Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان- ایرنا - طرح نوسازی و بازآفرینی شهرها و روستاها کشور از برنامه‌های جدی دولت در سال جاری است که با اجرای آن مشکلات و خطرات ناشی از بافت فرسوده در سمنان کاهش قابل توجه ای می یابد.

به گزارش ایرنا، یکی از طرح‌های ملی و اولویت دار دولت ، که اهتمام ویژه‌ای برای عملیاتی شدن آن در سطح کلان دارد، بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و ناایمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در2 دهه گذشته جلوگیری از گسترش بافت ناکارآمد و ارتقای کیفیت زندگی مردم همواره جزیی از برنامه‌هایی بوده که به دلایل مختلفی مانند همکاری نکردن مردم ساکن در این مناطق و شیوه‌های اجرایی نادرست، عملیاتی نشده و مسکوت ماند.
تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری، تعریف ردیف‌های اعتباری قابل توجه و تلاش برای ترغیب و مشارکت مردم و بخش خصوصی برای اجرایی شدن این سیاست، گوشه‌ای از اقدامات دولت تدبیر و امید در احیای بافت فرسوده بوده است.
طبق برآورد کارشناسان، گذران زندگی 30 درصد جمعیت شهری کشور که نزدیک به 20 میلیون نفر اعلام شده در این مناطق بوده و این افراد همواره در معرض مخاطراتی که این اماکن و محله‌ها را تهدید می‌کند، هستند.
همچنین حدود 300 هزار واحد مسکونی در استان سمنان در بافت های فرسوده قرار دارند که کارشناسان بازسازی آن در کوتاه مدت را مورد تأکید قرار دادند و در 17شهر استان سمنان 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده وجود دارد.
استاندارسمنان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت:طرح بازآفرینی شهری از طرح های ماندگار برای کشور است که طی آن اماکن و بخش‌هایی از شهر که نیازمند بازآفرینی هستند طی پروسه‌ای تخریب و سپس بازسازی و احیاء خواهند شد.
سید شهاب‌الدین چاوشی افزود: در طرح بازآفرینی شهری مکان جدیدی تعریف نشده و محل اجرای آن در دل شهرها که امکانات و خدمات شهری در آن مستقر است، خواهد بود.
وی اظهارداشت: در این طرح، بافت‌های فرسوده شناسایی شده و پس از آن تبدیل به واحدهای مسکونی قابل زیست و تبدیل خواهند شد که بخشی توسط سازنده‌ها به فروش و بخشی نیز از سوی دولت با ارایه تسهیلات کم بهره به متقاضیان مسکن اولی پرداخت می شود.
استاندارسمنان با بیان این که، 50 درصد از ساخت و سازهای مربوط به اصلاح بافت مناطق فرسوده با ارایه تسهیلات کم بهره در اختیار مسکن اولی ها قرار می‌گیرد، ادامه داد: اجرای این سیاست دولت در کنار رونق اشتغال، در خروج شهرها از فرسودگی و خطرات احتمالی نیز اثرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: بر همین اساس و با عملیاتی شدن طرح اصلاح بافت‌های فرسوده در سنوات گذشته، روستاها کمتر شاهد خسارت در زلزله ‌های اخیر بودند و اماکنی که از ساخت و ساز مناسب برخوردار بودند تنها شاهد آسیب جزیی بوده‌اند.
چاوشی به ضرورت تلاش مسوولان و تلاش برای ترغیب مردم در اجرای این طرح تاکید واضافه کرد : اجر ای این طرح در دستور کار بنیاد مسکن بوده و باید با هم افزایی نهادهای مرتبط شاهد افزایش آمار و اقدامات در اصلاح بافت فرسوده روستاها باشیم‌.
چاوشی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای ارزیابی در عملکرد عمرانی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و شوراها مقدار بافت‌های فرسوده روستایی اصلاح شده، می‌باشد که این امر باید مدنظر مجریان این طرح قرار گیرد.
استاندارسمنان همچنین به تعهد بازسازی و نوسازی مسکن اقشار آسیب‌پذیر و مستضعف روستاها توسط کمیته امداد اشاره و خاطرنشان کرد: باید با هم افزایی و تعامل ایجاد شده، زمینه به گونه‌ای فراهم شود تا مردم نتیجه اقدامات را در همین دولت به طور واضح لمس کنند.
به گزارش ایرنا، در 17 شهر استان سمنان 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد . بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن 1395، 141 هزار و 858 نفر در 284 روستای استان سمنان زندگی می‌کنند.
6026/7339

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد طرح بازآفريني بافت فرسوده سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

به گزارش خبرنگار مهر، سلامت هدایتی عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به روند افزایشی جمعیت کشور در شهرها اظهار کرد: سرعت ساخت و سازها نسبت به فرسودگی بافت‌ها متناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۴۰۰ شهر در سطح کشور داریم ادامه داد: ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری در استان‌ها فرسوده و ناکارآمد است و آمار اسکان رسمی در شهرها ۵۹ هزار هکتار اعلام شده است.

وی بافت تاریخی شهرها را ۳۲ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: اکنون ۷۴ هزار هکتار از بافت‌های شهری استان‌ها فرسوده و این فرسودگی در حال افزایش است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها با اشاره به اسکان ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها خاطرنشان کرد: خدمات شهری افزایش قابل توجهی یافته است ولی به دلیل افزایش حاشیه‌نشینی خدمات شهری متوازن انجام نمی‌شود.

۶ میلیون ساختمان نیازمند مقاوم‌سازی است

هدایتی سرانه خدماتی در شهر تهران را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: اکنون هفت هزار هکتار کمبود سرانه‌های خدماتی در شهر تهران اعلام شده که نقش مؤثر در کیفیت زندگی دارد.

وی بافت ناکارآمد شهری بوشهر را هزار و ۸۳۷ هکتار دانست و گفت: این بافت‌ها در ۱۱ شهر استان بوشهر اعلام شده و سکونت‌گاه غیررسمی این شهرها ۷۷۰ هکتار است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها ادامه داد: با بودجه مصوب شهرداری‌ها امکان بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده نیست از این نظر بر اساس شعار سال مشارکت بخش خصوصی در این عرصه ضروری است.

هدایتی افزود: از ۱۷ میلیون واحد مسکونی شهری در کشور بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱ میلیون واحد آن مقاوم و با دوام است و ۶ میلیون ساختمان نیاز به طرح‌های مقاوم‌سازی دارد.

کد خبر 6087008

دیگر خبرها

  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور
  • وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد
  • توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور