Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@21:25:15 GMT

زنبورهای رباتیک به مریخ می‌روند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۹۱۲۸

زنبورهای رباتیک به مریخ می‌روند

ناسا قصد دارد یک زنبور رباتیک را به مریخ بفرستد که می‌تواند در هوای رقیق مریخ به پرواز درآید.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceNews، اگر این برنامه با موفقیت روبه‌رو شود، می‌توان از دسته‌ پهپادهای رباتیک کوچک به جای کاوشگرهای فعلی استفاده کرد.

کاوشگرها بزرگ و گران‌قیمت هستند، حرکتشان روی زمین زمان زیادی می‌گیرد و امکان گیر افتادنش در زمین‌ نرم زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریخ‌نورد «کیوریسیتی» که هنوز فعال است و مریخ‌نورد «اسپیریت» که غیرفعال شده است، اندازه خودروهای کوچک هستند. در صورتی که یک دسته زنبور رباتیک جای بسیار کمتری در فضاپیمای ترابری می‌گیرند، سریع‌تر حرکت می‌کنند و منطقه بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند.

این پهپاد «مارس بیز» یا «زنبورهای مریخی» نام دارند. طبق اعلامیه ناسا، این زنبورهای رباتیک به اندازه یک زنبور که بین یک تا چهار سانتی‌متر رشد می‌کنند، هستند و بال‌های بزرگی دارند.

هر زنبور مریخی شامل چند سنسور و وسایل ارتباطاتی بی‌سیم است. آنها از یک کاوشگر مرسوم به عنوان بیس متحرک و هاب ارتباطی استفاده می‌کنند؛ درست مانند روشی که زنبورهای واقعی در یک کندو زندگی می‌کنند و به یک ملکه خدمت می‌کنند.

کاوشگرهای مریخ نقش کندو و ملکه را برای دسته‌های زنبور دارند.

به گفته ناسا، دسته‌ای از زنبورهای مریخی به پرواز درخواهد آمدند تا نواحی اطراف کاوشگر را بررسی کنند. این زنبورهای رباتیک هرگونه یافته جالبی را به صورت بی‌سیم به ملکه خود گزارش‌ می‌کنند. وقتی که شارژشان کم می‌شود نیز به کندوی مکانیکی برمی‌گردند و باتری‌هایشان را مجددا شارژ می‌کنند.

ماموریت‌های آنها می‌تواند از بررسی‌های منطقه‌ای ساده تا جست‌وجوی حیات، مانند پیدا کردن گاز متان، متفاوت باشد. پیش از این کیوریسیتی موفق شده بود مقداری کمی گاز متان را در این سیاره شناسایی کند اما سنسورهای مناسب این کار را نداشت و نتوانست تشخیص دهد که این گاز از نوعی حیات اورگانیک منشا می‌گیرد یا خیر.

به گفته ناسا، استفاده از ربات‌های پرنده کوچک در مقایسه با کاوشگرهای بزرگ مزیت‌های زیادی دارد. یک دسته زنبور رباتیک، شبکه‌ای از سنسورهای متحرک است که هر عضو آن می‌تواند مسیر پروازش را تغییر دهد تا اطلاعات بهتری از منطقه به دست آورد.

هر زنبور مریخی می‌تواند به صورت انفرادی نیز به بیرون فرستاده شود که این امر به دسته زنبور اجازه می‌دهد که منطقه بزرگ‌تری را پوشش دهند.

مترجم: هانا حیدری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۹۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نهمین دوره مسابقات رباتیک دانش‌آموزی انتخابی مسابقات جهانی با شرکت یک هزار و ۳۴۰ دانش‌آموز در ۲۶ لیگ ازجمله مسیریاب، جنگجو، حل ماز، برنامه‌نویسی، آتش‌نشان، مین‌یاب در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

دانش‌آموزان از سراسر کشور در صورت کسب مقام در این مسابقات مجوز حضور در دوره‌های تخصصی آمادگی مسابقات جهانی رباتیک ۲۰۲۴ را کسب می‌کنند. هدف از برگزاری این مسابقات کشف استعداد دانش‌آموزان نخبه است دوره‌های آمادگی شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ از هفته پایانی خرداد در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و اعضای اصلی تیم جهانی حداکثر تا پایان تیرماه توسط کمیته ارزیابی انتخاب می‌شوند.

پیش از این تیم جهانی رباتیک دانش‌آموزی موفق به کسب مقام سوم جهان در مسابقات ۲۰۱۹ مالزی، مقام نایب‌قهرمانی در مسابقات ۲۰۲۲ هند و ۲۰۲۳ چین شده و همچنین نوجوانان نخبه کشور سال گذشته در مالزی قهرمان آسیا شدند.

به گزارش آنا،‌ مراسم اختتامیه این مسابقات در تاریخ ۲۰ اردیبهشت در پردیس اصلی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند
  • مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد/ تجلیل برای یک عمر دستاورد هنری
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید