Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک گفت: فعالیت‌های کارشناسان بهداشت حرفه‌ای استان مرکزی افزایش یافت. ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، جواد نظری ظهر امروز درهمایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت حرفه ای مبنی بربهبود ایمنی و سلامت کارگران جوان از سوی سازمان بین‌المللی کاراظهار داشت: بسیاری از عوامل مرحله رشد و توسعه جسمی روانی جوانان، عدم تجربه کاری و آموزشی کافی در آنها، آگاهی محدود از خطرات مربوط به کار و نداشتن قدرت دفاع کردن از حقوق خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عدم اطلاع از حقوق و نکات ضروری ایمنی کارسبب می‌شود که درهروضعیت خطرناک و شرایط بد محیط کاری فعالیت کنند که در نتیجه جوانان را در مقایسه با افراد بزرگسال نسبت به شرایط نا امن محیط کاری آسیب‌پذیرتر می‌سازد.

معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک تصریح کرد: 541 میلیون نفرکارگر در کل جهان  با سنین کم و نوجوان کار می‌کنند که از این تعداد 152 میلیون نفر در سن 5 تا 17 سال هستند و 73 میلیون نفر در مشاغل سخت و خطرآفرین کار می‌کنند.

نظری بیان کرد: امکان دارد محیط کار یک محیط آسیب‌زا و پرخطر باشد که کارگران در معرض خطر قرار گیرند، نوجوانان و کودکان 40 درصد بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب سلامتی در محیط کار قرار دارند زیرا در مقابل خطر واکنش ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند و توانایی برای اظهار مخاطرات را مانند بزرگسالان ندارند.

وی با بیان اینکه تاکنون قوانین ایمنی کار به شکل کامل اجرا نشده است گفت: براساس ماده 79 قانون کارافراد کمتر از 15 سال ممنوعیت در کار دارند تا جامعه سلامت بیشتری داشته باشد که این امر محقق نشده است و بر همین اساس ارتقای ایمنی برای همه سنین کارگری در نظر گرفته می‌شود که با توجه به شعار روز جهانی بهداشت حرفه‌ای باید با تمام توان برای تحقق آن تلاش کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک عنوان کرد: ارائه آموزش‌های مناسب به کارگران جوان، ترویج فرهنگ پیشگیری از حوادث و نظارت و مدیریت سخت‌گیرانه برای کارگران جوان در محیط کار را از جمله اقدامات ایمنی محیط کار است که باید از سوی مسئولان و ناظران مربوطه با دقت نظر و وسواس پیگیری شود.

نظری خاطرنشان کرد: حضور بخش خصوصی در کنار سیستم بهداشت حرفه‌ای کمک شایانی به ارتقای سلامت جسمی، روحی و اجتماعی افراد دارد و کارفرما باید به گونه‌ای عمل کند که زمینه انجام معاینات و ارزیابی سلامت را فراهم کنند.

وی ادامه داد: امروز در دنیا کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که اجرای مباحث بهداشت حرفه‌ای و ایمنی، بهره‌وری و کارایی را ارتقا می‌بخشد و باید مهندسان بهداشت حرفه‌ای این امر را بیش از گذشته ترویج کرده تا سلامت شغلی تحقق یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک تصریح کرد: استان مرکزی دارای یک جمعیت 70 هزار نفری کارگری است که در این راستا پیگیری و اهمیت کار مهندسان بهداشت حرفه‌ای بسیار بیشتر مورد توجه است.

نظری افزود: همچنین 10هزار کارگاه در استان فعال هستند که با اجرای طرح تحول نظام سلامت 23 کارشناس بهداشت حرفه‌ای استان مرکزی به 42 کارشناس افزایش و شاخص‌های نظارتی بر گارگاه‌ها نیز ارتقا یافت.

وی از افزایش پوشش بازرسی خبر داد و گفت: پوشش بازرسی از 40 درصد به 79.5 درصد، پوشش معاینات مشاغل از 67 درصد به 74.5 درصد طی بازه زمانی از سال 94تا96 افزایش داشته و فعالیت 100 درصدی مرکز بهداشت کار، آزمایشگاه بهداشت حرفه‌ای استان مرکزی با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان در حال احداث است که تلاش داریم این مراکزتا 6 ماه آینده فعال بوده و همچنین مرجعی برای استان‌های هم‌جوار باشند.

انتهای پیام/ش

R41371/P1377/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک گفت: در صنعت استان بیماری با عنوان بیکاری پنهان وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است که در سال‌های آینده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی قیاسی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: 23 هزار و 180 نفر  عضو خانه کارگر اراک هستند که حدود 12 هزار نفر از این تعداد فعال هستند و به طور مداوم حق عضویت خود را پرداخت می‌کنند. پرداخت حق عضویت برای مدت سه سال، 400 هزار تومان و برای یک سال 200 هزار تومان است.

وی افزود: خانه کارگر اراک تشکل ساکن و راکدی نیست و 2 بار در سال مراسمی را برگزار می‌کند. خانه کارگر استراحتگاه‌هایی را برای کارگران و خانواده‌های آنها در نظر  گرفته است. سامانه رفاهی ایرانیان برای کارگران ساختمانی راه اندازی شده است که کارگران باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کنند این سامانه بیمه کارگران ساختمانی را مادام العمر می‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک تصریح کرد: سال گذشته 3 هزار و 650 نفر کلاس آموزشی رایگان اعم از کلاس‌های کمک درسی، کامپیوتر، خیاطی و غیره برای خانواده‌های عضو خانه کارگر اراک برگزار شد که امیدواریم تا پایان سال افزایش صد برابری داشته باشد.

قیاسی بیان کرد: کارگران ساختمانی استان مرکزی 13 هزار و 250 نفر هستند که از خدمات بیمه‌ای استان استفاده می‌کنند. در شهرستان اراک 4 هزار و 300 کارگر از بیمه استفاده می‌کنند. از اواخر سال 99 هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشده است که سازمان تأمین اجتماعی این مهم را به جهت کسری منابع اعلام نکرده است، در حالی که سازمان تأمین اجتماعی ملزم به بیمه کردن تمام کارگران ساختمانی است.

وی ادامه داد: سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی 12هزار میلیارد تومان در استان مرکزی پرداخت کرده است. این سازمان یک سازمان هزینه درآمدی است و ساختار سازمان تأمین اجتماعی باید اصلاح شود اما این اصلاح نباید منجر به نادیده گرفتن حق کارگر شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک تصریح کرد: 50 درصد حوادث کارگاهی و 55 درصد فوت حوادث کارگاهی در سطح کشور مربوط به کارگران ساختمانی است که وضعیت استان مرکزی نیز به همین صورت است. در استان مرکزی 12 هزار نفر پشت نوبت بیمه قرار دارند که 4 هزار نفر مربوط به شهر اراک است. 

قیاسی افزود: سال 1401  نیز 57 درصد افزایش حقوق وجود داشت، ولی تورمی ایجاد نشد. تورم امسال 45 درصد بود، اما دستمزد پایه تنها 35 درصد افزایش یافت و سایر سطوح در نظر گرفته نشد و رشد نداشت که این امر برای بخش تولید ضرر دارد. متأسفانه اصل سه‌جانبه‌گرایی رعایت نمی‌شود چراکه اگر در قانون کار اصل سه جانبه‌گرایی تعریف شده بود تعیین دستمزد به این صورت نبود. دولت نباید در تعیین دستمزد دخالت داشته باشد.

 وی بیان کرد: صنعت استان حال خوبی ندارد. در صنعت بیماری با عنوان بیکاری پنهان وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است که در سال‌های آینده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. یکی از مشکلات بزرگ جامعه کارگری بحث مسکن است. مسکن کارگری برای صنعت در نظر گرفته شده اما برای کارگران ساختمانی لحاظ نشده است. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم