Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - استاد دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به تنش آب در اين منطقه گفت: تنها راهکار مهم براي مقابله با بحران کم آبي، بسيج عمومي و اعمال حکمراني آب از سوي حکومت است.

مهدي بصيري روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: درخصوص اين مسئله نه تنها وزارت نيرو و دستگاه هاي اجرايي بلکه مجموعه نظام بايد در قالب مديريتي واحد و قوي با مشارکت مردم و ذي نفعان از بالادست تا پايين دست حوضه زاينده رود بسيج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين استاد دانشگاه افزود: زندگي بالغ بر پنج ميليون نفر از مردم استان اصفهان به زاينده رود وصل است و اگر ميزان برداشت و مصرف به همين روال صورت گيرد تا سه ماه ديگر آب بايد جيره بندي شود و تا حدود پنج ماه ديگر مشکل جدي تر مي شود و اگر چاه هم زده شود بدليل عدم تصفيه آب، امکان آلودگي آن نيز وجود دارد.
**دلايل بحران کم آبي از توسعه بي رويه تا سوء مديريت
بصيري با برشمردن مهمترين دلايل بحران کم آبي، توسعه بي رويه و خارج از ظرفيت حوضه زاينده رود، سوء مديريت در بخش مصرف و برداشت، بارگذاري خارج از ظرفيت و صدور مجوزها را از مهمترين دلايل چالش آب در اين حوضه عنوان کرد.
وي، فعاليت صنايع آب بر در اصفهان و استان هاي همجوار، انتقال آب به خارج از اين حوضه پيش از گشايش تونل سوم، پمپاژهاي غيرقانوني، نوع فضاي سبز شهري، کاشت چمن و گل هاي فصلي آب بر و دادن مجوزهاي مجتمع سازي را از ديگر دلايل کم آبي در اين منطقه ذکر کرد.
بصيري در خصوص مصارف بي رويه آب يادآور شد: استاندارد مصرف آب 150 ليتر براي هر فرد در شبانه روز است و اين در حاليست که ميزان مصرف هم اکنون 250 ليتر آب براي هر فرد و 400 ليتر براي صنعت است.
وي يادآوري کرد: آورده دولت، 380 ميليون متر مکعب آب در حوضه زاينده رود است که آن شامل تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و تونل خدنگستان مي شود ولي سه برابر اين مقدار واگذار شده و از سوي ديگر مصارف شهري و از طرفي فضاي سبز نيز به اين حجم مصرف اضافه مي شود.
اين استاد دانشگاه با انتقاد از عدم برنامه ريزي در ميزان مصرف آب براي فضاي سبز گفت: همچنان در فضاي سبز و پارک ها چمن کاشته مي شود، نه تنها در اصفهان بلکه در تهران و حتي در روستاها و اين باور ايجاد نشده است که ما در منطقه خشک قرار داريم و با کمبود آب مواجه هستيم.
وي تصريح کرد: چمن آب را تبخير مي کند و مصرف آب آن بسيار زياد است و نقشي در تصفيه هوا ندارد.
بصيري يادآور شد: بايد به جاي کاشتن چمن، گل هاي فصل و درختان آب بر مانند چنار به سمت کاشت درختان بومي مختص مناطق زاگرس مانند بلوط اقدام کنيم.
ت/6994 / 1339
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۴۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر پایه گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) وقوع بارش‌ها در غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق کشور مقادیر تجمعی بارش ۱۰۰-۷۵ میلی‌متر پیش‌بینی‌شده است.
بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه ۱ کشور، حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین ۲۹.۳ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه در هفته جاری خواهد بود.

همچنین حوضه آبریز مرزی شرق با مقدار میانگین ۰.۴ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۹ میلی‌متر کم باران‌ترین حوضه درجه ۱ کشور است.

از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه تالش، مرداب انزلی با متوسط بارش ۵۳.۴ میلی‌متر و بیشینه بارش ۱۰۰ میلی‌متر و هراز و قره‌سو با مقدار میانگین ۲۷.۲ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۹۵.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو هستند.
از میان استان‌های کشور، استان‌های شمال غربی و حاشیه دریای خزر با بارش تجمعی معادل ۱۰۰-۷۵ میلی‌متر در هفته جاری پر بارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

کد خبر 6097395 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • حکمرانی داده‌ها در عصر اینترنت اشیاء/ پلتفرم‌ها خود را مالک داده‌ها می‌دانند
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • آخرین جزئیات خسارت بارش‌ها در اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟
  • تداوم جنجال‌های دیدار پرسپولیس و سپاهان؛ احضار ۲ نفر به کمیته انضباطی