Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:37:44 GMT

خلیج فارس نماد همبستگی ایرانیان است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۶۶۶۰

خلیج فارس نماد همبستگی ایرانیان است

بندرعباس- ایرنا- خلیج فارس نامی با وسعت تاریخ ایران که با هویت ووحدت ایرانیان گره خورده وهیچ چیز قادر به تغییر این نام بزرگ، نیست.

به گزارش ایرنا، به مناسبت دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس علاوه اجرای برنامه های مخلتف به مناسبت گرامیداشت این روز بزرگ با مشارکت گروه های مردمی، شاهد اظهار نظر ارزشمند صاحب نظران دراین زمینه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم استان هرمزگان این حافظان خلیج همیشه فارس معتقدند که تلاش های گروه های استکباری و برخی فریب خوردگان عرب برای تغییر این نام تاریخی، تلاشی بیهوده بوده و ره به جایی ندارد و هر بار تلاش ناموفق این گروه ها و نشر آن در مجامع بین المللی و دنیای مجازی، گامی برای اثبات حقانیت نام خلیج فارس است.
مریم شریفی که از فرهنگیان استان هرمزگان است، اعتقاد دارد: امروز برخی کشورهای عربی فریب نقشه های شوم استکبار را خورده اند و جعل نام خلیج فارس به نام مجعول خلیج عربی از حربه های اسکتبار برای اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه است.
وی با بیان اینکه نام خلیج فارس با هویت ایرانیان پیوندی عمیق و تاریخی دارد، افزود: غربی ها خود بر حقانیت نام خلیج فارس کاملا واقف هستند، اما برای سود جویی و کسب منافع بیشتر، سعی در ایجاد هیاهوی سیاسی در این بخش دارند.
شریفی نقش فرهنگیان و دانشگاهیان در جهت گرامیداشت از نام خلیج فارس را بسیار خطیر دانست و گفت: باید با انجام کارهای پژوهشی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان نسبت به مطالعه منابع تاریخی، فرزندان خود را نسبت به پاسداشت از این حقانیت روشن بیش از پیش تشویق و حساس کنیم.
محسن کلانتری از فعالان بازار هرمزگان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حقانیت نام خلیج فارس بر هیچ کشور و فردی پوشیده نیست و براساس گفته پژوهشگران داخلی و خارجی، تمام اسناد و مدارک موجود در کتابخانه های غربی و عربی و امریکایی بیان کننده این حقیقت است.
وی با بیان اینکه جعل نام خلیج فارس، تنها یک بازی سیاسی کثیف از طرف اسکتبار است، افزود: ما ایرانیان با جان و دل از این گستره تاریخی دفاع کرده و هیچگاه به هیچ احدی اجازه تعدی به این نام که وسعتی به بلندای تاریخ دارد، نخواهیم داد.
کلانتری گفت: ایرانیان در طول تاریخ برای دفاع از خلیج همیشه فارس، جان فشانی ها کرده اند و امروز نیز پاسدار این آب و خاک هستند و هیچ کس نمی تواند حقانیت نام خلیج فارس را جعل و یا تحریف کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با گرامیداشت دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، عنوان کرد: بحث خلیج فارس مربوط به هویت و غرور ملی ما ایرانیان است.
فاطمه نوروزیان اظهار کرد: اسکتبار جهانی و کشورهای فریب خورده عربی با تحریف تاریخ و دروغ گویی در خصوص نام خلیج فارس، سعی در هویت بخشی به خود دارند.
وی ادامه داد: بیان این گونه مطالب از سوی بنیادهای بین المللی که تحت تاثیر فشارهای سیاسی و تطمیع برخی کشورهای عربی قرار دارند، نشان از نبود اشراف این گروه ها بر منابع و اسناد تاریخی که به دست خود غربی ها و عرب ها نوشته شده، دارد.
وی با اشاره به مستندات تاریخی موجود در سازمان ملل و تمام اسناد بین‌المللی، تصریح کرد: از گذشته تاکنون تمام شرق شناسان، تاریخ نگاران و باستان‌شناسان در آثار مکتوب خود نام «خلیج فارس» را برای این خلیج ثبت کرده‌اند.
رسول نصیری از دانش آموختگان رشته تاریخ می گوید: براساس اسناد موجود تاریخ بطلیموس دو قرن پیش از میلاد مسیح و هردوت 500 سال پیش از میلاد مسیح نام این خلیج را خلیج فارس نام‌گذاری کرده‌اند.
وی بیان داشت: علت این نام گذاری آن است که این منطقه متعلق به سرزمین پارس یا همان ایران امروز است.
نصیری با بیان اینکه هیچگاه نمی توان یک واقعیت تاریخی و جغرافیایی را با غوغاسالاری سیاسی تحت تاثیر قرار داد، گفت: اما امروز با توجه به هزینه های بسیاری که کشورهای عربی برای جعل این نام در مجامع بین المللی به کار می برند، در شرایط حساسی قرار داریم و باید کاملا به هوش باشیم.
این دانش آموخته رشته تاریخ ، استفاده از ظرفیت فضای مجازی را فرصتی ارزشمند برای آشنایی هر بیشتر ملل مختلف به ویژه مردم کشورهای غربی با این واقعیت تاریخی عنوان کرد.
رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن گرامیداشت روز ملی خلیج فارس به ایرنا گفت: نام خلیج فارس در تمام متون تاریخی و باستانی قید شده و قابل پیگیری و ردیابی هم هست و همه باید به این هویت تاریخی که ریشه در تاریخ جامعه بشری را دارد، احترام بگذارند.
احمد مرادی با بیان اینکه خلیج فارس نمادی از همبستگی ایرانیان است، تاکید کرد: همه آحاد مردم ایران در دفاع از هویت تاریخی ما که همان خلیج فارس است، وظیفه دارند.
وی اظهار داشت: برخی بدخواهان امت های اسلامی با به وجود آوردن بحث های بیهوده از جمله جعل نام خلیج فاس ، فقط امت اسلامی را به خود مشغول کرده و موجب ایجاد تنش در همبستگی آنها می شوند.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: جعل نام خلیج فارس توسط برخی سیاستمداران با اغراض سیاسی صورت می گیرد و پایه علمی ندارد.
مرادی با تاکید بر انعکاس برنامه ها و اسناد موجود در خصوص خلیج فارس در سطح بین المللی، گفت: روز ملی خلیج فارس فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی خلیج فارس در سطح بین المللی است تا این واقعیت را برای خارجی ها یادآوری کنیم تا دچار اشتباه نشوند.
از آنچه گفتیم و خواندیم به آن رسیدیم که خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ است که پیوندی ناگسستنی با تاریخ ، فرهنگ و جغرافیای ایران سربلند و مردمان پارس دارد.
خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان با وسعت 240 هزار کیلومتر به شمار می رود که جزایر ایرانی «خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان» را در خود جای داده است.
از این رو خلیج پهناور فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد جهان، اهمیت بسزایی نزد کشورها و دولت های گوناگون دارد.
به همین دلیل برخی از آنان در طول تاریخ بارها برای سلطه بر فارس بر این منطقه مهم لشگرکشی کرده اند.
در این میان پرتغالی ها به مدت 117 سال بر سواحل جنوبی ایران تسلط داشتند و به بهره برداری از آن می پرداختند تا اینکه در نهایت پس از تلاش های بسیار « امام قلی‌ خان» امیر فارس توانست در 10 اردیبهشت 1031 هجری خورشیدی بر متجاوزان چیره شود و آنان را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند.
اختلاف های ایران با انگلیس در دوره پهلوی درباره مسایل مختلف در خلیج فارس زمینه ساز برخی سیاست های توطئه آمیز این کشور شد و سرانجام طرح جعل نام خلیج فارس در پی تحول های پس از جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست و نخستین بار «سرچارلز بلگریو» کارگزار این کشور در خلیج فارس، در راستای تأمین منافع کشورش و ایجاد شکاف میان کشورهای حاضر در منطقه، نام این دریا را تغییر داد.
در سالهای اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از طرف برخی کشورها به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 10 اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه‌ هرمز را به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام گذاری کرد.
7198/ 6048
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روز ملي خليج فارس دهم ارديبهشت ماه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی در پی تشدید وزش باد و افزایش ارتفاع موج از امروز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) تا بعد از ظهر یکشنبه در خلیج فارس هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد صادر کرد.

وزش باد با بیشینه سرعت (۲۴ نات) و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین یک تا ۱.۵ متر به‌ویژه در ساعات صبح تا بعدازظهر، از جمله مخاطرات این سامانه خواهد بود. تشدید وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز رخ خواهد داد.

این سامانه اثراتی از قبیل اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی را به همراه خواهد داشت.

از این رو به اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌شود.

کد خبر 6088031 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد + فیلم
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است