Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@22:50:41 GMT

لایحه جامع کپی‌رایت مدتهاست بلاتکلیف است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۵۳۶۷

معاون حقوقی رسانه ملی با بیان اینکه لایحه جامع کپی‌رایت مدتهاست که بلاتکلیف است, اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ، ناکارآمدی و بروز نبودن قوانین فعلی کشور در عرصه کپی‌رایت و حقوق مرتبط است که حقوق سازمان­های پخش را نیز دربرمی‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی عبدالله‌زاده با توجه به همزمانی روز جهانی مالکیت فکری (بیست و ششم آوریل) در پاسخ به این پرسش که سازمان صدا و سیما درخصوص حمایت از مالکیت فکری در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: سازمان صدا و سیما در سالهای اخیر گام­های مهمی در رابطه با مالکیت فکری برداشته که از جمله آن می‌توان به تشکیل اداره کل مالکیت فکری معاونت حقوقی برای تسریع و سازماندهی اقدامات در این حوزه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما ادامه داد: رسانه ملی هم‌اکنون در مرحله شناسایی و مدیریت آثار فکری خود قرار دارد که شامل انواع آثار صوتی ــ تصویری، موسیقایی، اجراها، علایم و لوگوها، شخصیت­های عروسکی، انیمیشن‌ها، نام­های دامنه و... است، سازمان سعی دارد با شناسایی و مدیریت صحیح آثار نسبت به ثبت و حمایت قانونی و تجاری‌سازی این آثار اقدام کند.

وی درباره اینکه معاونت حقوقی برای نهادینه کردن حمایت و مدیریت آثار فکری چه اقداماتی انجام داده و می‌دهد، گفت: برای دستیابی به این هدف اقدام به اصلاح، تکمیل آیین‌نامه‌ها، تهیه دستورالعمل­ها و آیین‌نامه‌های جدید نموده‌ایم.

عبدالله‌زاده افزود: علاوه بر این, با همکاری بخش­های مختلف سازمان از جمله شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، استانی،  آرشیو و سایر بخش‌ها، اقدام به شناسایی و درصورت لزوم ثبت آثار فکری سازمان، انتقال اموالی چون نام­های دامنه یا شخصیت‌های عروسکی به نام سازمان و در مرحله بعد اصلاح و بروزرسانی قراردادهای خرید و فروش و انتقال و واگذاری نموده‌ایم.

وی در جواب این سؤال که آیا معاونت حقوقی برنامه‌ای برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به عموم در نظر دارد، افزود: یکی از برنامه‌های مهم این معاونت افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی در داخل سازمان و جامعه بوده است.

عبدالله‌زاده ادامه داد: اداره کل مالکیت فکری برنامه‌های آموزشی متعددی برای اطلاع‌رسانی مدیران ارشد بخش­های مختلف سازمان برگزار کرده، چرا که تصمیمات این افراد نقش مؤثری در مدیریت آثار فکری سازمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برنامه‌های متعدد آموزشی برای سطوح مختلف مدیران، کارکنان و کارشناسان سازمان طراحی شده و در دست برنامه‌ریزی و اجراست.

عبدالله‌زاده همچنین به اجرای برنامه‌های گفتگومحور در شبکه آموزش در راستای اطلاع‌رسانی به جامعه اشاره کرد و گفت:  طراحی برنامه‌های آموزشی رادیویی و تلویزیونی متنوع و بیشتر در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که "به‌نظر شما مهمترین چالش­های مالکیت فکری در کشور ما چیست؟"، ابراز کرد: یکی از مشکلات بزرگ فعلی، ناکارآمدی و بروز نبودن قوانین فعلی کشور در این زمینه و به‌خصوص در عرصه کپی‌رایت و حقوق مرتبط است که حقوق سازمان­های پخش را نیز دربرمی­‌گیرد.

عبدالله‌زاده تأکید کرد:  لایحه جامعی درباره کپی‌رایت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده که مدتهاست بلاتکلیف است و با تصویب آن تا حدودی خلأهای قانونی فعلی برطرف می­‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان با اظهار اینکه "با مشکل نبود واسطه‌های مناسب میان تولیدکنندگان و صاحبان آثار با مصرف کنندگان آثار روبه‌رو هستیم"، اضافه کرد: این مسئله موجب افزایش نقض حق در این عرصه می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای خارجی بیش از صدسال است از نهادهایی به اسم سازمان­های مدیریت جمعی کپی‌رایت و حقوق مرتبط در این زمینه استفاده می‌کنند که موجب تسهیل ارتباط مصرف کننده و تولیدکننده آثار فکری شده و به‌عنوان یک واسط شرایطی منصفانه برای تبادل صحیح آثار فراهم می‌کنند و تا حد زیادی مانع نقض حق می‌شوند، تشکیل چنین سازمان­هایی در ایران به حل بسیاری از مشکلات مالکیت فکری کشور کمک خواهد کرد.

منبع:تسنیم

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با تاکید حقوقی بودن مالکیت چت‌های حاضر در ایران گفت: در حال حاضر جت‌های فعال در ایران به هیچ وجه کاربری شخصی ندارند و از آن‌ها فقط برای جا به جایی مسافر استفاده می‌شود.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً در فضای رسانه‌ای کشور خبری از قول رئیس سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد در آن مطلب این مقام مسئول از آزاد شدن خرید جت برای عموم مردم خبر داده بود. این موضوع واکنش‌های زیادی را با خود همراه کرد که بعضی از آن‌ها جنبه طنز و برخی دیگر هم ماهیتی انتقادی و یا حتی تخریبی داشته است.


«جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پیرامون این موضوع به بازارنیوز گفت: در حال حاضر ما هواپیمای جت شخصی با مالکیت حقیقی نداریم، اما در بخش سبک و نیمه سبک هواپیما‌هایی هستند که تحت مالکیت اشخاص حقیقی و یا حقوقی قرار دارند که اکنون در آموزشگاه‌ها برای تعلیم خلبانی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: در حال حاضر تعداد هواپیما‌های فوق سبک کشور تقریباً ۲۵۰ فروند است که همانگونه در ابتدا به آن اشاره شد اکثر آن‌ها صرفاً برای آموزش افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بعضی از آن‌ها استفاده شخصی هم دارند، ولی محل دریافت خدمات آن‌ها صرفاً به امکان خاص خلاصه می‌شود؛ به عبارتی دیگر، این نوع هواپیما‌ها خدمات فرودگاهی، ناوبری، تامین سوخت و در نهایت تعویض قطعات را فقط از سوی آموزشگاه‌های خلبانی که از طرف سازمان هواپیمایی کشور مجوز دریافت کرده‌اند، اخذ می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: جت‌های شخصی حاضر در کشور مالکیت حقیقی یا بیان ساده‌تر فردی ندارد، بلکه مالکیت آن‌ها فقط حقوقی و برای شرکت و یا سازمان‌ها است. این اشخاص حقوقی شامل، شرکت‌های هواپیمایی و یا موسسات اجاره دهنده این نوع هواپیما‌ها می‌شود. در حال حاضر فعالیت این نوع موسسات زیر نظر سازمان هواپیمایی بوده و حتی تبلیغات آن‌ها در بعضی موارد مانند نمایشگاه‌هخای تخصصی و یا سایت‌های اینترنتی قابل مشاهده است.


یازرلو در پایان تاکید کرد: جت‌های فعال در ایران کاربری شخصی ندارند و از آن‌ها فقط برای جا به جایی مسافر استفاده می‌شود. بهره‌برداری شخصی از این نوع هواپیما‌ها یک گزاره کاملاً غلط است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: هواپیمایی ، جت شخصی ، سازمان هواپیمایی ، شرکت هواپیمایی ، جعفر یازرلو لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9o

دیگر خبرها

  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است