Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار حسین قضات‌لو، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان البرز در رابطه با دغدغه‌های قرآنی خود در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بیان کرد: همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام با وجود مشکلات اجتماعی فعالیت تبلیغ دین را آغاز کرد؛ دنیای امروز نیز دنیای فضای مجازی و ارتباطات است که متأسفانه به دلیل مشغله‌های کاری مردم ارتباطات قرآنی نیز ضعیف‌تر شده است و همین امر دغدغه‌ها و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قضات‌لو تصریح کرد: دغدغه‌‌های ما در سال گذشته کار کردن به‌صورت مسابقه‌ بود که قصد داشتیم مسابقات را از پایگاه شروع کنیم و به حوزه استان و کشور برسانیم که به حمد الهی توانستیم 99 مسابقه در سطح حوزه، 21 مسابقه در سطح استان و نواحی برگزار کنیم. همچنین در پایان نیز یک مسابقه نهایی برگزار کردیم که نفرات برگزیده به مراحل بالاتر صعود کردند.
تربیت افراد قرآنی متخصص
این استاد دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: تربیت افراد قرآنی هم در سطح ابتدایی و هم به‌صورت تخصص‌محور دغدغه دیگر ما در سال گذشته بود که به همین منظور طرح قرائت مجلسی را راه‌اندازی کردیم و افرادی را که سالیان زیادی در مسابقات شرکت کرده بودند و مهارت بالاتری نسبت به دیگران داشتند، از بقیه جدا کردیم تا راه برای ارتقای افراد دیگر نیز باز شود و یک‌سری مسابقات در سطح کارشناسی، فوق کارشناسی و مجلسی نیز انجام دادیم.
مساجد نیمه‌فعال را فعال کنیم
وی ادامه داد: متأسفانه امروزه برخی مساجد ما فعال نیستند و یکی از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم این 400 مسجد نیمه‌فعال را فعال و پرکار کنیم تا در هر مسجدی بعد از نماز مغرب و عشاء جلسات قرآنی برگزار شود و تمامی مربیانی را که آموزش داده‌ایم به کار گرفته شود که این امر می‌طلبد تا هیئت‌امنا و مسئولان مساجد دنبال این باشند که هر روز یک جلسه قرآنی برگزار و نوری را وارد زندگی مردم کنند؛ روایت است «زمانی که جلسه قرآنی در جایی برگزار شود، نور آن تا آسمان منتشر می‌شود و ملائک در رابطه با آن سؤال می‌کنند که این نور چیست؟ و پاسخ می‌شنوند در آن قسمت از زمین یک جلسه قرآن برگزار شده است و ملائک می‌پرسند ما هم می‌توانیم از این جلسه استفاده کنیم که به آ‌‌‌‌ن‌ها می‌گویند شما تنها می‌توانید نظاره‌گر این جلسات باشید و این نور برای مؤمنان است».
سردار بازنشسته سپاه البرز گفت: به همین منظور یک دانشگاه قرآنی با تدوین و محوریت دانشگاه علمی کاربردی زیر نظر بنیاد شهید راه‌اندازی و طرح‌هایی از جمله تربیت مربیان و مبلغان قرآنی و علاوه بر آن آموزش ترجمه و تلاوت قرآن کریم را در آن اجرا کردیم. به‌صورتی که مربیانی که آموزش می‌دهیم به‌صورت کارورز باید 240 ساعت را در مؤسسات قرآنی بگذرانند و بعد از این دوره از این مربیان برای تقویت پایه‌های قرآنی استان البرز استفاده می‌کنیم.
قضات‌لو گفت: در حال حاضر 250 مؤسسه قرآنی ثبت‌شده در حال فعالیت داریم که برای شناختن سطح و نقاط قوت و ضعف آن‌ها قرار شد که روزهای دوشنبه مورد پالایش قرار بگیرند؛ به‌گونه‌ایی‌که اعضای مؤسسات با یکدیگر به رقابت بپردازند تا موانع و کاستی‌ها شناسایی و رفع شود.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان البرز اظهار کرد: تربیت 20 هزار نفر در عرصه روخوانی، روان‌خوانی و ورود این افراد به‌عنوان مربی در شبکه‌های قرآنی نیز از دغدغه‌های امسال است که بتوانیم این افراد را پلی برای قرائت و حفظ قرآن قرار دهیم. به همین منظور طرح «صراط» سپاه امام حسن‌ مجتبی(ع) استان البرز را با هدف تربیت 1000 مربی در جامعه سپاه و بسیج راه‌اندازی کردیم. همچنین از سازمان‌ها و نهادهای دیگر به منظور بهره‌بری بهتر و بیشتر در این طرح کمک گرفتیم.
با قرآن به خانواده‌ها استحکام و قدرت می‌دهیم
وی گفت: سازمان تبلیغات به 110 خانه قرآن مجوز داده و مشغول فعالیت هستند که تقویت و پیگیری مشکلات این خانه‌ها نیز از دغدغه‌های امسال ما است. یک‌سری محافلی نیز توسط خود مردم به‌صورت خودجوش دایر شده‌اند که بعضی از این مراکز حتی مربی ماهری را هم ندارند، یا در موارد آموزشی دچار انحراف شدند و یا حتی برخی مراکز از سوی دیگری اداره می‌شوند و به دنبال این هستند که به گفته «رابرت مرداک»(صهيونيست كهنه‌كار كه در دنيا به امپراطور رسانه‌ای يهود معروف است) خانواده و مادران را هدف قرار دهند که آن‌ها را از خط اصلی خارج کنند؛ زیرا اگر خانواده تخریب شود، کل کشور تخریب شده است؛ اما ما به دنبال این هستیم تا خانواده‌ها این استحکام و قدرت را پیدا کنند.
طرح جهاد قرآنی در روستاها
این مربی قرآن اظهار کرد: جهاد قرآنی یکی دیگر از اقداماتی بود که امسال انجام دادیم به این ترتیب که هر هفته روزهای پنج‌شنبه عصر با یک گروهی شامل دو پزشک، دو قاری و حافظ خواهر و برادر وارد روستایی می‌شویم و در ابتدا در مزار شهدا با حضور خانوادهای شهدا و مردم روستا قرائت قرآنی بر سر قبور مطهر شهدا انجام می‌شود؛ سپس به اتفاق اهالی به مسجد روستا می‌رویم، حاضرین را سطح‌بندی می‌کنیم و در رابطه با قرآن و اثرات آن بر روی زندگی مردم صحبت می‌کنیم و با دعای کمیل جلسه را به پایان می‌رسانیم.
وی ادامه داد: ظهر روز بعد کلاس‌هایی برای بانوان و آقایان برگزار می‌کنیم که شامل تصیح قرائت نماز و قرائت قرآن است، سپس از بین خودشان فردی را به‌عنوان استاد معرفی می‌کنیم که اداره‌کننده این کلاس‌های برگزار شده بعد از ما به صورت مداوم باشد، همچنین برخی از ضعف‌های آن‌ها مانند کمبود قرآن را نیز برطرف کردیم. پزشکانی را هم که به همراه داریم وضعیت بهداشت و سلامتی اهالی، آب و محیط زندگی را می‌سنجند.
قضات‌لو بیان کرد: این طرح را از تابستان آغاز کردیم، به چند روستای شهر طالقان سر زدیم، کلاس‌ها را برقرار کردیم و با پیگیری‌هایی که انجام شده خبر داریم که در روستاهای «کش» و «کرکبود» کلاس‌ها برقرار است.
تربیت ۱۲۰ مربی قرآن در سال گذشته
مسئول دارالقرآن سپاه امام حسن‌ مجتبی(ع) گفت: سال گذشته یک دوره تربیت‌ مربی در اشتهارد برگزار کردیم به گونه‌ای که در مدت زمان حدود پنج هفته، در هر هفته روزهای دوشنبه و چهارشنبه به کلاس‌ها سرکشی و مربیان را پالایش کردیم و کسانی را که استعداد داشتند و مراحل اولیه روخوانی، روان‌خوانی و تجوید را گذرانده بودند، جدا کردیم و برای این ۱۲۰ نفر به‌عنوان مربی کلاس‌های پیشرفته‌ای برقرار کردیم و به آن‌ها نحوه برخورد با شاگرد، نحوه کلاس‌داری و وظایف مربی را آموزش دادیم.
قضات‌لو ادامه داد: همه این مربیان را در گروه‌های مختلفی از جمله مربی درس‌محور، مربی خلاق، مربی مدبر، مربی رفاقت‌طلب و ... تقسیم‌بندی کردیم که در نهایت یک امتحان تعیین‌ سطح از آن‌ها گرفته شد و به ۱۱۰ نفر آن‌ها کارنامه داده شد که این کارنامه به‌منزله این است که این عزیزان آماده هستند تا ما را در امر آموزش یاری کنند.
این استاد دانشگاه افزود: کلیه این فعالیت‌ها را از اردیبهشت سال گذشته شروع کردیم که ۱۰۰ نفر را در طرح قبلی ثبت‌نام کردیم و حدود ۳۰ نفر را نیز در این طرح تربیت مربی در هشتگرد ثبتنام کردیم که مقدمات طرح انجام شده و قرار است تابستان که مردم فراغت بیشتری دارند برگزار می‌شود.
عمل به قرآن از خواندنش مهم‌تر است
این مربی قرآن گفت: جای کار برای قرآن بسیار است و تا به حال کار درستی برای این موضوع انجام نشده، در واقع ما باید بتوانیم قرآن را وارد زندگی مردم کنیم؛ زیرا افراد بسیاری قرآن می‌خوانند و آیا همه معنای آیات را درک می‌کنند.
همچنین قرآن باید معنامحور خوانده شود تا به آن عمل شود، مانند مردم عربستان نباشیم که با وجود اینکه زبانشان عرب است و به ۱۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد؛ اما بسیاری از معانی آن را متوجه نمی‌شوند و اصلا کاری به معنا ندارند؛ زیرا معتقدند خواندن قرآن به تنهایی ثواب دارد ولی انس، تفکر، تدبر و عمل به قرآن در مراحل بالاتری قرار دارد که متأسفانه به این موضوع کم پرداخت شده است.
شورای توسعه فرهنگی قرآنی البرز تعطیل شده است
وی در رابطه با رضایت از کارش گفت: تاکنون آن رضایت مطلوب را از کارمان نداریم؛ زیرا جای کار در این عرصه بسیار است و فعالیت‌های بسیاری می‌توانستیم، انجام بدهیم که انجام ندادیم و از این همه توانایی که خداوند به ما عطا کرده بهره کافی را نبردیم که این به خاطر مشکلات بسیار است. به طور مثال یک هماهنگی لازم برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی در استان البرز نداریم، یک خانه قرآنی که همه مربیان قرآن را پوشش دهد نداریم و وقتی خانه هنر، موسیقی، شطرنج و ... وجود دارد؛ چرا نباید خانه قرآنی داشته باشیم.
در واقع اتحادیه ما که ۲۵۰ مؤسسه زیر نظر آن کار می‌کند، فضا و یا یک زمین در اختیار ندارد تا یک مکانی جامع برای فعالیت‌هایش بسازد. همچنین شورای توسعه فرهنگی قرآنی استان یک سال است که تعطیل شده و بودجه‌ای از آن دریافت نکردیم.
این مربی قرآن اظهار کرد: چرا فضاهای حقوقی و دادگستری زیاد شده؛ اما مراکز قرآنی کم شده است. اگر ما در زمینه قرآن و نهج البلاغه خوب کار کنیم، مشکلات اخلاقی کمتری خواهیم داشت و در نتیجه درگیری و ازدحام در مقابل دادگستری‌ها نیز کمتر می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: از سال ۸۰ در دانشگاه آزاد و علمی کاربردی تدریس دارم و زمانی که کلاس را شروع می‌کنم، ابتدا قرآن را باز می‌کنم و از دانشجوها می‌خواهم که قرآن بخوانند و اولین سؤالم این است که چقدر قرآن بلد هستید که متأسفانه از کلاس40 نفره فقط سه نفر می‌توانند قرآن بخوانند که آن‌ها هم در مساجد یاد گرفتند، آموزش پرورش به دانش‌آموزان قرآن یاد نمی‌دهند که باید به دنبال دلیل این ضعف باشیم، حتی امسال اداره ارشاد معاونت قرآن تبدیل به گروه قرآن شده است.
وی در رابطه با سن یادگیری قرآن برای کودکان بیان کرد: سن قرآن‌آموزی در کودکان به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) که می‌فرماید «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» برمی‌گردد. برای مثال برای آموزش قرآن به کودکان در خانه کافی است که مادر یک سوره کوچک از قرآن را در روز چند نوبت پخش کند و کودک در حین بازی با آیات آشنا ‌شود و بعد از گذشت چند روز زمانی که مادر ابتدای آیه را بخواند، کودک ادامه آن را می‌خواند و با چند روز تکرار این سوره در ذهن کودک می‌نشیند و می‌توان سوره بعدی را شروع کرد. اگر بچه‌ها را از قرآن زده نکنیم با قرآن دوست خواهند شد و وقتی این‌ها بزرگ‌تر شدند، سؤالات دیگری خواهند داشت که لازمه پاسخ به آن‌ها آشنابودن با قرآن است.
مسئول دارالقرآن سپاه امام حسن‌ مجتبی(ع) بیان کرد: در بعضی از خانواده‌ها چند حافظ یا چند قاری است که آیا کسی سراغ این افراد رفته است. این وظیفه رسانه‌ها است که این افراد را به جامعه معرفی کنند. چرا الان سلیبریتی، مخصوص هنرمندان و بازیگران شده است؛ مگر فقط این‌ها افراد مهم و سرشناس در کشور هستند. چرا نباید از خانواده‌های قرآنی استفاده شود و چرا در ماه رمضان که ماه قرآن است از قاریان و یا خانواده‌های قرآنی در تلویزیون استفاده نمی‌شود. این‌ها نمونه‌ای از درد و دغدغه‌های جامعه قرآنی است.
این مربی قرآن اسامی تعدادی از اساتیدی را که در طرح تربیت مربی همکاری کردند را نام برد و گفت: رحیم رجبی، محمود غفاری، صالح اطهری‌فرد، حافظ کل و دارای مقام بین‌المللی, عزت‌الله قیداری، مجتبی عامرکاشی، حافط کل و دارای مقام اول در سپاه، علی کوهخیل، حافظ کل قرآن که در مسابقات لیبی و لبنان نیز شرکت و مقام اول را کسب کردند، رحیم رجبی، صاحب مقام اول کشوری و...‌ هستند از جمله دوستانی هستند که در بحث راه‌اندازی کلاس‌ها و داور مسابقات کمک حال‌مان هستند. همچنین گروه تواشیح امام علی(ع) که منسجم شده چند گروه است و فعالیت‌های فرهنگی بسیاری را انجام می‌دهد.
قضات‌لو اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ ناحیه سپاه در استان داریم که در هر ناحیه یک مدیر قرآنی و هر مدیر در هر حوزه یک مدیر قرآنی معرفی کرده‌ است و امسال نیز از مدیران حوزه خواستیم تا برای هر پایگاه نیز یک مدیر قرآنی انتخاب کند که با این حرکت با کمک خداوند و سردار مولایی، فرمانده سپاه استان مدیران قرآنی از پایگاه تا سپاه چیده می‌شوند.
وی در پایان توصیه‌ای به قرآن‌دوستان کرد و گفت: هیچ‌گاه از کار خسته نشوند، قرآن خودش می‌خواهد مظلوم بماند، اگر قرآن این مظلومیت را نخواهد می‌تواند خود را معروف کند؛ زیرا که خداوند خود نازل‌کننده قرآن است و اگر بخواهد می‌تواند قرآن را از مظلومیت نجات دهد، اما می‌خواهد دل‌سوختگان و اصحاب قرآن شناخته و رستگار شوند. این دل‌سوختگان هم تا سختی نکشند قدر عافیت و رستگاری را نمی‌شناسند.
این مربی قرآن اظهار کرد: افرادی مانند سردار همدانی با وجود بازنشستگی دست از کار نمی‌کشد، به سوریه می‌رود، جنگ با دشمن را وظیفه خود می‌داند و کسانی هم که کار قرآنی می‌کنند، جهاد می‌کنند و وظیفه‌شان این است که جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرند که سختی این کار چندین برابر مبارزه در میدان جنگ است ولی با اجری که خداوند می‌دهد سختی سهل می‌شود.
حسین کریمیان کاکلکی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن همه چیز ماست

حسینعلی شریف، موذن، استاد پیشکسوت قرآنی و مولف کتب مختلف آموزش قرآن کریم درباره اقدام صداوسیما در تولید برنامه‌های قرآنی امثال «محفل» گفت: همانطور که امام راحل فرموده بودند انقلاب اسلامی برگرفته از قرآن است، باید تمام شئونات زندگی‌مان با قرآن پیوند بخورد. 

شریف ادامه داد: واقعاً جای برنامه «محفل» در صداوسیما خالی بود. با هرکسی که در محافل قرآنی و حتی غیر قرآنی صحبت می‌کنم، می‌بینم از برنامه رضایت داشتند. آنقدر باید برنامه جذاب باشد، تا مخاطب بعد از دیدن آن گرایشش به قرآن بیشتر شود. 

استاد پیشکسوت قرآنی در پاسخ به هجمه‌های به راه افتاده از سوی دشمنان که می‌گویند قرآن ارتباطی با جامعه ایران ندارد، توضیح داد: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم؟ در گذشته تمام بزرگوارانمان کارشان را با قرآن آغاز می‌کردند و بعد به سایر اولویت‌هایشان می‌پرداختند. ما باید زندگی‌مان را با قرآن تطبیق دهیم. البته ساخت برنامه‌های قرآنی نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان قرآنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • قرآن همه چیز ماست
  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است