Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@19:58:33 GMT

نیمه شعبان و ماموریت های پیش رو

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۴۸۶۳۴

نیمه شعبان و ماموریت های پیش رو

به گزارش ایرنا، امامت امام زمان(عج)، فصل نوینی را در حیات سیاسی و اجتماعی مسلمانان ترسیم کرد تا منتظران حقیقی مهدی موعود(عج) لحظه ها را بی صبرانه، به انتظار ظهور آن یگانه منجی عالم بنشینند. امام همامی که بشارت میلادش را تمام فرستادگان پروردگار به بشریت داده بودند و رسول اکرم(ص) در این ارتباط فرمودند: «شما را مژده به ظهور مهدی می دهم که به هنگام اختلاف زیاد و تزلزل مردم، قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد و ساکنان آسمان و زمین از حکومت او راضی خواهند بود و اموال را میان مردم به طور مساوی قسمت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
پانزدهم شعبان سالروز میلاد حضرت ولی عصر(عج) دوازدهمین پیشوای شیعیان است، یگانه منجی عالم بشریت که با ظهورشان پرچم عدالت و آزادگی را در سرتاسر عالم به اهتزاز درخواهند آورد و چراغ هدایت اهل یقین، برای دستیابی به کمال و رستگاری خواهد بود.
دوران امامت حضرت قائم(عج) با شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز و در همین زمان غیبت صغری شروع شد که 69 سال به طول انجامید. در این مدت امام دوازدهم با استفاده از نایبان خاص به هدایت پیروان می پرداختند و آنان را برای دوره غیبت کبری آماده می ساختند که این غیبت تاکنون نیز ادامه دارد.
از این رو اینک بر رهروان راستین اهل بیت(ع) لازم است تا با عمق بخشیدن به باورهای عمیق خویش درباره امامت از غفلت ها و انحراف های دوران غیبت به دور بمانند و با تکامل معنوی و اخلاقی خود، بستر ظهور آن حضرت را فراهم آورند. منتظران واقعی می بایست به افق تابناک فروغ ازلی خیره شوند و به امید آمدن روزهای شاد و لحظه‌ های نورانی، خود را از مهر منجی عالم بشریت سرمست کنند تا با طلعت خویش، بر زمین و زمان عطر ولایت بپاشند.
از منظر نماینده ولی فقیه درفارس و امام جمعه شیراز، دشمن سعی دارد غدیر، مهدویت و عاشورا را به حاشیه براند در حالی که پیوند این سه مقوله مهم با هویت تشیع همیشگی و ناگسستنی است.
آیت الله اسدالله ایمانی معقتد است:هویت شیعه مبتنی بر سه ضلع مثلث غدیر، عاشورا و مهدویت است و نتیجه به انزوا کشاندن غدیر شکل گیری عاشورا بود و از زمانی که ولایت امیرالمومنین(ع) ازسوی پیامبراکرم(ص) مطرح شد، شاهد پیوند غدیر و مهدویت بودیم.
وی بیان داشت:مهدویت، مفهومی ریشه ای در فرهنگ شیعه است که برای تبیین آن علاوه بر امور سخت افزاری باید به مسائل نرم افزاری و تولید محتوا نیز توجه شود.
نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد:باید به صورت چهره به چهره برای حل شبهات مهدویت تلاش شود و برای پاسخگویی به این شبهات ، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با موضوع مهدویت درآموزش و پرورش، دانشگاه ها، بنیادها و نهادهای فرهنگی ضروری است.
آیت الله ایمانی افزود:عاشورا و مهدویت ، نگاه دار نظام و ارزش هاست از این روباید مسئولان برای برگزاری این گونه نشست ها، مبادرت به برنامه ریزی محتوایی کنند.
وی یادآور شد: یکی از ویژگی ها اسرار دوران غیبت امام زمان (عج)، تربیت یاران و پرورش استعدادهای آماده است که با سختی ها و مشکلات این نیروها تربیت شوند و پرورش بیابند و آمادگی ظهور حضرت را پیدا کنند .
امام جمعه شیراز در ادامه به سخنی از امام حسین (ع) در این رابطه اشاره کرد که فرمودند: غیبتی دارد که در این غیبت خیلی از گروه ها از دین برمی گردند اما گروه های دیگری بر دین ثابت قدم می مانند و اعتقادات خود را حفظ می کنند و آنانی که در راه امام زمان ثابت قدم مانده اند اذیت می شوند ، آنان را مسخره می کنند ، بعد امام می فرماید : تربیت انسان های وارسته و شایسته در دوران غیبت یکی از اسرار غیبت طولانی امام دوازدهم است .
آیت الله ایمانی گفت: نکته دیگری که در سخنان امیرالمومنین به آن اشاره شده است عدم آمادگی جامعه است ، جامعه باید آماده شود و پذیرش حق مطلق را پیدا کند ، برای عدالت اجتماعی بتواند گام بردارد.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس نیز بر این باور است: هدف از نظام خلقت و خلقت انسان‌ها رسیدن به شناخت و معرفتی است که انسان را به سمت بندگی ربوبیت سوق دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق ریشه تعلل و کوتاهی در امر عبادت پروردگار را بی معرفتی دانست و بر لزوم افزایش سطح معرفت و آگاهی مردم نسبت به عبادت و بندگی خداوند تأکید کرد و گفت: راه رسیدن به طاعت خداوند شناخت ولی و امام زمان(عج) است.
امام جمعه موقت شیراز نیز در این باره معتقد است: شاکله تکامل اسلام بر محورهای بعثت، غدیر ،عاشورا و ظهور است.در محور بعثت همه انبیا آمدند تا هدایتشان را دنبال کنند و رسول اکرم آخرین آنان بود که اسلام را تاسیس کرد و محور غدیر برنامه رسول اکرم را تکمیل می کند که دین کامل در غدیر است.
حجت الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی در ادامه به تبیین جایگاه ظهور در احادیث و روایات شیعیان و اهل سنت و دیگر ادیان الهی پرداخت و گفت:‌ مساله ظهور به حدی در مذاهب اسلامی پذیرفته شده است که حتی وهابیت نیز نتوانسته است منکر وجود حضرت مهدی (عج) شود.
وی در ادامه حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) را به استناد روایات، مهربان ترین رهبر جهانی خواند و گفت:‌ در سده های گذشته در احادیثی جعلی و ساختگی،‌ خشونت را به ظهور نسبت می دهند و حال آن که حضرت مهدی (عج) شبیه ترین فرد به پیامبر گرامی اسلام در ظاهر، سخن و رفتار است و باید توجه داشت که مقصود از ظهور با شمشیر در روایات این است که همه قدرت ها در برابر امام زمان (عج) تسلیم می شوند.
7368/ 2027
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام جمعه موقت حضرت ولی عصر خشونت زمین مسلمانان موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۸۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است

مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطره‌های شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی می‌داریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود می‌فرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر می‌کنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان می‌کنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچه‌ها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.

وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، موج‌آفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمده‌ایم از پدران معنوی ما به حساب می‌آید.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقش‌آفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره می‌کنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهره‌های مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهره‌های مهم حوزه‌های علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزه‌های علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بی‌بدیل داشتند. 

وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزه‌های علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزنده‌ای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقش‌آفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومت‌های شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.

آغوش باز ایرانیان برای اسلام 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاسته‌اند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزه‌های علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرت‌ها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر ساده‌ای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماه‌ها طول می‌کشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزه‌های ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجاب‌انگیز و درخشان از زندگی ایشان است. 

آیت‌الله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفت‌وگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عده‌ای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانه‌رو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند. 

وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازه‌ای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه می‌گشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد. 

لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهی

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرت‌الله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.

وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبت‌هایی مطرح کرده و قول‌هایی هم داده‌اند اما هنوز این وعده‌ها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد
  • شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟