Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از مدیکال پرس، بر پایه زیست شناسی مصنوعی، سلول ها می توانند برای تشخیص و از بین بردن تومورها برنامه ریزی شوند، در حال حاضر نیز پنج  روش  ارزشمند وجود دارد که زیست شناسی مصنوعی می تواند به ما در درمان سرطان کمک کند.
سرطان عامل اصلی مرگ در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زمانی اتفاق می افتد که جهش در سلول های ما  منجر به رشد غیرقابل کنترل شود. اما اگر بتوانیم سلول های بیولوژیکی را برای مبارزه با آن مهندسی کنیم، چه؟
زیست شناسی مصنوعی یک رشته ای است که به سرعت در حال توسعه است و به ما اجازه می دهد تا قابلیت های محاسباتی جدید  در DNA  رمزگذاری  شود، به همان ترتیبی که مدار الکترونیکی از اجزایی مانند مقاومت و دیودها با توابعی که به خوبی تعریف شده، ساخته شده است.  زیست شناسی مصنوعی از کتابخانه های در حال رشد از قطعات ژنتیکی با توابعی مانند سوئیچ ها و سنسورها استفاده می کند. با استفاده از این ابزار، سلول ها می توانند برای تشخیص و از بین بردن تومورها برنامه ریزی شوند.
در اینجا پنج  روش  ارزشمند وجود دارد که زیست شناسی مصنوعی می تواند به ما در درمان سرطان کمک کند.

۱. خال کوبی  برای تمام سرطانها

تومورهای جامد در بدن اغلب تا زمانی که به طور قابل توجهی توسعه نیافته اند شناسایی نمی شوند.
افزایش کلسیم در خون نشانه بسیاری از سرطانها است. با توجه بر این، گروهی در Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) Zurich سلولهایی برای تشخیص سطح بالایی از کلسیم در خون طراحی کرده اند. ایمپلنت تحت پوست شما، این سلول های مهندسی به افزایش میزان کلسیم با ترشح ملانین که سبب تیره شدن پوست می شود، پاسخ خواهند داد. امید این است که این سلول ها موقتا بدن را تاتو کنند، که نشان می دهد مشکل احتمالی برای بررسی بیشتر وجود دارد.

 

۲. هدف را از دست ندهید
هنگامی که سرطان شناسایی شده است، کشتن سلول های سرطانی، چالش بعدی است. محققان سیستم های بیولوژیکی را ایجاد کرده اند که رفتار مدارهای منطق الكترونيكی را تقلید کند. توالی های DNA می توانند طراحی شوند که تنها خروجی مورد نظر را تولید می کنند زمانی که تمام ورودی های لازم وجود داشته باشد.
در این مورد، یک “مدار منطقی ژنتیکی” برای شناسایی چندین میکرو RNA تولید شده توسط رشد سرطانی ایجاد شده است و در نتیجه سلول های سالم و تومور را تشخیص می دهد. تنها زمانی که همه میکرو RNA ها وجود داشته باشند، تولید مدار خروجی، یک پروتئین واحد است که باعث می شود سلول سرطانی خود را از بین ببرد. با تشخیص چند سیگنال، احتمال اشتباه طبقه بندی کاهش می یابد.

این درمان را می توان با تکنیک های استاندارد ژن درمانی مانند ویروس های مهندسی انجام داد که از طریق بدن گسترش می یابد و سلول های “آلوده” را با مدار منطقی ژنتیکی تحویل می دهند.

 

۳. راه اندازی مجدد سیستم ایمنی بدن
سلول های سرطانی توانایی خطرناکی برای فرار از سیستم ایمنی بدن ما دارند. با توجه به این که یکی از رویکردهای درمان سرطان، ایمونوتراپی است که هدف آن تحریک سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلولهای سرطانی است. یک گروه در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) اخیرا یک مدار ژن را طراحی کرده است که سلولهای سرطانی تخمدان را شناسایی می کند. در این حالت، هنگامی که سلول های سرطانی شناسایی می شوند، مدار اساسا یک سلول بیولوژیکی را بر روی آنها رنگ می کند و سیستم ایمنی بدن را جهت از بین بردن سرطان هدایت می کند. مزایای این رویکرد در مورد ایمونوتراپی های موجود این است که تعداد بیشتری از نشانگر ها را می توان آزمایش کرد و درمان های خاص تر به دست می آید.

 

۴. برنامه ریزی مجدد میکروب ها

برخی از انواع باکتریها، مانند سالمونلا، می توانند با موفقیت در محیط تومور زندگی کنند. این میکروب ها می توانند برای تشخیص و تخریب تومورها طراحی شوند. یک مطالعه که توسط تیم های سان دیگو و MIT انجام شد، یک پروبیوتیک باکتری را به یک بیوسنسور تبدیل می کند که می تواند سرطان ها را در کبد تشخیص دهد و سپس با آزمایش ساده تغییر رنگ در ادرار تشخیص داده شود. این نوع سیستم می تواند در ابتدا یک صفحه هشدار دهنده اولیه غیر تهاجمی برای تحولات تومور را فراهم کند. در مطالعه دیگری توسط گروه های مشابه، سویه های سالمونلا تضعیف شده برای انتشار توکسین ضد تومور به محیط تومور طراحی شده اند. تفاوت منحصر به فرد این سیستم  نسبت به رویکردهای قبلی این بود که مدار ژن در داخل باکتری ها چرخه های تحویل دارو را تولید می کند، در نتیجه اجازه می دهد تا دوزهای درمانی بیشتر در مدت زمان طولانی تر در دسترس باشد.

 

۵​. بروکلی هرگز طعمی به این خوبی نداشت

همه ما می دانیم که خوردن سبزی برای ما خوب است، اما باکتری های مهندسی شده می توانند آنها را حتی سالم تر کنند.  یک گروه از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک باکتری پروبیوتیک معمولی را به سلول های سرطانی کولورکتال متصل کرده و یک ماده شیمیایی را در سبزیجات cruciferous  مانند بروکلی تبدیل به یک عامل ضد تومور قوی کرده است.  آنها تبدیل موفقیت آمیز مصرف غذا به دارو و کاهش قابل توجهی در اندازه تومور را با استفاده از درمان خود نشان دادند.  چنین رویکردی می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از تشکیل تومورها و همچنین پس از جراحی برای پاک کردن هر سلول تومور باقی مانده استفاده شود.

چالش ها و اهداف آینده

تا کنون اکثر این روش ها با استفاده از مدل های ساده تومور در موش آزمایش شده اند. بنابراین، هنگام  بکارگیری آنها برای درمان های انسانی، مراقب ها ضرور دارد. اما به عنوان اولین قدم، بدون شک وعده های بزرگ حاصل شده است. چالش های بزرگ، به خصوص در مورد میکروب های مهندسی شده، تضمینی نیست که در محیط طبیعی باقی بمانند،  تحت فشارهای تکاملی  قرار می گیرند که میکروب ها را بی اثر می کند. در حال حاضر مشخص است که این چالش ها غیرقابل انتظار نیستند و آزمایش های بالینی درمان های باکتریایی مهندسی شده در حال انجام است.

زیست شناسی مصنوعی قادر به ایجاد روش های پیچیده تر برای درمان سرطان  خواهد بود. این، همراه با دانش تولید شده از درک اینکه چگونه تومورها تکامل می یابند، انتظار می رود بواسطه آن کاهش چشمگیر مرگ و میر سرطان در آینده ای نه چندان دور به دست آید.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

https://medicalxpress.com/news/2018-05-amazing-ways-redesigning-biological-cells.html

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روز‌ها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی می‌کند.

پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان می‌فروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش می‌کند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقش‌ها این است که یک تیپ را بازی می‌کنم و از آن‌جایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.

او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قاب‌های زیبایی روبرو می‌شود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایش‌های دیگر تغییر صحنه است، صحنه‌ها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو می‌شوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق می‌افتد.

پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب می‌فهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگر‌های اصلی این نمایش است.


او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث می‌شود تماشاگر وقتی به خانه می‌رود هم ذهنش درگیر این نمایش می‌ماند، پازل‌ها را کنار هم می‌چیند و از کشف‌های جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشته‌اند که این نمایش را باید چند بار دید.

این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر می‌آیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده می‌شوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر می‌بینند حرفه‌ای‌تر هستند، چون تئاتر‌های مختلف ازشهر‌های ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را می‌شناسد خیلی ارزشمند است و باعث می‌شود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.

پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلی‌ها به تماشای آثاری که چهره‌های شناخته شده ندارد نمی‌روند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهره‌ای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.

این بازیگر، حضور هنرمندان شهر‌های دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استان‌ها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهر‌های دیگر برای اجرا به تهران می‌آیند سعی می‌کنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزه‌ای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دست‌اندرکاران حوزه نمایش درخواست می‌کنم از پتانسیل شهرستان‌ها بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ذره‌بین در دست هنرمندان: خلق نقاشی‌های شگفت‌انگیز با ذره‌بین (فیلم)
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • مسی و رکورد شگفت انگیز در سال ۲۰۲۴
  • تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو
  • شگفت‌انگیز: 2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»