نظیر در عرصه ملی و بین الملل است که هنرمندان جوان و متعهد بی شماری به فضای حرفه‌ای سینما و تئاتر معرفی کرده است، بنابراین باید با یک نگاه آسیب شناسانه به بررسی راه پر افتخار گذشته بپردازیم و افق پیش رو را ترسیم کنیم.

عسکری افزود: تئاتر دانشگاهی باید فاخر و گفتمان ساز باشد و متناسب با ماهیت و ذات دانشگاه باید مروج عقلانیت و خردورزی باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی گفت: تئاتر دانشگاهی باید در خدمت اعتلای فرهنگی جامعه باشد و برای مخاطبانش آراستگی و فرهیختگی به ارمغان آورد چراکه تئاتر دانشگاهی می‌تواند در بازآفرینی و ارائه روزآمد مواریث اسلامی و ایرانی بپردازد و در گسترش اخلاق در جامعه نقش آفرین باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به ضرورت ایجاد امید در جامعه افزود: تئاتر دانشگاهی باید آینه تمام نمای غرور ملی و ارزش‌های اخلاقی باشد، از این رو تئاتر دانشگاهی باید به سراغ کلان روایت‌های اثرگذار برای تزریق روحیه امید و تقویت هویت ملی برود و در پی طراحی آرمان شهر اخلاقی باشد.

وی گفت: تئاتر دانشگاهی باید برخی الفاظ، حرکات و رفتار‌هایی که غنای لازم را ندارد و با فرهنگ ایرانی و باور‌های ملی و مذهبی در تعارض هستند از ساحت خود دور کند.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی و اجتماعی افزود: به دنبال آن هستیم تا برای کارآمد و کارآفرین شدن این جشنواره، با استفاده از نظر استادان تئاتر و دانشجویان هنرمند، در ساختار جشنواره بازنگری کنیم تا تئاتر مناطق در جشنواره تقویت شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های کشور در این مسیر، گفت: تقویت تعامل با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای اعتلای تئاتر دانشگاهی از برنامه‌های محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اظهار امیدواری برای ارسال فراخوان جشنواره تا قبل از پایان جشنواره بیست و یکم، از تلاش این مجموعه برای محقق ساختن اعزام گروه‌های برجسته تئاتر دانشگاه به جشنواره‌های خارجی و یا زمینه سازی برای حضور گروه‌های خارجی در کشور خبر داد.

در ادامه این برنامه از احمد جولایی و غلامحسین دریانورد از پیشکسوتان عرصه تئاتر استان بوشهر قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۷۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است

استاندار کرمانشاه گفت: افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیازمند راهکار علمی همراه با ارائه آموزش بوده و حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در نشست شورای هیأت اندیشه‌ورز اجتماعی استان کرمانشاه که با حضور معاون سیاسی و امنیتی و مدیرکل اجتماعی استانداری در سالن جلسات استانداری برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به نیاز جامعه به اقدامات پژوهشی، تحقیقاتی و علمی برای حرکت به سمت بالندگی بیشتر، اظهار کرد: هرکدام از اعضای جامعه دانشگاهی استان می‌توانند در برنامه‌های توسعه‌ای استان نقش مؤثری ایفا کنند و این موضوع طی چندین مراسم و نشست‌های مختلف با دانشگاهیان و اساتید علمی برای عینیت بخشیدن به همکاری و مشارکت این عزیزان بیان‌شده است.

وی افزود: همگی باید با همکاری و همدلی تلاش کنیم تا استان به‌صورت عالمانه و مجاهدانه برای رسیدن به پیشرفت و بالندگی روزافزون اداره شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: هرکدام از مسائل و آسیب‌های اجتماعی با حضور و مشارکت جامعه دانشگاهی بهتر و دقیق‌تر رفع می‌شود ازاین‌رو برای کمک به استان، اجرای طرح‌های علمی و تحقیقاتی برای ما بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

وی با تأکید بر ارائه راهکارها و طرح‌های مختلف برای بهره‌وری در اجرای برنامه‌ها با نگاه علمی و دانشگاهی ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند کمک مناسبی به بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات و منابع داشته باشند و همچنین می‌توانند به افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیز با راهکارهای علمی خود کمک کنند.

صحرایی عنوان کرد: افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیازمند راهکار علمی همراه با ارائه آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات جامعه نیازمند نسخه دانشگاهی هستیم و از جامعه دانشگاهی می‌خواهیم که با مشخص کردن چندین اولویت مهم، نظرات و راهکارهای عملیاتی و علمی خود را به دفتر امور اجتماعی استانداری اعلام کنند.

استاندار کرمانشاه افزود: با مشخص کردن چندین اولویت و با همکاری جامعه دانشگاهی می‌توانیم به حل مسئله با نگاه علمی برسیم و قطعاً حرکت در این مسیر اثرگذار و نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر 748548

دیگر خبرها

  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی