Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:40:34 GMT

900 ميليون مترمکعب آب کرمان اضافه برداشت مي شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۲۹۳۷

900 ميليون مترمکعب آب کرمان اضافه برداشت مي شود

خبرگزاري آريا - کرمان - ايرنا- استاندار کرمان با اشاره به شدت کم آبي در اين استان گفت: سالانه 900 ميليون مترمکعب از سفره هاي زيرزميني اين استان اضافه برداشت مي شود.

به گزارش ايرنا ،عليرضا رزم حسيني عصر يکشنبه در همايش شهرداران و روساي شوراهاي اسلامي شهر و روستاي سراسر استان در رفسنجان افزود: اضافه برداشت از منابع آبي طي سالهاي اخير سفره هاي زيرزميني را تخليه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: در استان کرمان زنگ خطر وضعيت کم آبي سالها بصدا درآمده و کمتر جدي گرفته شده است.
وي با اشاره به کاهش 72 درصدي ميزان بارندگي استان کرمان نسبت به سال قبل، اظهار کرد: سطح کشت محصولات کشاورزي در اين استان افزايش پيدا کرده و راندمان در اين بخش به کمتر از 20 درصد رسيده است.
استاندار کرمان ادامه داد: آب مصرفي استان کرمان در حوزه کشاورزي، چندين برابر استانداردهاي جهاني است.
وي با بيان اينکه 95 درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزي هزينه مي شود گفت: مابقي مصرف آب در بخشهاي صنعت و آشاميدني سهم ناچيزي از بيلان منفي آب را بخود اختصاص داده است.
وي افزود: نداشتن مديريت يکپارچه در حوزه آب و خاک استان کرمان موجب شده که سطوح زير کشت محصولات کشاورزي از 100 هزار هکتار در آغاز انقلاب، امروز به 900 هزار هکتار افزايش يابد.
رزم حسيني به وجود چاههاي کشاورزي با عمق بيش از 400 متر در شهرستان رفسنجان اشاره و تاکيد کرد: برداشت بي رويه و مازاد از اين چاهها، کيفيت آب را در اين شهرستان کاهش داده است لذا بايد عزم جدي و مشارکت همگاني براي کاهش مصرف آب کشاورزي داشته باشيم.
وي ابراز کرد: بايد سطح زير کشت محصولات کشاورزي را در استان کرمان کاهش داده و برخي از محصولات با نياز آبي فراوان و صرفه اقتصادي کمتر از کشاورزي اين استان حذف شود.
استاندار کرمان گفت: سال 94 در شهرستان ارزوئيه با همکاري کشاورزان اين منطقه طرحي تهيه شد و ثمره آن کاهش سطح زير کشت هندوانه بود لذا راه نجات رفسنجان از بحران آب نيز کاهش سطح زير کشت پسته است.
وي با اشاره به اهميت يکپارچه سازي اراضي کشاورزي افزود: شوراهاي اسلامي با همکاري رسانه ها فرهنگ تعامل و گفتمان را در سراسر استان کرمان براي مهار آب ها در بخش کشاورزي و بهبود وضعيت کشاورزي ترويج دهند.
وي بيان کرد: با کاهش 20 درصدي مصرف آب در حوزه کشاورزي، مشکل آب آشاميدني استان کرمان برطرف مي‌ شود و اين امر نياز به برنامه ‌ريزي دارد .
رزم حسيني در بخش ديگري از سخنانش گفت: شوراي اسلامي محل تعامل وحدت و برادري است و در استان کرمان وحدت خوبي بين تمامي مسئولان وجود دارد و موجب پيشرفت اين استان مي شود.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفيت هاي مردمي براي ايجاد شغل و آباداني در روستاها پاسخگوي نيازهاي عدم توسعه يافتگي است.
طرح همياران آب توسط استاندار کرمان براي خروج از وضعيت بحراني آب طي سالهاي اخير تصويب شده و دستاوردهاي خوبي در زمينه صرفه جويي آب داشته است.
روز 9 ارديبهشت ماه در تقويم ملي بنام روز شورا نامگذاري شده است.
7433/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت: برداشت محصول سیب زمینی ۵۰ هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شده است.

مجید فیاضی در گفت وگو با ایسنا، افزود: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر ۴۰تن است که پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت بیش از ۲ هزار تن محصول برداشت شود.

وی گفت: سانته و آریندا ارقام سیب زمینی کشت شده در اراضی کشاورزی شهرستان ایرانشهر است.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: کاشت سیب زمینی در ایرانشهر در دیماه آغاز و کار برداشت این محصول نیز اردیبهشت انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین